fredag 11 april 2014

En torsdag i april...

Efter en frostig morgon...
... så blev det en alldeles ljuvlig dag... i alla fall f.m.... så jag beslutade mig för en tur till skogen. Inte hemmaskogen, utan en helt annan - en så´n där gammal favorit - tyvärr delvis förstörd av avverkningar, men en del pärlor finns kvar...
Parkerade bilen och började promenaden uppför...
... såå vackert... den första skira grönskan... ljuvliga kuddmossor bland stenblocken... och kärret... så fint den här tiden på året...
Och den ljuvliga fågelsången - nästan öronbedövande - ute på det första hygget, högst upp i det enda trädet sjunger taltrasten(?)
 Så framme vid den lilla sjön Veten - en liten vacker sjö... så rofylld...
Sitter en stund och bara njuter av stillheten och fågelkvittret...
 Tar "bakvägen" ner till bilen... passerar ett område där inga skogsmaskiner har kunnat ta sig fram... nästan lite urskogsaktigt med många fallna trädstammar...
Kommer så ut på stigen igen... en stig som är som ett mindre vattendrag... blött, lerigt, halt...
Tog mig helskinnad till bilen och hemma igen gick jag runt huset och fick se att mina löjtnantshjärtan är på väg att slå ut... måste vara rekordtidigt... eller...?
 Sixten trivs när vi har ytterdörren öppen och sysslar utomhus...

Så är det fredag igen... och vi är fortfarande utan husbil... gör inte så mycket då vi ändå har annat för oss i helgen... som att fira yngste sonen som fyllde år härom dagen..
Men nästa vecka... då är den servad, besiktad och har fått ny kamrem... så sen är vi på G... :)

Ha det gott!

30 kommentarer:

  1. Hej Anki!
    Vilken härlig skogstur du kom ut på, mosskuddarna gillade jag också!
    Däremot den där stigen, uschanemej! Fina foton som det brukar vara!
    Jo, det är nog lite väl tidigt med allting, kollade just ut på min baksida och fick se att en av klematisarna var alldeles grön och full med knoppar!
    Det har inte blivit mycket fotande med systemkameran, men det kommer säkert när vi åker på utflykt i naturen igen. Hittills har vädret inte direkt lockat till uteliv.
    Men mobilkameran är bra att ha till hands i vardagen, för sluta fota kan man ju inte!! Finns alltid något nytt att upptäcka. Jag har en placering (ja, du vet säkert?) nu mitt i stan, som gör att det blir en del stadsbilder. Och mycket stickat och virkat! :)
    Ha en fin helg! Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte hur du gör. Dina bilder blir så otroligt fina. Ha en bra helg med uppvaktning av sonen.

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra skogsbilder! Förstår att det är rätt blött i skogen efter allt regn!
    Så söt Sixten!
    Nu tittar solen fram här igen och så ska det troligtvis bli i helgen!!!!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Vilken dag du hade! Här har det regnat hela veckan! De lovar fint i helgen, så det hoppas jag på! Underbara bilder!

    SvaraRadera
  5. Bilder vackrare än tavlor!

    När jag gick i första klass var vi på " skolresa " till Veteklint en dag!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Anki!
    Vilken härligt tur du har gjort och massor av underbara foton från skogen. Mossiga stenar ger spännande bilder och sen alla rogivande träd. Sixten är bara för söt :) Ha en riktigt skön helg och kramen.

    SvaraRadera
  7. Så skön promenad, kändes nästan som jag gick där bredvid...Nu hoppas vi på minst lika fint på onsdag, ser fortfarande lovande ut på väderkartorna. Å inte vet jag vad det är för trast, men jag tycker nästan han ser lite stressad ut, månntro han har funderingar på vilken årstid det egentligen är, om han är tidig eller sen...Löjtnantshjärtat, ja det måste väl vara rekordtidigt för knoppar!! Har inte kollat mina, men dom sitter mer skuggigt, så det är väl tveksamt om dom kommit sådär långt. Däremot har jag en fänrik som är riktigt frodig, och har pallat både en och två frostnätter, men någon knopp ser jag inte till än.
    Söta Sixten, nästan lite oanständigt rullande där...Känner mej fortfarande lite stolt över att jag fick klappa honom.
    Ja, nu är det helg igen, och vi hoppas på bra väder. Som vanligt, höll jag nästan på att skriva, så ska jag jobba. Men sen så...så kommer det en trevlig onsdag!! Ja, det kanske ska passera några dagar däremellan, men dom ser jag mer son en transportsträcka.
    Ha det så gott och fira sonen ordentligt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Så långt våren kommit hos dig! Härligt. Hoppas den går långsamt ett tag nu så man hinner njuta :)

    SvaraRadera
  9. Tack för den skogsvandringen med vackra vyer (minus lergatan då).
    Å den där fågeln med öppen näbb är ju bara för skön. Perfekt fångat!

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga bilder du visar.Vad fin Sixten är.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Återigen fantastiska Vårbilder ni bjuder oss läsare på från skogen !!!
    Nu blir det bara bättre o bättre framöver!
    Och när Bobilen kommer hem ännu bättre!

    Ha en fin helg/Kram

    SvaraRadera
  12. Vi avskyr hyggen så vår skog ser mest ut som en urskog. Sådana där mosskuddar är jag på jakt efter. Inte finns dom i våran skog i alla fall...

    SvaraRadera
  13. Ditt löjtnantshjärta är verkligen tidigt. Så långt kommen är inte min planta och jag bor mycket längre söderut än du. Du har fått mig inspirerad att leta efter mossor nu när jag går i skogen. Jag har aldrig förr täkt på att det finns så många olika. Kram

    SvaraRadera
  14. Magiska bilder som jag blir glad av;) Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
  15. Du lever verkligen upp till namnet på din blogg och vackert blir det. Kram

    SvaraRadera
  16. Mycket vackra skogsbilder! Och att Sixten trivs kan man inte ta miste på. Jag har en Ture som larvar sig hela dagarna och en Basil.

    Ha det fint i helgen
    /Anette

    SvaraRadera
  17. Så underbara skogsbilder :) kram Suss

    SvaraRadera
  18. Så många fina bilder det finns , här hos dig. Du är en riktigt duktig fotograf.
    // Kajsa

    SvaraRadera
  19. Men......vilka underbara bilder *ögongodis* du bjuder oss på. Jag sitter bara och njuter och vill se mer och mer, men det går nog inte. För nu är det lördag och en massa saker man ska glöra.
    Sixten var fin han med mjaaaauuu.

    SvaraRadera
  20. Hej Anki!
    Tack för dina vänliga och omtänksamma rader i min gästbok :-)
    Det är som det brukar vara mest - jag skadades allvarligt i lumpen 1977 och för några år sedan orkade inte kroppen längre och jag blev sjukpensionär. Så mitt liv är lite som jag skrev där, men går i det stora bra ändå, om än ofta i lite slowmotion-tempo...
    Sedan någon månad tillbaka går jag igenom och bearbetar alla min fina bilder från Karlskrona-turen i somras, och för att lägga ut ett stort antal på min webbsida "snart". Mitt egenkodade galleriprogram var 8år gammalt och märktes det var föråldrat, så behövde programmera om det också, vilket nu är gjort (med lite modernare utseende nu (samt väldigt mycket förbättrat i den funktionalitet man inte ser i bakgrunden).
    Så därför det inte kommer upp några vardagsfoton just nu hos mig :-(
    Orken räcker inte till både och, samt jag kan inte splittra mig för mycket.
    Jag har ju även en campingwebbsida, som du kanske kan vara lite intresserad av, med campingfoton, några reseberättelser, länkar samt en del teknikinfo:
    http://frittliv.autonomtech.se/
    Så fina foton från din skogstur! Du har många fina områden där runt du bor. Jag var och besökte Glans Kalkbrott och gick på Glansgruvans vandringsled för någon vecka sedan - var väldigt fint :-)
    Ha det så bra!

    Hälsar / Bosse

    SvaraRadera
  21. Hej Anki !!!!
    Jag måste berömma dig igen
    Vilka underbara inlägg du gör och vilka kanonbilder
    Jag tycker det är så mysigt och hemtrevligt här hos dig.
    Sixten är ju för söt.
    Vår kompis har en katt som också heter Sixten.En norsk skogskatt Han är också skitsöt.
    Hoppas att ni snart kommer ut och rullar igen.
    Kramizzzz på dig och mysig Helg!

    SvaraRadera
  22. Jaa, vilken vacker skog, den har allt. Och nedfallna träd, det har vi här också. Det finns inget så helande som att traska omkring i skogen, jag älskar det och jag gör det nästan varje dag. Men så bor jag på kanten till skogen också.
    Jag såg att mina vita löjtnantshjärtan också kommit väldigt långt och det måste väl vara jättetidigt, jag håller med dig.
    Pissen är så fin och go!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  23. Åh dessa underbara röda katter, det är något speciellt med dem!
    Vilka fina foton du fick under din skogstur! Jag blir alldeles missmodig för jag tycker det är kallt, blåsigt, regnigt o eländigt, dessutom ligger här drivor av gammal snö kvar i skogen som gör det svårt att ta sig fram. Nä, låt maj komma snart med mera värme och sol. Jag som inte är någon sommarmänniska känner mig frusen inpå bara kroppen, Längtar efter morgonfika på farstubron, något som hittills inte varit att tänka på.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  24. "Lyckans ost" som har tillgång till riktiga gammelskogar, de är så vackra. Men man blir ledsen när man ser hur de försvinner bit för bit.
    Så mycket fina småväxter och mossor du fotat, snyggt.
    Monkan

    SvaraRadera
  25. Fantastiska bilder du bjuder på :)

    SvaraRadera
  26. Vilka underbara bilder. Man blir väldigt förvånad när löjtnansdshjärtan redan är i knopp. Här är inte ens tussilagon i knopp ännu men sädesärlan kom idag alldeles för tidigt

    SvaraRadera
  27. Å det låter som min promenad härom dagen, helt ljuvlig. Tänk så mycket man kan njuta bara genom att gå i skogen. Förstår att ni är sugna på era små turer med husbilen och vi får ju också följa med.
    Ha de gott/kramizar

    SvaraRadera
  28. Så fin han är Sixten!!!! Kram på er både 2-benta och 4-benta!

    SvaraRadera
  29. Vilken skog och vilka bilder.. Dina bilder slår det mesta..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  30. Så vackra skogsbilder! Frosten har du verkligen dokumenterat... även om jag har fått nog av frost för den här våren ;)
    Ha en skön påskvecka!
    Katsura

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)