måndag 7 april 2014

Inte alltid det blir som man tänkt...


... och av olika anledningar så får vi skjuta på vårens premiär men husbilen några dagar... men snart är det dags :)

Våren rullar på och i veckan kom sädesärlorna... nästan en vecka tidigare än vanligt - så trevligt att lyssna till deras "tjivitt"... när de trippar på taket :)
En ringduva kommer flera gånger dagligen och kalasar på resterna under fågelbordet... och det finns en hel del...
Domherrarna är kvar och kommer också på besök varje dag...
... och domherrens fru solar sig gärna i toppen av lönnen...
Myrorna fick sig ett skrovmål...
... då de hittade en förolyckad ormslå...
 Rönnens håriga knoppar har börjat brista...
Ungerska blåsippans knoppar är också riktigt håriga...

För att trösta mig för utebliven husbilstur åkte jag till "Mammons tempel" i Linköping... Ikanohuset alltså... närmare bestämt IKEA. Skulle köpa ett par nya, stolar till altanen... lite besviken var jag att de var slut... så då får jag åka en gång till. Den gången ska inte bli en söndag, för ujujuj... så mycket folk.

På vägen dit stannade jag vid Stjärnorp... så fint där i ravinen... ännu finare om ett par veckor när marken är täckt av vitsippor...
Gullpudra och vitsippor börjar så smått att blomma... och vårens första skira gröna blad...
 Gamla träd...
... en del med tickor... en del fallna...
Bäcken är fortfarande strid... 
Stjärnorps slott och kyrka... från parkeringen...
Tyvärr kommer man inte in på slottsgården... skulle gärna titta lite närmare på ruinen...
Kyrkogårdar går jag gärna på... och nu letade jag efter en lämplig gravsten till "365 bilder..." och det fanns många att välja på...
Hittade en vattenkälla också... men inget vatten...
Kyrkogården är lite speciell... en del av den är gjord som en labyrint...
... med gångar och små rum bland de rundklippta buskarna... fint :)
 På hemväg, när jag svängde av mot Norsholm fick jag se en skylt om vårmarknad... och tänkte att titta kan jag ju göra...
... och här fanns det mycket fint... mest påskpynt... men eftersom jag inte brukar pynta så mycket till påsk så sparade jag de pengarna...
I fredags hade vi trevligt besök av husbilsvännerna M-L och L från Mjölby... det blev mycket prat om husbilslivet förstås... och om årets planerade turer... och kanske ses vi någonstans i sommar igen :)
Längtar så efter att komma ut på vägarna igen!

Påskriset är i alla fall på plats... så nu väntar jag på snön... det brukar alltid komma ett rejält snöfall i det varje år... sen kommer vårvärmen  :)

Ha det gott!

29 kommentarer:

  1. Härliga bilder!

    Vi har uselt väder så vi har bobilspaus för närvarande!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har ju visserligen gubben som är en utmärkt fotograf men när jag ser dina bilder skulle jag så gärna vilja kunna det här med fotografering själv.
    Bilden på myrorna är suverän..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Jag tänkte ge mig ut och fota våra ynkliga växter i trädgården nyss, men då kom regnet igen! Hoppas era vägar går förbi här, jag är skyldig en fika :)

    SvaraRadera
  4. Så många härliga vårbilder och intressanta ställen!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker så mycket om att gå på kyrkogårdar. Det är så rofyllt på något sätt.
    Så var jag tvungen :-) att bläddra igenom dina husbilder från förra året. Och visst var det här hos dig jag hade sett huset i Norrköping som de visade i arkitekturpärlor i Gokväll för någon vecka sedan. Hajade till då jag fick se huset och tänkte.. Det där har jag sett förut!!! Men jag har inte varit i Norrköping sedan jag var barn, alltså måååånga år sedan och kommer inte ihåg så mycket av staden. Men så hittade jag huset hos dig som jag anade.. Hus 91, S:t Olofsskolan. Och nu fick jag se det invändigt också. Riktigt skoj!

    SvaraRadera
  6. Mycket fina bilder - som vanligt. Vad häftigt för myrorna med så mycket mat. Och ormslån var ju död.Balkansippan är ju så fin - hade ingen aning om att den var så luden.
    Vädret är ju inte det bästa så det gör kanske inte så mycket att bobilslivet blir fördröjt.

    SvaraRadera
  7. Näe, det blir inte alltid som man tänkt sig, men det kan bli riktigt bra ändå. Nu tänker jag på för din del. Stjärntorps slott, vårmarknad i Norsholm, ja men det gick ju inte av för hackor heller! Å vad jag ser jag inte på din enda bild från just marknaden, en sån där gammal våg om jag är på jakt efter?! Fast den kanske stod mest som dekoration och inte var till salu. Å så husbils folk på besök, det är inte illa det heller!! Sen småler jag lite igenkännande, det här med köpcentra och helger...nej, det inget man gör sådär med glädje. Huvva, trängas med en massa folk, och alla tycks ha bestämda mål utom en själv.
    Så fina bilder från din tur, och kyrkogårdar...ja det är ju något speciellt med dom också. Historia, gamla släkten...ja man kan gå där hur länge som helst.
    Skickar ett litet mejl om helgerna framöver!!
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. gullpudra är en av favoritblomman men här får vi vänta snö vräker ner

    SvaraRadera
  9. Alltså den sista meningen läste jag inte. Vill inte ha snö, det går lika bra med 24 timmars regn som vi har här.
    Härliga naturbilder, speciellt dessa håriga knoppar, läckert! Å ormen bläddrade jag förbi illa kvickt;-)

    SvaraRadera
  10. Vad trevligt med en vårmarknad att få titta på allt vad som bjuds på, både ögon och gom-godis.
    Eftersom vi ska 'dra iväg' till dotter på Irland blir det inte så mycket Påsk-ståhej hos oss. Visserligen ska sonen med familj bli här några nätter och se till Sixten och fjäderfäna, de behöver lantluft, *fniss*
    Fast de bor bara 5 km här ifrån, hi hi . . .

    Jag fattar precis det där med snön, vi vet att 'april-snö är som fåra'gö'. Inte förän det snöat lite då kommer våren.
    Ja sen förstår jag också att det där 'luffar-livet' det lockar och pockar på. Ljuvliga tider nalkas för er.
    Härliga vårbilder du visar Anki, som vanligt.
    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  11. Även om det inte blev som du tänkt dig så blev det ju riktigt bra, härligt vårligt. och snart rullar ni iväg med husbilen och jag ser fram emot att hänga med på ett litet hörn. Kram Kram

    SvaraRadera
  12. Oj, vad mycket fina bilder du lagt upp! Massor med vårtecken, och våren är väldigt tidig iår!
    Så söta sädesärlor! De har jag inte sett än, men fågelsången ute var enorm nu på morgonen!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Det lyser igenom hela detta härliga inlägg att du har myror i byxorna och bara vill komma iväg. Hoppas att du inte lägger dig ner på köksgolvet och skriker som en trotsig Anki. :) Jag gillar också att gå på slottsgårdar och kyrkogårdar. Där fick jag lära mig ett nytt namn på det lilla möbelvaruhuset. Kram Bosse.

    SvaraRadera
  14. Så underbara bilder allihopa , här snöar det "stora lapphandskar" idag , vill ju inte ha snö just nu men men bara att ta imot och vet ju att den inte ligger kvar så länge . Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera
  15. Underbart vackra bilder du lägger in,Fantastiskt !!!!
    Hoppas på vårvärmen och ingen snö :-)
    Och att ni kommer ut på vägarna igen.

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  16. Allt blir inte som man tänkt sig det känner jag igen;) Men det här blev ju trevligt ändå. Slott, kyrkogårdar och vårmarknad i en n skön blandning. Synd att dina stolar var slut oxå nåt jag känner igen. Låter så mysigt med husbilsplanerna. Blir lite ressugen själv. Ha en fin fortsatt vecka. Kram :)

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder, får lust att ut och lufsa i skogen. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  18. Oj, vad bilder & bra var de också. Jag förstår inte var du och alla andra hittar så mycket vår? Jag är själv ute i skog och mark, men hittar bara skogsavverkningsmaskiner. Kram & Må gott

    SvaraRadera
  19. Hej, jag har ännu inte sett sädesärlan här, men en svart kompis skuttar omkring på marken, är det en koltrast tro? Gul näbb och ganska stor, Blinka försöker jaga den varje dag, det är sällan den flyger iväg, mest så skuttar den bara undan några buskar.
    Ja tänk, dags för husbilssäsongen. Den kan ju vara ganska lång, betydligt längre än tältsäsongen!
    Nu var det länge sedan jag tältade, det var när dottern var barn, sidådär tretti år sen!
    Snö har dom hotat med hos mig i veckan, vad gör man, bara att gilla läget
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Jag trodde först det var en oljemålning du visade på bäcken. Så tjusigt! Du har verkligen ett rikt djurliv i din närhet. Det händer samma här med...alltid lite snöflingor i riset innan det blir vår. Så har det varit sen mina barn var små. När de gick runt som påskkärringar snöade det alltid. Ett säkert vårstartartecken. Kram

    SvaraRadera
  21. Gullpudra...vackert namn! Och sädesärlan; när den kommer då känns det speciellt i hjärteroten!
    Många fina bilder bjuder du på. Spännande med labyrinten på kyrkogården, lite annorlunda, lite personligare.
    Hoppas du får ut med husbilen snart och att solen kommer...
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  22. Härligt att få se så många av dina fina vårtecken! Själv har jag inte kommit ut så mycket, men jag hoppas att det ska bli lite bättre med det framöver.
    Hoppas att ni kan komma ut med eran husbil snart!

    Varm kram

    SvaraRadera
  23. Oj!Vilka underbara bilder du visar.

    SvaraRadera
  24. Så är de, de blir inte alltid som man vill eller tänkt!!
    Underbara bilder dock - som alltid. Mästerfotografen Anki :)
    Hoppas ni kommer iväg denna helg då o tänk sedan när husbilden ska fara mot Blekinge - de du :)
    Hälsa Lasse
    Kramiz

    SvaraRadera
  25. Tänk så mycket fint vi får uppleva, genom dej. Att ni inte kom ut med HB var ju trist men det verkar som om du har att göra ändå ;)
    Snart rullar ni nog iväg
    Kram

    SvaraRadera
  26. Om jag inte har sagt det förut, så säger jag det nu - du är så duktig på att fotografera!
    Kram och hoppas din husbilsresa blir av snart!

    SvaraRadera
  27. Underbara bilder med många olika vårinslag..härligt!
    De senaste dagarna har bjudit på riktigt ruggigt väder så vårkänslorna har backat lite...men till helgen vänder det visst och solen ska visa sig :)
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  28. Undras hur den ungerska blåsippan ser ut utslagen? Den har i alla fall ett bra skydd mot kyla.
    Hoppas att ni snart kan ta en tur med er älskade husbil!
    Kramar karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)