söndag 28 augusti 2011

Hjälp... det finns ju nästan ingen svamp...

... eller rättare sagt  -  det finns svamp, men inte de jag letar efter. Kantareller dräller det av på alla möjliga och omöjliga ställen - är ganska trött på dem... men dåligt med soppar, kremlorna ser inte alls kul ut och  riskorna verkar inte ha kommit igång - förutom pepparriskorna, som finns i överflöd...
Och varmt är det - alldeles för varmt för att plocka svamp, men nu är jag tvungen.
Lyssnar på P1:s Naturmorgon när jag går den första rundan strax före ½ 7 på lördag morgon och jodå en del svamp lyckas jag få ihop - brukar ju ha så där en 80 - 100 arter, men i år tänker jag lägga mer krut på matsvamparna för det är ju de folk frågar efter... 
Plötsligt hör jag mitt namn i radion - jag har vunnit en fågelholk... hurra, efter åratal av inskickade svar, så vann jag äntligen!

Tillbaka till svampen... i fredags var jag i en hage - en härlig hage med ekar och här brukar det alltid finnas gott om svamp. Eksillkremlor, ekkremlor och fagerkremlor och flera stora fina stolta fjällskivlingar, det var som fanns, men inte ett dugg mer...
Beslutade att åka tillbaka idag på morgonen för att hämta dem...hade inte räknat med nattens regn - kremlorna gick väl an, men fjällskivlingarna hade säckat ihop och blev kalasmat för horder av mördarsniglar. Lyckades hitta en som fortfarande med lite fantasi liknade stolt fjällskivling - men den hade nog varit stoltare...
Nåja - efter en del möda har jag i alla fall fått ihop svamp till utställningen... 
... men var är namnskyltarna? Spårlöst borta....och tiden rusar - får bli lite provisoriskt och det visar sig att det funkar alldeles utmärkt. Det räcker gott och väl med de svenska namnen.
Hur många arter blev det då - glömde räkna, men jag tror runt 50... och som vanligt massor med folk och det är så kul. Många är de samma som alla de föregående åren, men en del nya ansikten var det allt, som ett gäng polska killar som ivrigt diskuterade svamparna - undrar vad de sa?

Massor med Honungsskivlingar...

och en del matsvamp... inte i korgen till höger - där är det komplettering till utställningen...
bl.a. en härlig Blomkålssvamp

Blodsopp - vacker och god

En del av utställningen

En höstkorg

och favoritsvampen - Sillkremlor

Nu är ju inte Hembygdsdagen bara svamp, utan här finns mycket annat - gulliga djur t.ex.

gullig gris från Horksätter

...  jättegullig!

Alpackor som längtar hem...

... ullig och gullig


Vid den fina cykeln kunde man gå in och titta på underbara foton - bl.a. av Maria 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du lyckades alldelse förträffligt med svamputställningen. Med tanke på lördagens värme och att det faktiskt inte finns så mycket att hämta.
    Matsvamparna var välrepresenterade och som du själv säger, det är dem folk efterfrågar. De andra är roliga att fotografera tycker jag...men frågan är om man behöver veta så mycket om dem för att fånga dem på bild ;-)
    Roligt att du länkar till mig, jag ska göra detsamma till dig i mitt inlägg...
    Ha det gott!
    /maria

    SvaraRadera
  2. Vad kul att svampkorgen från grannlandet kom till användning :) oj, oj vad många fina bilder ...det är en njutning att läsa och titta!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)