måndag 25 juli 2011

Vi hade i alla fall tur med vädret


En man, åtföljd av två VW-bussar, kom ner till "vårt" ställe vid sjön och ur den första bilen klev den kvinnliga föraren och började flytta flera stenar för att kunna backa upp bara två meter från vår dörr - ut mot den lilla sjön.
Då kunde jag inte kunde vara tyst...
"Bitte...das ist nicht gut für uns", sa jag på knagglig skoltyska och viftade med bägge armarna, som om de vore ett par irriterande flugor.
Om det var min usla tyska eller om det var mitt fäktande med armarna, som fick dem att ändra sig det vet jag inte - men de flyttade sig en bit bort i skogen i alla fall och det fanns gått om platser - alla med sjöutsikt...

Campingkarta... vi lade beslag på "beachen"...



Vi har haft en väldig tur med vädret... regn varje natt och uppehåll med lite sol på dagarna - ganska perfekt alltså.
Natten till söndagen vaknade jag av blåst och kraftigt regn - hörde markisen hoppa och fladdra - beslutade efter en del tvekan att jag nog var tvungen att ge mig ut i busvädret för att veva in den... de är inte gratis precis!
Midnatt mitt ute i skogen, regn och halv storm - då är det riktigt svart - och eftersom ytterbelysningen på husbilen var trasig, så var det bara att ta sig an uppdraget med ficklampan i munnen - behövde bägge händerna...
Kröp tillbaka ner under filten och somnade gott och när jag vaknade hade ovädret dragit förbi och jag hann med en tur med kameran innan vi skulle åka vidare.

Stranden, fortfarande lite upprörda vågor

Flygande matta - behöver torka lite...
Cykel att låna...
Fiffigt cykelställ
Instruktion i konsten att sortera returburkar och flaskor...

... och vad som får kastas i glasigloon
Rälsbuss - det var ganska många år sen senast! Nu blev det en tur på smalspåret mellan Åseda och Hultanäs - trevligt, trevligt...

Tur och returbiljetten

Här kommer rälsbussen, årsmodell 1954


Spikrak räls...

Lokföraren i sommarmössa

Lite interiör också och en av veteranerna...

... och här den artige konduktören
Fortsatte sen vidare norrut för övernattning på Movänta camping utanför Eksjö och för att i dag fortsätta hela vägen hem.

Där borta är campingen
Vi gjorde en liten avstickare till Naturreservatet Skurugata - 600 meter nerför till en märklig kanjon, som tyvärr var fylld ½-meterdjupt vatten. Stigen var stenig, hal och bitvis mycket blöt och bitvis ganska brant - men skogen var väldigt mäktig och fin.






Stannade till på Kisa Värdshus för lunch - som vanligt väldigt god lunchbuffé.


Kom hem på eftermiddagen och Sixten väntade på oss - nu väntar han på att det ska bli TV-dags, så han får lägga sig i Lasses knä.
Tog svampkorgen  och gick iväg till hagen där jag snabbt fyllde den med kantareller - nu blir det svampmacka till kvällen - det är kalas det!


Nu är vi hemma ett par dagar för att sen åka vidare mot ännu okända mål.  

7 kommentarer:

  1. Ja, det ser ut som ni har en händelserik semester i alla fall...och svampkorgen som avslutning ser ju int ehlt fel ut :)

    SvaraRadera
  2. Nu har jag "följt er" hela vägen på semestern.
    Vilken fin resa!
    Skurugata har jag haft i åtanke att besöka någon gång men det har ännu inte blivit av.
    Ha det så bra (i svampmarkerna;))

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Tack för länken hit! Blev ju orolig när hemsidesadressen aldrig funkade.. :(
    Skönt att du finns kvar i cyberrymden! :)

    Dina kantareller var betydligt större än dem pappa plockade i Hälsingeskogarna. Inte för att det gör mig nåt, jag äter dem inte ändå. Dock plockade vi hjortron - som jag äter med andakt och god aptit! :)

    Hoppas vi ses snart! Saknar dig!
    KRAM, Sofia

    SvaraRadera
  4. Men hej Anki!
    Vad kul att du hittade mig här i cyberrymden!
    Världen är liten! *s* Ser att ni är ute och far på vägarna. Kul att läsa om var ni varit. I Eringsboda var jag nog en gång när jag var barn!

    Kan hålla med om att ingen tittar på hemsidor längre. Jag fick motvilligt ge upp och göra ett försök med en blogg istället. På många vis är det roligare med en blogg, för då får man kontakt mer meddetsamma (om nu folk skriver alltså!) På hemsidan kunde man ha vissa regelbundna besökare, som i bästa fall skrev i gästboken typ en gång om året! :)
    Ska lägga till dig i min blogglista, så jag lättare kan kika in till dig!
    Ha en fortsatt skön semester!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Hmm, hej igen!
    Jag la in dig, men då står det att du inte har uppdaterat din blogg på ett år? Länken som kom upp hos mig leder till ett inlägg som hette något med en massa strul? /Pia

    SvaraRadera
  6. Pia, så konstigt det blev då... det måste vara något från min gamla blogg - och den har jag ju tagit bort, så jag fattar ingenting.
    Du får göra ett nytt försök...
    Kram / Anki

    SvaraRadera
  7. Godmorgon i stugan...
    Så kul du är tillbaka.
    Ni har varit på många fina platser under semestern ser jag. Den lilleputtbyn tror jag inte ligger så långt ifrån en annan bloggvän med samma namn som dig. Hennes blogg heter http://anki-nilsson.blogspot.com/ ta en kik där.
    Nu blir det frukost här innan gubben ska iväg på jobb.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.