fredag 7 mars 2014

En torsdag i mars...

Började med lite trädgårdsarbete... skottkärran fick lite motion...
 ... städade i den ena bykgrytan... och planterade några blommor...
 1 kruka påskliljor med 5 blommande lökar för 15:- det är helt OK tycker jag :)
... och på köksbordet fick en liten bukett snödroppar sin plats...
 På eftermiddagen gick jag för att leta efter årets första tussilago - men hittade inte några...
... men jag hittade den här fina stubben...
 ... och flera små svampar :)
Toffelskräling heter den - ingen matsvamp... men trevligt ändå :)
När vi satt vid köksbordet kom sparvhöken... och jag lyckades få en bild genom fönstret...
Den kommer minst en gång dagligen... oftast får han flyga härifrån utan något byte... och det är ju jag ganska glad över förstås...
Sedan var det dags att hämta barnbarnen på dagis... och det gör jag ju såå gärna :)
Ludvig hittade mitt paraply... och blev så glad när jag fällde upp det... Casper ser kompisarna som sparkar boll på granntomten och tyckte inte det var lika kul när farmor ville fota :)
Ludvig hittade på en egen lek med bollarna... först skulle alla bollarna upp här... sedan skull Ludvig lyftas upp...
... för att sparka ner dem igen...
Den här leken höll i sig ända tills min rygg sa ifrån... men det hann bli många gånger :)
Sedan blev han så här trött...
 Under tiden kom Calle hem och fixade mat och jag åkte hemåt igen...
Idag skiner solen - min rygg säger nej till jobb idag, men jag måste till affären för att handla - vi ska ju ha kalas i helgen :)
Tack alla snälla bloggvänner för  era gratulationer och snälla kommentarer!
Önskar er alla en trevlig helg!

21 kommentarer:

  1. Vilket mys ni hade, du och barnbarnen! Ha en fin helg nu!

    SvaraRadera
  2. Fint i bykgrytan! Och underbara kort på barnbarnen =) Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt det ser ut med barnbarnen ! Bilderna är ju hur fina som helst ! Visst är det härligt med att vi nu kan börja förbereda med allt fint med blommor inför vårens riktiga intågande. Jag börjar också att planera för lite vårlikt omkring mig här i Östergötland.
    Vad fantastiskt att du lyckades fånga sparvhöken på bild. Den blev ju väldigt bra. De andra fotona bara andas sån spirande förväntan inför våren. Härligt !
    Det stämmer nog att vi har en hel del gemensamt med kärleken till att fota och naturen med allt vad det innebär. Jag älskar blommor vilda och "tama" :).
    Jag bor i Åtvidabergstrakten numer men bodde tidigare i Linköping under några år. Är inflyttad 2007.
    Kommer ursprungligen från Stockholmstrakten, några mil utanför.

    Var kommer du ifrån ?

    TREVLIG HELG önskar jag dig !!
    Marie

    SvaraRadera
  4. Men....så fint du har grejat, du har liksom planterat in våren, jättehärligt. Jag hade en önskan om att jag skulle åka och införskaffa lite blomster idag, men jag vill inte ens gå utanför dörren. Det stormar så där jättemycket så det rycker i huset och det regnar liksom lika mycket, jag vet inte ens om jag gitter gå ut med Leia, men det både vill jag och måste, men jag skjuter på det.
    Vilka jättesöta barnbarn, och klart man blir trött när man lekt mycket! Vem blir inte det!!!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Anki...vilka bilder!! Snödropparna, helt ljuvliga!! Sparvhöken...wooow säger jag bara!! Och barnen...man riktigt ser hur kompisarna drar därborta...
    Så...solen är hos er...kan nästan ana den ibland bakom alla molntussar här på himlen. Men det är riktigt skönt ändå, har faktiskt också varit en liten runda i trädgården idag. Dock inte i samma trevliga ärende som du, utan städat efter Zambo...Det är priset man får betala när man inte vill gå första rundan vid 06 på morgonen...
    Sen har jag gluttat lite på kommande helgs väder...ser rätt lovande ut för lördagen. I vilket fall som helst är det ju tak på Rockdala.
    Nu ska jag fortsätta med det som upptar min tid mest idag, examinationsuppgiften på kursen jag gick. Och det allra bästa med den, det är att jag får en massa annat gjort här inomhus, just bara för att slippa sitta här och skriva den...
    Ha en riktigt skön helg, fira ordentligt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Så fint på dina bilder! Dina "Gulltottar" är ju så söta. Nu börjar jag ju längta efter mina barnbarn igen. Ändå är det bara två dagar sedan dom var här :o) Hoppas ryggen blir bra!

    Ha en fin och trevlig helg!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  7. Här fick du ju motion så det räcker ett tag;-)
    Vilka söta barnbarn du har.
    Visste inte att du (också) är pensionär, snart är minst hälften av mina läsare penschisar;-)
    Inte mig emot alls, gillar en "mogen" publik och bergsäkra kommentarer;-)

    SvaraRadera
  8. Något är det sparvhöken fått ögonen på. Fin bild. För att inte tala om snödropparna. Tyckte jag fick till det, men inte som de här.
    Ha en bra helg med gäster, mat och annat som hör till.

    SvaraRadera
  9. Så fint du har planterat! Ha en riktig trevlig helg, med mycket firande!
    Kanske kan ni sitta ute.....under tak.....under filtar.....men ändock UTE!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att fa se dina barnbarn. Da ar det val full fart. Fina blommor med, ar det tillracklight varmt alla redan?

    SvaraRadera
  11. Barmark i Vånga!!

    Ser bra ut!

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Tänk att det äntligen är dags att lufta trädgårdsredskapen lite! Det är helt otroligt skönt att våren är på gång. Vilka goa barnbarn du har, förstår att det är speciellt, har själv inga än men ser fram emot den dagen...
    Ha det så bra!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  13. Så roligt att påta i jorden, om mån vecka kanske jag oxå kan börja. Förstår att du älskar dina barn barn för de är ju sååå fina. Grattis i efterskott och hoppas ryggen är snäll med dig.
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga bilder, man riktigt känner din glädje över barnbarnen, så himla fint fångat :)
    Jaså du fann inga tussilago, det gjorde jag redan för en vecka sedan, då när jag kom hem från semestern (du har väl sett min drömresa?), det tyckte jag var fantastiskt, att det var vår och inte vinter när jag kom tillbaka...skönt det....häftigt att kunna fånga höken så snyggt geom fönstret, mina bilder genom köksfönstret tycker jag ofta blir lite suddiga men jag slnger ut dem på bloggen ändå, för att folk ska förstå vad jag ser och känner.
    Ha nu en underbar söndag. Kram kram

    SvaraRadera
  15. Jag tror att du förstår hur vansinnigt avundsjuk jag är på din sparvhöksbild! Super! Hos mig svischar den bara förbi i jakt på mat. Jag vill ju inte heller att den ska ta småpippisarna men det är naturens gång :/
    Ser fö ut som att du hade en riktigt fin dag! Tänk att det är så vårlikt redan nu! Idag är det jättevarmt ute och solsken. Tror jag tar kaffet med mig ut...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  16. Barn kan alltid hitta på något att göra, och det var ju tur att du fanns med och kunde lyfta upp. Sparvhöken är ståtlig, det måste man erkänna, men absolut ingen favorit hos oss. Han jagar glatt brevduvorna. Kram

    SvaraRadera
  17. Så våriga och fina rabatter du har. Tänk vad fina snödropparna är i närbild. Det är nästan så det spritter i hoppreps och twistbands nerverna nu :-)

    SvaraRadera
  18. Så mycket vår det är hos dig nu och vilken fin trädgård du har..
    Fina bilder som vanligt men ojoj vilken ståtlig bild på Sparvhöken. Den var jag tvungen att visa för min gubbe..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  19. Vilka underbara ungar, verkligen söta, ack dessa gosiga barn . . . . . .det är lycka .!

    En fantastisk vacker sparvhök, vilken tur du hade och att den satt kvar så pass länge så du hann ta fram kameran och allt . . . .
    Så tack för den, vi sitter och njuter både jag o min gubbe. Jag önskar mig en sådan kamera så man kan zooma in, men ofta har vi kikaren som är en Swarovski, den ger oss mycket glädje.

    Må så gott i detta sköna vårväder (just nu) det kan vända kvickt, men vi njuter varje sekund.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  20. Vilken härlig vårdag du hade! Den lilla höken är verkligen fin och jag unnar den sin mat, men jag skulle också vara glad om jag slapp se den fånga sitt byte.

    SvaraRadera
  21. Hej Anki!
    Så fina blombilder du fick av dina nyplanterade! Och sparvhök också minsann, det var ett bra tag sedan jag såg någon sån här hemma i trädgården.
    Gulliga och aktiva barnbarn har du ser jag :)
    Grattis till alla jubileum ni haft!!
    Kram Pia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)