torsdag 7 juli 2016

Äntligen klar!

Det är såå trögt att göra ett inlägg - bilderna tar evigheter att ladda upp - och jag fattar bara inte varför. Vi har ADSL, som brukar funka hyggligt, men nu är det bara sååå långsamt! Har även problem att kommentera hos mina bloggvänner då jag inte har en stadig internetåtkomst - väldigt irriterande :(
Vi väntar ... och längtar efter det utlovade fibernätet!

Vet inte om ni hunnit sakna mig, men vi har varit ute på en husbilstur i Småland och södra Östergötland under en vecka - men nu är vi hemma igen, så här kommer en liten sammanfattning...

Vi började med att åka till Lyckarps ställplats utanför Eksjö, dör vi möttes av vännerna Rigmor och Urban ... och fina Zambo förstås!
Rigmor och jag tog en promenad runt i de sommarfagra omgivningarna...
och hamnade så småningom  i Ljusboden i Hult - absolut värt ett besök om ni är i närheten!
Rigmor köpte några vackra spindelvävsljus, eller "gallerljus", medan jag mest gick runt och tittade på allt annat fint ... som glassvampar t.ex....
En orange groda ... fick mig genast att tänka på tre av mina härliga bloggvänner - två som älskar färgen och en som älskar grodor :)

Nästa dag fortsatte vi söderut ... och strax utanför Alvesta hälsade vi på hos Anette med
 bloggen Rost och rädisor.
Så trevligt att få träffa henne och hennes man IRL ... och vilken fantastisk trädgård de har! Det nybyggda växthuset är som en dröm och jag är såå imponerad av köksträdgården som verkligen har allt!
Såå kul att få träffa den lilla hönsflocken och tuppen Petter! Den här lilla sötnosen hade rymt ur buren, men fångades snabbt in. Vi blev bjudna på fika med hembakt rulltårta som serverades med nyplockade jordgubbar, smultron och grädde ... såå gott!

På eftermiddagen åkte vi de få milen till ställplatsen Lady & Lufsen ... en fin plats med härliga omgivningar!
Här har vi varit flera gånger förr ... och kommer säkert hit igen :)

Så åkte vi norrut igen - till Åsens by strax utanför Aneby. Även här har vi varit tidigare - en by som visar hur det var förr och en vacker natur,..


Här är Teklas hus. Här bodde hon fram till 1989 ... utan el och utan indraget vatten...
Inomhus ser det ut som det gjorde då när Tekla bodde här,,,

Så här borde egentligen alla grisar ha det - en stor hage att böka i :)
Två bruna kallblod finns det i byn, men bara en ville vara med på bild :)

Den här söta nallen och så nappen var det någon som tappat...

Dags att skiljas ... våra vänner var tvungna att åka hemåt, medan vi beslutade oss för att leta reda på rallybilarna i veteranbilsrallyt Midnattssolsrallyt.
Bestämde oss för att börja mot Hultsfred och efter en del krokiga småvägar hamnade vi vid Stora Hammarsjön, ett friluftsområde med naturreservat, fiske och bad - och en enkel ställplats...
Här gjorde vi upp lite planer till nästa dag, då vi tog oss till Målilla där rallybilarna skulle passera. Eftersom inte Lasse kan gå så bra att vi kan ta oss ut på specialsträckorna, så parkerade vi utefter stora vägen (34:an) strax norr om Målilla där de passerade på väg mot Hultsfred och Vimmerby.
Många gamla godingar passerade :)

 Det blev väldigt tomt på södergående trafik ... snart förstod vi varför! Massor med traktorer var på väg till något evenemang i närheten... och kom i omgångar - riktigt kul att se :)

Senare på eftermiddagen åkte vi till Kvillsfors, där jag hittat en ställplats på idrottsplatsen... Storkens ställplats  - inte världens mysigaste, men centralt och med fina omgivningar, särskilt om man går den korta vägen till sjön... vallmo, fackelblomster och rallarros ...
... och en konstgjord bäck som gjorts för att hjälpa vandrande fiskar och målarmusslan berättade mannen som skötte ställplatsen...

Nästa dag fortsatte vi norrut och passerade strax östgötagränsen ...  stannade i Kisa, som fixat några centrumnära parkeringsplatser för husbilar. Bravo Kisa - och gratis är de också :)
Bara ca. 10 mil hem, men det gäller att dra ut på det roliga...
Det blev pizzamiddag - riktigt gott!
Utanför pizzerian stod ett helt gäng med veteranmoppar -
... tror de var på campingsemester :)

Vaknade upp till en strålande morgon ... och tog en tidig morgonpromenad. Vackra blommor på bron...
En vacker dörr ... och såå fint vid ån!
Kisa Wärdshus ... med anor från 1600- talet. Då gick inlandsvägen mellan Kalmar och Stockholm här...
Kyrkan ligger högt och syns på långt håll ... och så lite andra hus...
Så dags att åka hela vägen hem... väg 34 norrut  - vackert vid Järnlunden, förbi  Rimforsa och Brokind...

Här strax före kyrkan (som just nu genomgår en stor renovering) går vår väg... snart hemma... och vägen blir snart smalare.

Vi är som sagt hemma igen och vardagen tar vid ... och trots en del som hänt medan vi var borta, så går livet vidare...

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. En sån trevlig resa ni gjort med fantastiskt fina sommarbilder!

    Ha det gott....SommarKram

    SvaraRadera
  2. Vilken omväxlande tur ni varit ute på!
    Här är fibern färdiginstallerad, men vi har inte valt leverantör. Tvekar lite, då jag hört flera som inte är nöjda alls.

    SvaraRadera
  3. Välkomna hem! Kan tro att Sixten blev glad över att se er igen. Kan tro att Annetts trädgård var magisk. Här har det kokats hallonsylt, nästan i parti och minut de senaste dagarna. Har plockat nästan 4 kilo hallon den här veckan. Fortsätter det så här så vet jag inte vad jag ska göra, vi lider just nu brist på små glasburkar. Men det måste väl stilla sig i landet. (vi skulle också vilja ha fiber, ibland är det rent hopplöst) Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  4. Precis så vackert och trevligt skulle jag också ha beskrivit det om jag bloggat fortfarande!! Eller försökt iallafall...Åsens by kommer vi med all säkerhet att återvända till, där kan man ju tillbringa hur många timmar som helst, alltid upptäcker man någonting nytt.
    Å alla dessa traktorer...ja en av dom var min kusin fick jag nyss reda på! Det gick visst hett till i Målilla, för nu haltar han...Fast det var det värt tyckte han.
    Fina bilder, som vanligt, och det slår mig än en gång, vi bor i ett väldigt vackert land!!
    Ha det nu gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Ni hann med mycket på er vecka och det var verkligen roligt att träffas. Åsens by måste vi också besöka nån gång. Det ligger väl för nära antar jag. Däremot finns det en liknande by, ett kulturreservat, Stensjö by utanför Oskarshamn. Det känns lite längre bort så där har jag varit.
    Visst är det kul när det händer lite oväntade saker längs vägarna som traktorerna. Vi mötte ett hus en gång.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Ni hann med mycket på er vecka och det var verkligen roligt att träffas. Åsens by måste vi också besöka nån gång. Det ligger väl för nära antar jag. Däremot finns det en liknande by, ett kulturreservat, Stensjö by utanför Oskarshamn. Det känns lite längre bort så där har jag varit.
    Visst är det kul när det händer lite oväntade saker längs vägarna som traktorerna. Vi mötte ett hus en gång.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Ni hann med mycket på er vecka och det var verkligen roligt att träffas. Åsens by måste vi också besöka nån gång. Det ligger väl för nära antar jag. Däremot finns det en liknande by, ett kulturreservat, Stensjö by utanför Oskarshamn. Det känns lite längre bort så där har jag varit.
    Visst är det kul när det händer lite oväntade saker längs vägarna som traktorerna. Vi mötte ett hus en gång.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Misstänkte att ni var på väg med husbilen. Ni brukar ju göra det under sommaren. Helt underbara bilder där jag såklart fastnar på den orangea grodan, veteranbilarna och -mopparna.

    Det finns ingenting så irriterande som trögt internet. Hoppas att fibern når är snart.

    SvaraRadera
  9. Det var mycket Småland på dessa bilderna.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Wow vilken härlig bloggpromenad det blev hos dig idag. Så underbart du lyckas fånga Sommarsverige :-)
    Tänk att en av hästarna var så blyg att den inte ville vara med ;-)
    Älskar också grodor. Just nu består mina promenader till och från bilparkeringen vid jobbet mest av grodräddning. Yttepyttegrodor som hoppar omkring på gångvägar och andra konstiga ställen, där de riskerar att bli trampade till döds.

    SvaraRadera
  11. Vilken Roadtrip! Och fina bilder dessutom. Ställplatser kan verkligen variera har jag förstått och jag kan tänka mig att man får sina "favoriter" !

    SvaraRadera
  12. Åh vilka härligt underbara fantastiska bilder du fått till trots dålig uppkoppling, vilken mysig tripp. Har saknat dej, önskar dej en härlig kväll, du har inte varit så långt ifrån mej där jag bor vid ett tillfälle på resan. Kraaam

    SvaraRadera
  13. Har saknat dig här! Men förstod att ni säkert va ute o åkte. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  14. Härliga, somriga bilder från husbilsturen och så mycket ni hunnit uppleva dessutom. Beundrar verkligen "rost och rädisor" med hennes odlingar, de är fantastiska. Kul att ni kunde hälsa på där och få fina minnen med er därifrån.
    Teklas hus skulle ha varit kul att se. Kanske det blir någon gång. Bra tips. Tänk att det kan stå bevarat än !
    Gillar dina grisar som får gå och böka utomhus som grisar vill göra. De är ju för söta :) Gillar den fina, kraftiga pållen också.
    Gillar också pizzan, mums.....blev så sugen när jag tittade på den så det blir nog söndagsmiddagen i morgon :)
    För övrigt underbara bilder från era upplevelser !
    Önskar dig en fortsatt fin helg !
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)