måndag 1 augusti 2011

God mat, trevliga människor och en skön båtresa... vad kan man mer begära?

 Ja, orden är inte mina, utan Lasses, men jag håller med - för visst är det viktiga ingredienser i livet - åtminstone de två första...
Hästholmen är en väldigt trevlig plats - och här blev vi kvar i två nätter.
... och visst blev det trevligt med MC- veteranerna...

Ser inte alltför bekvämt ut

Vilket signalhorn!
Börje från Västergötland - segrare i Oldringen 2011
På väg till restaurangen stannade jag och köpte några lotter... 
Det är vinst på slutsiffra 8, sa damen i lottståndet...
och den första lotten jag öppnade hade  - just det - slutsiffra 8 och jag lämnade med triumf i blicken lotten till damen, samtidigt som jag tittade på dragningslistan... hm... verkar vara vinst på alla kombinationer med 8 på slutet - utom det jag hade!
Lite besviket öppnade jag nästa lott - 518 - nu var det i all fall vinst - högsta vinst!
Damen såg allt lite snopen ut...
Vilken färg vill du ha, undrade hon... röd eller vit?
Röd tack, svarade jag 
och här är den!


Och så, efter lite gott käk på Restaurang Fyren...

... så blev det dags för båtturen över till Hjo med m/s Wadstena


Vi var bara några få passagerare och det gungade ganska ordentligt på överresan - medan det var tvärtom på återresan - mycket folk och inget gung alls - Vättern är lynnig och snabb i växlingarna.

Här lämnar vi Hästholmen
Den sympatiske kaptenen
Närmar oss Hjo... och solen glittrar i vattnet
Ångbåten Trafik... den ska vi också åka med... någon gång...
 Omberg - "Rödgaveln" - med  Ellen Key´s Strand (det vita huset)...
Tillbaka i Hästholmen - spegelblankt!
-Vakna, säger Lasse... och titta ut!
Klockan är runt midnatt... jag tar en yrvaken titt ut genom fönstret... och där - mellan oss och husbilsgrannen har en liten, liten röd bil backat in - nästan in under vår markis!

Ville väl ha tak över huvudet...
Två unga tjejer klev ur bilen på morgonen - förstår inte hur de hade plats... och försvinner snabbt... utan att betala!
Söndag - och dags att röra på oss igen. 
Åker först till Borghamn, men så bestämmer vi oss för Vadstena i stället...
Här har de fixat en bra ställplats, alldeles i närheten av Slottet - väldigt centralt och bra.

Gick en liten promenad på eftermiddagen...

Syllsvamp... 
... intill rälsen vid stationen...
Ny promenad på morgonen...

Morgonsolen ger lyktan ljus
Vallgraven 

Stranden

Vände sedan hemåt... men stannade för att fika i Ugglebo.

Törstig Casper
Måndag kväll - hemma igen.
Sista semesterveckan - lite vemodigt känns det allt...

2 kommentarer:

  1. Många härliga bilder, Anki! Den första där på gamla mc:n *hi hi*, såg så kul ut!
    Grattis till din vinst! :)
    Fibblan (om det nu är en sån) vid vattnet gillade jag också mycket.
    Ha en skön sistasemestervecka!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Så härligt det ser ut. Visst är Vättern lynnig. Många har erfarit det.
    Men det är en vacker sjö.

    Undrar hur de där tjejerna tänkte :))

    Här är det 25 grader varmt ute, så jag ska ut en stund till.
    Måste passa på.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.