lördag 13 augusti 2011

Röda stugor...

... tågade vi förbi, när vi gick den kilometerlånga vägen från Abborreberg  till  Holmtorpshagen där vår guide väntade.
Jag och M och många fler var på "sländsafari" härom kvällen. Lite otur med vädret - om inte kallt och regn - så i alla fall varken sol eller riktig värme... och det är det som sländor vill ha.

Klara för sländjakt med fjärilshåv till sländorna och vattenhåvar för de vattenlevande sländlarverna (nymferna)
Här har fyndats...

Med van hand manövrerar Nettan vattenhåven

Bild på en slända... hm... tyvärr det har jag ingen. Hade min lilla "fickkamera" med mig och den som tidigare varit så bra, vill plötsligt inte alls så som jag vill...

I denna fantastiska hagmark växte bland backtimjan och jungfrulin även denna gentiana



Dags för hemfärd
På väg tillbaka till bussen...

Vad gör alla här?

Bussen väntar Ekoturen
På hemväg visade sig solens sista strålar...


En trevlig utflykt blev det... lärde mig en del och det är ju aldrig fel...
... och till nästa gång ska jag ha med mig min "riktiga" kamera.





1 kommentar:

  1. Hej Anki!
    Kul att få se bilder från en sländsafari! Visste inte att det fanns sådana! :)
    Synd att du inte fick några bilder på någon slända.
    Vacker himmel på den sista bilden.
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Pia

    PS. Ser i min blogglista att där syns fortfarande ditt förra inlägg och jag förstår inte varför det inte byts ut när du uppdaterat för flera timmar sedan!?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)