onsdag 8 juli 2015

Somliga går i trasiga skor...

... så sjöng Cornelis Vreesvijk... och det gör jag med... ja, inte sjunger, men går i trasiga skor... eller gjorde. Nu ligger de gamla sandalerna i soppåsen efter lång och trogen tjänst... Nu har jag anledning att köpa ett par nya... undrar om jag hittar ett par lika sköna och slitstarka någonstans.


I dag var det dags igen  för en ny tisdagslunch med Totte... och den här gången var det Lasse som kollat matställen.
 Många är semesterstängda eller erbjuder i alla fall ingen "Dagens" under sommaren... men några finns det och vi har upptäckt att golfrestaurangerna är väldigt prisvärda, så efter Tottes val, som var Raggmunk, så hamnade vi vid Bråvikens Golfklubb utanför Norrköping.
För att få tiden att gå och för att se oss omkring, så tog vi omvägen över Söderköping... åkte förbi vägen till golfklubben och ut till Djurön, där både Lasse och Totte är uppväxta.
 Totte bodde i det här huset - "Väpplingen" och det var sig likt...  Hade gärna stannat och fotat lite fler hus, bl. a. Gullvivan och Svanen där Lasse bodde som barn, men det får bli en annan gång.
Så svängde vi då upp genom allén till det vita huset med restaurangen...
 Mycket bilar på parkeringen och många så´na här utanför ingången...
Fantastisk utsikt över banorna och ut över Bråviken. 
 Ett fint gammalt skåp innanför dörren och underbara rosor utanför.
Det blev som vanligt en trevlig dag med mycket prat från förr... och maten var utmärkt, både raggmunken (enl. Totte) och den panerade spättan som Lasse och jag åt... och hit åker vi gärna fler gånger :)

Även hemma blommar rosorna... och i år har nog alla förutsättningar varit ultimata... inte en bladlus så långt ögat kan nå :)
Överst till vänster, den helt underbart doftande Honungsrosen, i mitten New Dawn... t.h. en knopp på väg att slå ut...
... och blir då en så´n som den nere t.v.  - minns inte vad den heter. T.h. Ghislaine de Feligonde...
... samma som nedanför och som också doftar härligt. Det öppna fönstret är vårt sovrumsfönster.
Annat som blommar just nu... eller har blommat, som honungslöken med sina dekorativa fröställningar...
Tagetes, blå riddarsporre, kokardblomma och så årets första näckros :)

Så finns det ju sånt som redan satt frö, som den sibiriska vallmons frökapsel... och kungsängsliljans fröhus, med och utan frön... vackert gyllengula i solen...

Idag är det omväxlande väder med sol, duggregn och lite kraftigare regnskurar...  väder som gjort för blötdjur som snäckor och sniglar...
De spanska skogssniglarna - de s.k. mördarsniglarna, kalasar ju gärna på blommor och blad, medan de betydligt trevligare vinbergssnäckorna helst verkar äta vissna växtdelar...
Den här ser väldigt glupsk ut. och kalasar på en gammal stjälk...
Det ser ut som den har stora framtänder, men det är en bit av tungan som syns... den kallas radula, som betyder skraptunga...
... hm... det här går nog under kategorin oviktigt vetande... men nu vet du det i alla fall :)

Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Japp, golfrestaurangerna är dom ända om faktiskt håller öppet under sommaren. Å de serverar förvånansvärt god mat även här. Jag menar fattas bara - det är ju inte billigt precis att vara medlem i en golfklubb. Då kräver väl medlemmarna en hög kvalitet på maten, som jag gärna dra fördel av då och då, trots att jag verkligen inte är en fan av just den rikemanssporten.

    Åsså är dina frökapslar otroligt läckra! Å snigeln med sina tänder som är en tunga - otroligt! Vad du kan! Hur har du lärt dig allt detta? Är du biolog? Jag menar du kan ju precis allt om flora och fauna som är värt att veta... och lite därtill. Otroligt imponerande faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Alltid så lärorikt att läsa din blogg. Hade ingen aning om snigelns tunga. Tänk att ha en sån rosenbuske utanför sovrumsfönstret. Det måste dofta himmelskt.

    SvaraRadera
  3. Honungslöken gillade jag! Härlig!
    Golfrestauranger är prisvärda och har god mat, vi har två st i vårt lilla samhälle.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  4. Vilket trevligt lunchställe! Så tänkte nog den lilla snäckan också ;-) Underbar bild på den hungriga varelsen.

    SvaraRadera
  5. Åh så många härliga bilder. Kul med tisdagslunch, golfrestauranger brukar ha god mat! (testa Vadstenas, den har ny personal och utsökt mat!) det är något att ta efter! Lyckliga er som inte har bladlöss, i vårt växthus är det så många att jag har gett upp kampen, försöker dusch bort dem när jag vattnar.... Må så gott mellan regnskurarna! /Lotta

    SvaraRadera
  6. Jaa det undrar jag med, är du Biolog , eller har du Lexikon med dig. Eller får du plats med allt detta innanför Pannbenet. Du är så duktig
    och vet du innan jag börjar med dina inlägg, så tänker jag. Undrsr vilket håll de har åkt denna gång.

    Tack snälla du för allt du berättar det är underbart

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra blomsterbilder du bjuder på! Hos oss har rosorna fått påhälsning av sorkarna under vintern så flera av dem mår inte bra! Jag håller tummarna att de tar sig så småningom!
    Jag håller med om att du verkar så kunnig! Alltid roligt att få lära sig!
    Ha det så bra!
    Kram ♥
    / Maria

    SvaraRadera
  8. De där sandalerna har fått varit med om mycket men så svårt att slita sig från sina kära skor som har varit så bra att gå i. Tycker jag känner igen det. Jag borde nog ta mig en funderare på mina sandaler jag med :)
    Tänk vad golfrestauranger kan ligga vackert och ha prisvärd mat att servera. Jag har den erfarenheten också. Den vi har här i samhället har jag varit på några gånger. Ligger vackert vid vår sjö. Det är kul att upptäcka nya ställen både att äta på men också för sina andra sinnen.
    Underbart vackert skåp som du fotade och utsikten var fin ser jag från restaurangen.
    Rosor är ju så vackra i alla dess färger och former. Doftar de är det ännu härligare. Tänk vad naturen har skapat oss.
    Så mycket vackra blommor du har hemomkring att njuta av och i år verkar det gynnsamt för rosorna.
    Den där vinbärssnäckan, den ser ju hur glupsk ut som helst. Men inte visste jag att det var en slags tunga. Ser ut som om den precis kommit från tandläkaren med nyputsade tänder :)
    Ha det riktigt gott !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  9. Fina bilder!

    Jag hade valt Raggmunk!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Oj vilka fina rosor. Det är något jag önskar att jag kunde ha här. Det är bara buskrosor av härdigaste sort som går här tyvärr.

    SvaraRadera
  11. Så härligt med rosor utanför sovrumsfönstret! Ja vädret är minst sagt växlande.... jag behöver nog gå på en snigelrunda idag, jag tar med mig mitt bästa vapen.... saxen. Jag hoppas på att slippa och använda den. Ha det fint mellan skurarna! Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga ställen ni hittar till era tisdagsturer!
    Underbara rosor!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Vilken trevlig vana att åka runt och äta. Och att någon gör valet åt er andra. Fina bilder och jag tyckte det var jätteroligt med snigelbildens glupska gap. Det liknar faktiskt tänder. / Britt

    SvaraRadera
  14. Rosor är underbara blommor, jag tror jag ska satsa mer på dom. Vilket härligt ställe ni åt på, och nu blev jag sugen på raggmunkar..**
    Visst är det så när ingådda och toppensköna skor går sönder då blir man lite vilsen i att försöka få tag i nya som blir lika bra,inte lätt alla gånger.
    Kramar♥

    SvaraRadera
  15. Känner igen de där med skorna , har också svårt att hitta sådana som är lika bra som dom man slitit ut , så underbara växter och rosorna längst ner till vänster , sådana skulle jag vilja ha , så vacker i den färgen . Snigeln har jag suttit o studerat , trodde det var tänder först till jag läste att det var tungan . Så häftig bild på den :) // Kramar

    SvaraRadera
  16. Så vackra rosor! Mindre vackra sandaler...men herregud har man sköna fotbeklädnader så har man, då får de hänga med tills de faller sönder.
    Radula har jag lagt på minnet, värdelöst vetande eller inte, tack vare dig kan jag stoltsera med snigelkunskaper inför bekantskapskretsen!

    SvaraRadera
  17. Så fina bilder, utan den på mördarsnigeln ( jo, den är fint fotograferad, men tycker inte om dem, fast vem gör det?!)

    SvaraRadera
  18. Hoppas att du hittat nya och bekväma sandaler. Skäck är nog min favoritfärg på häst. Klubben där jag i vanliga fall rider, har köpt in en häst och en ponny, som båda är brunskäckar.

    SvaraRadera
  19. Jag älskar s k onödigt vetande för det är faktiskt jättekul att få veta! Och när det inte är livsviktigt så kommer man liksom lättare ihåg det! Underligt.
    Vilka härliga turer ni gör och det var vackert där vid Bråviken! Och det blommar ju som bara den i din trädgård! Vilka rosor. Här har nog vädret gjort att vi fått alla möjliga löss och annat på många, många växter, tyvärr. Men det är ju så vissa år!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  20. Tittar in till dig för att läsa och säga HEJ!
    Hoppas du har haft en bra sommar hittills.
    Kram Inga

    SvaraRadera
  21. Oj vad mycket vackert du visar, det är verkligen en blommande tid nu, allt är bedårande.
    Vet inte om jag sett någon honungslök innan, den är då givetvis inte 'ätande', gillar den skarpt. Kanske är den en sådan där släkting till de flesta löksorterna - amaryllis eller tulpaner eller ? !
    Men rosor är i varje fall nr.1 för mig, sen gillar väl inte rosor att bli blöta på skallen, de ser så sorgsna ut efter regn, ungefär som jag.
    Inga löss ! ? Jodå de finns men efter min 'mördar behandling' finns de inte den dagen. Jag nyper eller krossa dem mellan fingrarna.
    Det är den bästa och naturligaste medlet enligt mig, förr tyckte jag det var dö äckligt, men det var då. Lössen hinner inte etablera sig innan jag är där och 'nyper' dem, hi hi . . .

    Det finns inget som heter onödigt vetande för mig, alltid någon gång dyker det upp något som tillhör det viktiga.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  22. Hej, hoppas du inte fastnat på golfbanan med dina trasiga skor??? Troligen är ni ute på husbilsäventyr i sommarSverige? Ha en skön söndag/Kram

    SvaraRadera
  23. Trevlig läsning och fina foton - allt som vanligt. Därtill lite ny kunskap. Håller med BP om att du kan otroligt mycket. Det var länge sen vi var på golfrestaurangen, så den lägger jag på minnet. Ha det fortsatt bra! Elisabeth

    SvaraRadera
  24. Många fina bilder som vanligt. Söderköping ska vi bara till någon gång. Jag har också svårt för att slänga favoritskor.
    Sommarkramar Bosse

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)