torsdag 21 juli 2011

De första två dagarna...

Så är vi då på väg - ja, vi har kommit en bit förstås. Ni som känner våra vanor - ja, ni vet ju hur vi är... vi tar det lugnt, åker mindre vägar, stannar, luktar på blommorna...
... som här t.ex. - cikorior vid vägkanten i Fliseryd.
Vi är inte alltid överens med "Ingrid" (vår GPS), som tycker att man alltid ska åka på stora vägar - hon envisas med att skicka ut oss på E22 hela tiden - och det är ju just det vi inte vill.

Första natten stannade vi på kajen i Oskarshamn - ett bra ställe där vi sovit förr.
Nytt för i år var att nu har man gjort i ordning ställplatser för husbilar - mot avgift
 förstås...

En liten promenad bort till gästhamnen...
Lite gott till fikat och vatten på flaska
 På en kabel mellan kajen och en båt satt de här svalungarna - jag tror det är ladusvalor...
Hungriga!
Här kommer maten
Nästa morgon...
Dimmig morgon, men man kan ana solen

Vaknade som vanligt tidigt och tog en liten promenad... mitt dåliga lokalsinne gjorde att jag gick åt helt fel håll och fick se mer av Oskarshamn än jag tänkt... men en trevlig stad är det.
Här lite bilder...
Var tvungen att se vart trappan ledde...
... där trappan tog slut fanns en smal gata, som tog mig till centrum



Här ingången till den fina Stadsparken, med kyrkan i bakgrunden

En trevlig balkong
 Långa soffan (72 m) med utsikt över hamnen, uppfördes 1867 och betalades av hamnkassan. Här var en populär plats för de som väntade på hemvändande skepp
På muren nedanför bänken fanns den här
Här är jag lite bortkommen... 
 ... liksom här...
 ... men det här är Döderhultarens ateljé
 Undrar var jag är på väg...
Jodå, jag hittade tillbaka - och då kom regnet.


Under onsdagen fortsatte vi söderut... tills jag fick se skylten med Fliseryd...
Sväng, kommenderade jag - jag hade sett något om Fliseryd i en tidning... kunde bara inte komma på vad...


På väg dit kom jag på vad det var - en "Lilleputtby"... nu var bara frågan var?
Stannade vid kondiset och fick vägbeskrivning dit och även till en plats som hette Jungnerholmarna. Vi började där eftersom det var närmast...
Det är ett numer sanerat område, där det tidigare låg en batterifabrik - idag finns här härliga promenadvägar
Mycket vatten...
... dammar...

Blomsterängar med harklöver
och cikoria


Så vidare till Eneby - för det är så den heter, byn i miniatyr.

Ingen skylt - bara de här små husen vid vägen...

Stigen till byn i skogen

Här en del av byn...
En av alla gårdar

Mjölkpall vid grinden

Sågen...

Bron

Om man jämför med Lasse, så ser man storleken på vägen och husen

Lite bedagad... med flaskan i handen

Kvarnen

... från andra sidan, med vattenhjulet

Svinstia
Kyrkan

Grinden till trädgården

Dukat kaffebord

Så åkte vid ut mot kusten igen  - dags att hitta en affär, någonstans att stanna - middagsdags...

Åkte rätt igenom Mönsterås...

... en liten smal väg, någonstans...

Så hamnade vi här... vid Vita Sands camping, bilden tagen från en av stenbryggorna



Här är vi nu... det har regnat under natten och morgonen, men just nu uppehåll. Snart är vi på fortsatt väg söderut.

Fortsättning följer... 





2 kommentarer:

  1. Wow vilken resa och vilken berättelse...det ser ut som ni har det lika fantastiskt som det låter!

    SvaraRadera
  2. Så härligt det ser ut. Vilken mysig liten by. JAG VAR INTE HELT SÄKER DET VAR MINIATYRER FÖRRÄN JAG FÖRSTORADE och såg gräset gå högre än gärdesgården och sen en livs levande gubbe, ja då visste jag. Men oj så skickligt gjorda hus och naturtrogna.
    Ni kan konsten att leta upp smultronställen och föreviga dem i både ord och bild. Det tycker jag är enormt roligt. Tackar tackar, allt för dina läsare Anki.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)