lördag 23 juli 2011

Det här skrev jag igår - innan det ofattbara, hemska i Norge...


Ingen TV, ingen dator, ingen mobiltelefon... ingen uppdatering av bloggen, ingen facebook - ingenting - det är semester det... tur att radion fungerar.

Dagarna går otroligt fort - redan fredag!

Igår tog vi oss så sakteliga lite längre söderut - först Kristianopel - säkert en liten trevlig stad... men ojojoj, så mycket folk - massor med turister - vad gör alla där?

Fortsatte ännu längre söderut, till Torhamn och där var det tvärtom - ganska öde alltså... utom vid gästhamnen där det fanns några vilsna själar... och så vi...


Dags för fika och där fanns Café Måsen.

Hoppsan... 80 kr för två koppar kaffe och två inte alltför stora bullar... det är gränsfall till stöld tycker jag.

Vi hade sett en camping på väg till Torhamn och efter att ha varit i Jämjö och provianterat lite så åkte vi dit, en liten fin camping precis vid havet... Inte så hemskt mycket folk, men en väldig massa vitkindade gäss.



Kvällen kom och då brakade det loss - ovädret - med blixt och dunder. Det blixtrade från alla håll och kanter under minst ett par timmar... och det regnade så det dånade... men i morse då sken solen igen!

Solen är på gång...

Meningen var att vi skulle fortsätta till Karlshamn... men det var ingen bra idé... inte den här veckan i alla fall, då det pågår Östersjöfestival med massor av aktiviteter - artister, roddtävlingar mm.

Tog oss istället - via småvägar till Eringsboda och gjorde ett besök på Blomstergården - riktigt trevligt och en väldig skillnad mot förra gången, för sisådär trettio år sedan, då parken var väldigt nedgången.

Frågade killen i entrén om han visste något om växterna... De är gröna, blev svaret.
Det är klorofyll sa jag...
Saknade namnskyltar - skulle gärna veta vad det här är för träd...




Och här blev vi kvar... ja, inte i parken, men på campingen på andra sidan vägen... och det är här vi inte har någon kontakt med omvärlden.

Men vädret är bra!

2 kommentarer:

  1. Hej Anki. Jag är inte helt bekväm med den här bloggen. Missförstå mig rätt, jag älskar dina bilder och texter, men jag tycker sidan är knepig. Men jag vänjer mig väl.
    Har lagt ut länken på facebook och på min hemsida. Hoppas du inte misstycker. Är du på faceb. själv?
    Kramis Gunlaug

    SvaraRadera
  2. Hej Gunlaug
    Vad är det som gör att du tycker bloggen är knepig? Är det något du tycker jag ska ändra?
    Har skickat en vänförfrågan till dig på FB... för vi är väl vänner? :)
    Kram / Anki

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)