lördag 15 mars 2014

Vi har ett lik i garderoben...

... eller i väggen... eller under golvet. Vet inte var det finns, men finns det gör det... och det stinker!
Den som bott i en gammal stuga på landet vet nog ganska säkert vad jag menar... och det är inte kul alls... :(
bilden lånad från Anticimex hemsida...
Omöjligt att lokalisera, omöjligt att komma åt... bara att stå ut. Om två, tre veckor har musliket torkat...  stanken är borta och ordningen återställd  :)

Morgonens väder är inte så roligt... en ynka plusgrad och snöblandat regn... har nog blivit lite bortskämd av det goa vårvädret... med blommande krokus och blå himmel :)
Ingen snö!
Till skillnad från exakt ett år sedan...
Men jag gnäller inte... det här bakslaget är ju inte direkt oväntat. Bra då att man har något trevligt att se fram emot... som besök av kär bloggvän och inköpstur till Rockdala Trädgård  :)
Återkommer...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Äsch, strunt i den döda råttan! Det är så många som har lik i garderoben...

    SvaraRadera
  2. Våren har gått i baklås!
    Regn och stormbyar i Skåne i natt! Bilen gungade!

    Trevlig lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ojdå!Så otäckt med musen.Vilka jättefina bilder du visar.Vad mycket snö du hade förra året då.Här har de kommit lite snö inatt.Men solen skiner nu och de är så härligt.
    Önskar dig en trevlig och skön helg!

    SvaraRadera
  4. Jaså, det var ett sånt lik du hade i garderoben? Då är det säkerligen inget som skvallerpressen nappar på. Kram

    SvaraRadera
  5. Fina bilder,gillar nog den med Krokusarna och det kortet under utan snö!!
    Här vakna vi upp och väl vitt på backen,men nu tinar det bort tack o lov!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  6. Jo den lukten känner man till. Tur att det går bort efter ett tag.

    SvaraRadera
  7. Jag kände en så obehaglig doft från garaget för många år sedan. Och så en dag fick jag se att det slog ut gnistor från elskåpet. Jag blev tokskraj och hämtade grannen som var elektriker och turligt nog var hemma på lunch. Han började skratta då han kom in i garaget och sade... ja här luktar det grillat kött! Då han öppnade skåpet låg det massor med möss i blandat förfall! Han plockade bort alla "liken" och doften försvann.

    SvaraRadera
  8. Hejsan, ja det kan inte vara roligt med denna doft. Hänt mig eller min mamma och pappa i
    vårt sommarhus. vi själva har aldrig haft något hus. Hoppas det inte är samma sak för Dig, det var ett kattungelik. Det fanns vildkatter där i skogen. De fick taga bort bräder på husets
    utsida. Jag var väl i 10 årsåldern, så det måste vara 73 år sen. Vi hade inte hört något jamande eller så. Hoppas det reder ut sig, det är inget trevligt.

    SvaraRadera
  9. Fy så äckligt med en död mus - yuck!
    Men vilken skillnad mellan väderläget du visar upp jämfört med ifjol. Föredrar nog årets variant måste jag säga, och är beredd på ett liiiiitet bakslag.
    Så vackert krokusarna är!

    SvaraRadera
  10. Fy för den doften, den är hemsk. Kanske funkar det att ställa ut skålar med ättika - den äter upp den dåliga lukten. Eller skålar med vanlig grillkol - för kol tar också bort lukt. Värt att testa =) Jasså en tur till Rockis, det funderade jag på igår. Men så bestämde jag att det blir inget förrän jag varit på trädgårdsmässan i Älvsjö nästa vecka! Jag hoppas att du hittade något fint. =) Kram

    SvaraRadera
  11. Ja, den stanken känner jag igen, man går och letar efter kattsk-t och anklagar den först. Tack och lov har vi inte möss i vårt hus men jag kommer ihåg doften allt för gott hemmifrån. Håll ut! och det gäller våren också, ser mer ut här som hos dig i fjol. Vacker krokusfoto :)

    SvaraRadera
  12. Den lukten känner jag väl igen från torpet och som du säger får man stå ut med lukten i 14 dagar.
    Intressant med bilderna från -13 och -14, det är lite skillnad.
    Ha en fortsatt fin helg och kram!

    SvaraRadera
  13. En bild ljuger inte, hette det till för ett antal år sedan. Men denna gången blir jag tveksam om det är samma ställe med gärdesgården och snön och ett års skillnad? Kram & Må gott
    Ps. Snart är våren här på allvar, så du kan öppna genomdrag och vädra ut råttan.

    SvaraRadera
  14. Åja...nu tycker jag inte det var så farligt med lukten...!! Fast det värsta kanske hade gett sig tills jag kom, men att det var ett lik i garderoben kunde man dock inte missta sig på!!
    Tack för en fantastisk dag förresten!! Kalkbrottet, med alla blåsippor (vad kallar man dom rosa för...råsasippor...??), all vacker natur med sin växtlighet, bäckar som var vårystra...en dag som jag kommer att leva länge på!! För att inte tala om den goda maten...det blir svårt att slå!! Och nu när jag kollat igenom de drygt hundra bilderna, så blir det ju som vanligt när det gäller dom från Rockdala, "varför köpte jag inte den och den...", men det blir ju så attans trångt i husbilen!!
    Så nu ser vi fram emot en helg när ni tagit ut husbilen så vi kan öppna ställplatsen.
    Ha det så gott vännen och hälsa och tacka kocken än en gång!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Usch va jobbigt med musen :( Mina krokusar har inte kommit upp än och min gräsmatta är vit ännu men snart så har vi våren här med på riktigt :)

    SvaraRadera
  16. Det är värre (kanske) med andra lik i garderoben..Kram fr S.

    SvaraRadera
  17. Läst ikapp mig! Vilken härlig promenad vid bergen och ni har redan blåsippor, tänk, dom har inte kommit här ännu. Vi behöver sol först, tror jag. Rafsar man lite under löven kan man se aningen till knoppar.
    Och vilken skillnad mot förra året vid den här tiden. Nu har vi haft storm och spöregn och ganska kallt i flera dagar och nu ser det ut att komma in en molnbank med mer regn. Ingen sol har vi haft. Men det kommer.
    Mus i hus, det är inte kul. Jag minns vårt gammelgamla hus som hade fått sig en mus i trossbotten en gång för länge sedan. Pappa lokaliserade stanken och tog faktiskt loss brädorna, men han hade att göra ett bra tag innan det vart klart. Musen kom i alla fall bort. Det är bra att ha katter!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Hej Anki, sådan tur att ni inte fick en massa snö. Vi har bara fått lite regn idag, Allt är lite upp och ner, jag tror vi får leva med sådana här konstiga vintrar framöver. Människan är nog själv stor skuld till det hela.
    Har tittat på en del program om vad som händer uppe vid nordpolen, med både is och djurliv. det är skrämmande.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Jag tror det är bra med bakslag. Både för oss otåliga människor och för naturen. Tänk vilken skillnad mot 2013. Fina bilder Anki. Kram Bosse

    SvaraRadera
  20. Ja ja jag vet och fy tusan stackars er i huset. Det hjälper bara en kort stund om man sprayar med något, det har vi gjort ett antal ggr i detta huset (30 år har jag bott här) Rolfs föräldrar hem.
    Någon gång blev vi tvungna att ställa in en bjudning för luktens skull, just då var det som intensivast. Det är inte trevligt att sitta och äta med lik i huset, ha ha .. . . .
    Kan inte Sixten markera vad den rackaren ligger, sen gör ni ett 'titthål' stoppar in en liten slang och sprutar cement på liket, då ska väl lukten försvinna, hmm . . . men 'graven' blir tyvärr kvar.
    Ja det är bara ett litet tips, ha ha ha ... nä nu är jag trött och urbalans.

    God natt kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Morron ! Det jag tror skulle vara den bästa på att hitta " LIKET " är nog en hund eller om Anticimex har några knep. Tråkigt med den obehagliga lukten. Här har det kommit ca 5cm snö under natten. Ha det bra !

    SvaraRadera
  22. Hmmm...muslik är inte kul och jag har varit med om det en gång tidigare på ett arbete jag hade när jag var ung.

    SvaraRadera
  23. Hade en död råtta i mitt källarfårråd en gång och det var omöjligt att hitta. Men eftersom värden lagt ut råttgift och inte ens informerat oss boende om det, så fick värden leta igenom hela mitt förråd tills liket var funnet.

    Tänk vilken skillnad från år till år. Föredrar helt klart årets snöfria mars.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)