måndag 31 mars 2014

Måndag igen... och mars sista dag...

Här har väl inte hänt så mycket... och därmed inte något inlägg på ett tag.
Datorproblem är också en bidragande orsak... tänk så beroende man har blivit av dessa maskiner.
Tur man har en son som har en del "avlagda", men fungerande, som först Lasse för några veckor sedan och så jag nu då har fått av honom... datorer och mobiltelefoner ... ja, det är saker som vi gärna övertar när de blir lite omoderna :) Tack, tack!!

Veckan har gått såå fort... lite jobb i trädgården... lite jobb med ved och så lite barnbarn... 
Casper ville prova kameran... gick rätt bra :)
... och vips så är veckan slut.
En ruggig dag i början av veckan blev det svampsoppa och till fikat blev det våfflor...
... en dag blev det kokt höna med currysås... men inte hönan på bilden som fortfarande lever i högönsklig välmåga på Granmyra gård :)
Jag är nog lite konstig - jag vaknade som vanligt igår och just då tänkte jag inte på att jag skruvat fram klockan till sommartid... tyckte bara det var väldigt mörkt...
Efter lite morgonfika blev det promenad... solen var på väg...
 ... lite kyligt med is på vattenpölarna...
... och frostigt...
 Hade hoppet att se lite hjortar... det gjorde jag, men bara på lååångt håll...
Nu blommar sälgen på riktigt!
 Lärkträden också :)
Nästan hemma igen...
... där t.v. bor vi... t.h. närmaste granne, Granmyra Gård...
I rabatten trängs blåsippor, violer och vårlök... oinbjudna men välkomna ändå :)
... den rosa har även flyttat ut i gruset under den gamla bänken nedanför köksfönstret...
Och igår blev det nässelsoppa... årets första...
Nyplockade tillsammans med kirskål (kers)...
 Ooops... glömde... skulle ju tagit en bild på den färdiga soppan också... vilken miss - men god var den  :)

I morgon dags för månadsresa och lunch med vännen Totte... och på fredag hämtar vi hem husbilen... förhoppningsvis utan några problem efter vintern...

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Inte sjutton har mitt lärkträd börjat grönska heller. Men nässlor har vi plockat i alla fall. Jösses, vad Du är aktiv...

    SvaraRadera
  2. Tänkte i morse: Va? ingen sol idag? Det brukar synas på väggen, men nu var jag ju uppe en timme tidigare. Det kom jag på efter någon minut ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket härligt inlägg med många ingredienser.. Så underbart du bor där, nära skogen och naturen..
    Frost var det här hos oss i morse men nu skiner solen igen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Så mysiga ting, lite av de o lite av de och lite barnbarn :)
    Så många fina bilder, oh rådjur, de e så härligt att bo nära dem o se dem ofta. Fast de var länge sedan jag fotade någon :) Nu är jag mest fascinerad av alla fåglar på morrnarna som spelar och sjunger hej vilt i världens största fågelkör - mäktigt !!
    Kramiz på dig

    SvaraRadera
  5. Sy mysig omgivning du har. Det är skönt att kunna gå i lugn och ro utan en massa bilavgaser eller väsen. Någon is på vattenpölarna hittar jag inte här, för vi har så varmt nu. Snart inne i april och snart är det påsk. Tycker inte det känns så länge sen det var jul. Kram

    SvaraRadera
  6. Vad fint du har det runtomkring. Så fina bilder på det.
    Vi har också frost på nätterna. Igår var det riktigt skönt, men idag värker det i fingrarna när man försöker rensa ogräs. Så jag slutade. Nu har jag sett litet nässlor så det får det bli imorgon.
    Soppan fick vi inte se, men våfflorna. Det var inget knussel med grädde och sylt på dom!

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder!
    Ja tänk att det gått en månad igen!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Om man väntar på nå't gott väntar man aldrig för länge eller hur det nu var. Vilken bildkavalkad! Otroligt fina bilder. Mina favon är nog det orangea röret med isen åsså kirskålen, som jag aldrig hört talas om. Alltid lär man sig nå't nytt.

    Å du - datorstrul har vi också hemma. Ibland orkar man bara inte ens ta itu med dom längre, samtidigt som jag är helt beroende av datorn. känner mig totalt handikappad utan...

    SvaraRadera
  9. Det var väl inte lite som hänt! Du har ju hunnit ta massa fina bilder :-) Själv försöker jag överleva jetlagen jag drabbas av när tiden ställs om, så jag är glad att mina bilder redan är fotade, för jag är för trött för att göra någonting. Fantastisk bild på hjortarna.

    SvaraRadera
  10. kände inte alls igen mig först, men nu känner jag att jag kommit rätt.
    Jag gick till Goggle och hittade dig igen. Min dator får jag ordning på
    kl 17.15 . Det har inte fungerat sen i fredags., med bloggskrivandet.

    SvaraRadera
  11. Härliga vårbilder. Jag måste nog testa och göra mig en nässelsoppa jag med,)

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga vårbilder du bjuder på. I morgon kommer vi tillbaka till Sverige! Är nu i Rostock och i väntans tider på hemfärd. Ha dé gott Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Hahaha...kokt höna, det tyckte jag var lite kul med den frodiga hönan sen på bild!! Tur att det inte var den, för den var riktigt vacker...
    Ja men så många fina bilder du bjuder på igen, allt ifrån barnbarn som är våryra till en massa blomster som ger glädje till fler än bara den som höll i kameran!! Fast det märks att nätterna är kalla, dels får jag skrapa rutor på morgonen och sen ser mina péenser från Rockdala fortfarande lite hängiga ut...men de lever!!
    Sen tycker jag det var kul bilder som fotografen Casper hade tagit!! Där kan man tala om ögonblicksbilder...
    Så på fredag kommer den, husbilen...Får väl hoppas att den mått gott över vintern och inga större åtgärder behöver göras. Vi fick slå till med ett nytt batteri, men sen verkar resten vara okej.
    Sen får jag nog banne mej komma ned (?) till dej och lära mej en sak, äta nässelsoppa!! Tänkte faktiskt på det idag när jag ryckte små späda, och riktigt söta faktiskt, nässlor bland pionerna, att nässelsoppa, det borde man kanske äta...Fast, åååå...jag tycker det påminner om spenat, och om det tycker jag inte, och om nässlor tycker jag inte, när de bränns...
    Ha en riktigt skön fortsättning på veckan vännen och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Vinter och vår på samma gång i Östergötland. Kram

    SvaraRadera
  15. En liten hälsning!
    Så fina bilder du visar.
    Här är det ganska lugnt också, så det finns inte mycket att skriva om.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  16. Nässlor tror jag inte att jag hade vågat mig på! Håller mig till spenat, den bränns inte!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Åh, nässelsoppa! Så mycket nässlor har jag inte hittat än!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder som alltid....på sånt som gör livet värt att leva :)
    Nässelsoppa är en riktig vitaminkick!!
    Här har de små skotten ännu inte visat sig ordentligt.
    Fortsätt njuta i våren vännen.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  19. Datorstrul är inget roligt, jag har klarat mig ovanligt länge. Peppar, peppar; ta i trä och så vidare.
    Nässelsoppa....jag vet inte jag...tror att jag t.o.m. föredrar broccoli...
    Härliga bilder som vanligt!

    SvaraRadera
  20. Så mycket c-vitaminer och järn ni får i er nu, så gott. Har inte sett några nässlor ännu, men kirskålen är här. Har du kirskål i nässelsoppan också ?
    Förstår att du är en duktig kock också inte bara en toppen farmor, jag ser att ungarna gillar dig.
    God natt/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)