tisdag 12 juli 2016

Småkryp i naturen... och en trasig kamera...

Blomflugor finns det många olika ... 
... vad den här heter vet jag inte...
... och inte denna heller, men den var väldigt blyg och ville inte vara med på bild :)

Det här är en annan blomfluga, en slamfluga, Eristalis på latin...
Har just fått lära mig ett bra sätt att skilja blomflugorna från bin och getingar...
Bin och getingar har långa antenner, medan blomflugorna har små korta stumpar :)
Humlorna tillhör släktet bin ... och har långa antenner... den här har trasslat in sig i dagliljans ståndare på jakt efter nektar.

Vi har haft ovanligt mycket fjärilar i år - bl.a. många vitfjärilar - det finns några som liknar varandra, men jag tror det är kålfjärilar ... tur jag inte odlar varken kål eller rovor.... eller krasse...
... citronfjäril ...
...  luktgräsfjäril ...
... nässelfjäril ...
... silverstreckad pärlemorfjäril...
... och en hel del andra arter som jag inte lyckats få på bild...

Det här är en lövträdlöpare -  en skalbagge i familjen långhorningar... riktigt snygg tycker jag :)

Så några spindlar...
... ingen av dem är artbestämd...
... men de är väldigt små i verkligheten...
Ännu ett glupskt rovdjur ... en rovfluga med sitt byte...
... och en glupsk nyckelpiga på jakt ...


 ... kanske har den spanat in de här svarts bladlössen...

Från smådjur till något helt annat! 
Min kamera ... min Canon är trasig! Är ju bortskämd med bra zoom  :)
Jag såg ett fint gammalt lokstall en bit bort... och när jag tog upp bilden i datorn och beskar den då upptäckte jag rådjuret ... åh vad jag saknade min Canon då!
Så här blev bilderna - ena sidan alldeles ljus och helt galen... suck...
Det här är vad jag har kvar ... kameran är hos kameradoktorn.

efter en första kontakt med Canon, så trodde de ev. det kunde vara sensorn.
Fick just ett mejl att den ligger inne för undersökning just nu!
Bara att hålla tummarna att det går att fixa utan alltför dyrbara ingrepp ...

Ha det gott!


20 kommentarer:

  1. jag är väl synskadad ser inget Rådjur alls. Så underbart fina bilder, du är så duktig. Tusen tack för detta vackra inlägg.
    Hajan

    SvaraRadera
  2. Vilka bilder! Hoppas verkligen att kameradoktorn har rätt medicin så att du kan fortsätta visa så enastående bilder. Är otroligt impad. Den där lövträdlöparen skulle figurera i en skräckfilm tycker jag. Vilket foto!
    Å hur f*n lyckades du med makron på alla dessa bladlöss? De är ju knivskarpa, men inte mindre äckliga för det iofs;-)
    Sist men inte minst gillar jag "drönaren" i andra bilden. Helt otroligt!

    SvaraRadera
  3. Åååå jag håller också tummarna. Men vilka fina bilder på alla insekter, och vilket bra tips på att se skillnad på dem - tack för det! Du som är så duktig på alla insekter, jag mejlar över en fjärilsbild till dig som svågern tog på en fjäril i deras glasveranda, du kanske kan artbestämma den?? Men bara om du har tid och lust. Ha en fin kväll och så hoppas vi att kameradoktorn gör sitt jobb snabbt och billigt. Kram

    SvaraRadera
  4. Man blir bortskämd, om man har ett bra kameraverktyg. Hoppas doktorn fixar till det lätt som en plätt.
    Min fina kameraväska har jag fått lägga åt sidan, då kamerorna är för gamla.
    Ett bra tips är att klicka på alla dina bilder, då förstoras de. Jag kunde då se rådjuret!
    Jättesnygga bilder, du är urduktig!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får tillbaka din kamera frisk och kry snart. Fina bilder har du i alla fall på alla krypen. Samma sorters fjärilar och andra flygfän som jag brukar se hos mig också. Men jag kommer sällan så nära och med sån skärpa som du har.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så många insekter! Tråkigt med kameran, hoppas det är lättåtgärdat! (och billigt!)

    SvaraRadera
  7. VILKA BILDER du visar oss!! :) Synd på din kamera.....jag har haft 7 st men fått fel på alla. Mest är det skrap på linsen av sandkorn, men även en del tekniska problem....tyvärr alltid när garantin är slut. Hoppas det inte blir för dyrt....kanske försäkringen täcker upp?

    SvaraRadera
  8. Men vilken mästerfotograf du är������ vilka bilder. Håller tummarna för kameran din så vi får njuta mer av dom. Stor kram

    SvaraRadera
  9. Otroligt läckra bilder!
    Men jag ryser till lite när jag ser bladlöss. Dom är lite snuskiga. Vita fjärilar har vi också mängder av i år. Det är riktigt härligt att se dom flyga omkring i så stor grupp.

    Väldigt ledsamt med kameran!
    Håller tummarna för att det inte blir så dyrt för dig.
    Det är ju mycket roligare att lägga pengarna på annat än lagning av grejer! :(
    Stor onsdagskram!

    SvaraRadera
  10. Skickligt att fånga alla dessa fjärilar! (Jag tycker alltid att de fladdrar iväg.) Tråkigt att kameran är trasig...!

    SvaraRadera
  11. Helt ljuvliga makrobilder på insekter och spindlar! Tråkigt med din Canon, hoppas den repar sig.
    Nu blev jag ju som nybliven Canonägare nyfiken på vad du har för zoomobjektiv till din.

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt fina bilder! Förutom antennerna tycker jag blomflugorna flyger på ett annat sätt. De känns lättare i flykten. Urläcker bild på flugan som vänder baken till. Tänk om man skalade upp alla krypen så de blev typ fyra-fem meter i kroppen. Det skulle bli rejäla helikoptrar.
    Tack för fjärilsinfon. Nätfjäril verkar vara precis vad jag letar efter och skogsnätfjäril ligger nära till hands.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  13. vivlka fina insektsbilder......otroligt vad många olika sorters kryp och flygfän det finns..... Jag har en fjärilsbuske och den gör verkligen skäl för namnet...men i år verkar det bara vara nässelfjärilar här ....

    SvaraRadera
  14. Det känns nästan som man har insekten precis framför näsan. Dina bilder har en otrolig skärpa. Jag är givetvis glad att jag inte har de där figurerna mitt framför näsan. Kram

    SvaraRadera
  15. Vi håller tummarna för att kameran snart är frisk!
    Underbara insektsbilder! Tror att det är rekord i fjärilar här iår!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Vilka fina foton du tar, tydliga bilder av små kryp!
    Tack för kommentaren på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka underbara bilder du lagt in. Mördaren kan inte komma undan sitt brott. :)
      Hoppas de kan lösa problemen och det inte blir för dyrt.
      Julikramar Bosse

      Radera
  17. Trist med din fina kamera, hoppas reparation är möjlig till ett vettigt pris, vilket inte är helt vanligt...
    Du lyckas i allafall fota en massa fjärilar, det gör jag aldrig. De bara fladdrar förbi i ögonvrån, hinner inte ens å upp kameran innan de flugit vidare...du kanske besitter mer tålamod rentav...
    Bladlössen såg lite läskiga ut sådär uppförstorade...men det gör ju de flesta insekter, bra att man inte går omkring med förstoringsglas...
    Kramen

    SvaraRadera
  18. Vilka fantastiskt vackra bilder du trollar fram!
    Man riktigt njuter av bilderna!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)