måndag 27 juli 2015

Resan går vidare...

Från Söderhamn åkte vi till Trönö gamla kyrka med anor från medeltiden. 
Jag bara älskar att gå här i den gamla kyrkan...
 Jag är inte religiös, men gamla kyrkomiljöer är något alldeles speciellt. Jag njuter av stillheten... 
... beundrar de gamla träsniderierna...
Utanför muren, vid ingången står den gamla fattigmansbössan kvar...
Tankarna far iväg... vilka var människorna som besökte kyrkan då... för 500 år sedan...

Strax ovanför kyrkan ligger Söderblomsgården... den tidigare prästgården, där ärkebiskop Nathan Söderblom föddes. Idag fungerar den som Trönös hembygdsgård med ett museum och en jättefin trädgård med många gamla, fina trädgårdsväxter.
Där finns också Sothålsgården med en alldeles speciell historia...
Tipset om Trönö gamla kyrka och Sothålsgården fick jag genom bloggvännen Anita, med bloggen Mitt innersta i bilder - Tack för det Anita!
Så åkte vi vidare... och stannade vid Långvinds bruk...
... en vacker gammal bruksmiljö i vacker natur...
... en vacker gammal herrgård...
 ... och ett fint litet kapell.

Så framme vid dagens mål - Borka brygga... det blev inte så långt den här dagen, men det är ju inte antalet mil som räknas...
På kvällen blev det underhållning med Countrymusik...

För er som vill, så kommer en fortsättning... snart...

Ha det gott!


17 kommentarer:

  1. Är inte heller religiös, men jag gillar också att utforska gamla kyrkor och beundra det gedigna hantverket både vad gäller självaste bygget och alla snickerier.
    Ser mycket fram emot nästa del:-)

    SvaraRadera
  2. Spontant säger jag - Gud så fint! Inte heller jag är religiös, men det här var verkligen njutbart att se. Klart man vill se mer. Hur mycket som helst. / Britt

    SvaraRadera
  3. Klart jag vill ha fortsättningen!
    Du den herrgården skulle man ha! Vilket palats! (fast jag skulle inte vilja sköta underhållet av fasaden- men äger man ett sådant palats har man säkert råd att leja bort det)
    Här hemma är det rätt skapligt idag, vi tog en tur till Sörping på förmiddagen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med om det vackra med gamla och bevarade kyrkobyggnader! Du har verkligen dokumenterat de vackra områdena med sina byggnader väldigt väl.
    Härlig bild på den annorlunda herrgården.

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart inlägg. :) Alla detaljer du hittar. Det gör man bara om man är begåvad med en nyfikenhet och talang för fotograferandet. Jag har mycket att lära av dig och gör det också. När jag studerar dina bilder sätter de igång mina tankar, funderingar och min fantasi börjar vifta med en högerhand. Dessutom glömmer jag tid och rum. Då trivs jag. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skriver så underbart och med inlevelse. vet Du så tänker jag jämt när vi besöker äldre gårdar eller kyrkor.
      När man tänker på hur strängt det var förr, med kyrkan inblandad, för att inte förglömma Herrgårdarna där det
      styrdes med järnhand. Du är så duktig och nu väntar vi på mer.
      Tack så länge

      Radera
  6. Härliga bilder från ett Sverige som är fantastiskt på sommaren!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Du hittar många fina ställen! Kyrkor och kapell är alltid roligt att besöka!

    SvaraRadera
  8. Herrgården...vid Långvinds bruk...där vill jag bo!! Vilket hus, jösses!! Satt alldeles nyss och gick igenom mina bilder, för vilken gång i ordningen vet jag inte, och tänkte att det fanns säkert hur mycket som helst mer att upptäcka, och här ser jag ju det...Men man kan inte hinna med allt, då blir det lätt som i Galenskaparnas visa " 5 min Falsterbo, 5 min Flen..." Så det får ju bli en resa igen, kanske inte nästa år, men lite längre fram. Och visst har gamla kyrkor något alldeles speciellt, en historia, och man kan ibland ana på interiören hur sockens historia och välstånd var.TACK för alla bilder och din berättelse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Svar: Tack Anki! Visste väl att jag kunde lita på dig. Du kan verkligen ALLT:-)

    SvaraRadera
  10. Trönö gamla kyrka var verkligen en vacker och lite annorlunda kyrka. Så mycket historia den har att berätta och den där gamla fattigmansbössan de sparat är så tänkvärd. Jag undrar också vad det varit för innevånare där och vilken historia de haft i sin tur.
    För övrigt så mycket intressant och vackert du hunnit upplevt på resan. Vackra bilder !!!
    Och lite musik och nöje är heller inte dumt på kvällskvisten.
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ditt sinne för detaljer!
    Allt sedan tidernas begynnelse - då jag började hälsa på här så hittar jag fotopärlor att trä på mitt inspirationsstrå!

    SvaraRadera
  12. Vilka fina resor ni gör! Så vackert och så fina byggnader. Men om jag får välja tar jag ju timmerstugan så klart och den får gärna ligga i kantarellskogen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Vilken häftig kyrka! Helt fantastiska byggnader och miljöer du visar!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Jag är också dåligt religiös men gillar att gå i gamla kyrkor. Lite synd är det att numera är kyrkorna låsta så man inte kan komma in när man vill. Det är väl på grund av stölderna. Här har man varit inne i flera kyrkor och tagit gamla fina saker

    SvaraRadera
  15. Själv får jag väl beteckna mig som lite granna religiös i alla fall men jag tror inte det är därför jag gillar kyrkor. Det är nånting med "historiens vindar" som griper tag i mig och så är det något med miljön i sig, målningar, valven och att alla kyrkor påminner till viss del om varandra och ändå är ganska så olika.

    SvaraRadera
  16. En sak är är säker du skriver helt underbart och din träffsäkerhet då det gäller foto , är riktigt en njutning . Gillade också denna kyrka enormt mycke är inte heller religös men älskar ändå att gå in dessa vackra byggnader som är så rofyllda och vackra . // Kramar från mig :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)