torsdag 13 februari 2014

Trevligt besök och lite vårtecken...

  Bloggvännen Rigmor och hennes båda skäggiga... en tvåbent som inte kom med på bild... och en fyrbent... den småbusiga, härliga Zambo kom på besök i söndags... äntligen. Det blev några trevliga timmar och förhoppningsvis så ses vi snart igen :)
... knähund och fågelskådare... tyckte i all fall det var spännande att titta på fåglarna utanför...
... så spännande att han sprang in i rummet och upp i soffan för att fortsätta spana :)
Fick de allra finaste kungsängsliljor i kruka... 
... ett par klockor hade slagit ut och nu efter ett par dagar så ser jag att det kommer fler... många fler...
De ska få flytta ut till de andra, men får vänta på lite mer vårtemperaturer...
Efter kaffet blev det en promenad... det regnade så tyvärr fick den bli mycket kortare än planerat...
... himlen var alldeles grå...
... och regnet tilltog...
... och det var blött, blött, blött...
Vi stannade till vid den gamla grindstolpen som är helt övervuxen av olika lavar...
Sen blev det lite käk som serverades på favorittallrikarna...
Vad vi åt? Svampsoppa förstås :)
Tack för besöket  kära vänner... snart är det dags att ta fram bobilarna igen  -  men först ett besök på Rockdala  :)

Nu börjar man upptäcka ett och annat vårtecken... ja, ja... jag vet... vi är bara i februari än...
... men snödropparna är på gång...
... de tidigaste krokusarna gör ett försök...
 ... liksom den röda julrosen...
 ... och den vita  :)
Tog bort det tjocka lövtäcket från rosmarinen och till min glädje så ser den väldigt fräsch ut...
Också ett vårtecken... vägen till samhället...
Stannade till vid båtbryggorna vid Ljusfors...
...och snart har isen släppt sitt grepp om de som blev kvar i vattnet... 
Till sist... den vackra vita pärlhyacinten...
... har inte tänkt på det förut, men igår kväll kände jag att de doftar... en mild fin doft...
Ha det gott!



23 kommentarer:

  1. Underbara fotobilder igen,du är så duktig med kameran!!
    Hoppas Våren kommer snart...

    Ha det got/Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har haft snöfritt och vårligt ett tag, men i morse när Santos och jag gick ut så vräkte snön ner igen. Då är det en tröst att sitta och titta på dina bilder. Våren kommer nog snart, eller....? Kram

    SvaraRadera
  3. Njutbara bilder som vanligt. Den skäggige på bilderna, är det den tvåbente eller fyrbente?
    Klart du har svamptallrikar och klart att det blev svampsoppa.
    Har du sett att det är precis som små svarta hjärtan inuti pärlhyacinterna?

    SvaraRadera
  4. Härlig dag ni verkar ha haft. Tänk så vackra kungsängsliljor är tycker jag. Synd på regnet bara. Här är det fortsatt GRÅTT!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ja vad ska man äta i så fina tallrikar om inte svampsoppa. Kungsängsliljor är så fina. Har någa i rabatten och väntar lika spänt varje vår för att se om de överlevt vintern.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Tänk att det börjar sticka upp lite växter ur marken redan. Här är det bara snö men någonstans under gror och spirar det och väntar på våren. Ljuset som börjar komma (även om ingen sol setts på länge) gör att krukväxterna i fönstren börjar få en grönare ton. Något är trots allt på gång.

    SvaraRadera
  7. Så roligt med besök av bloggvännen! Men jag börjar tro att det bara är vi som har en massa snö kvar...

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Hejsan

    Haha, vilken härlig fyrbent sak.....lika stor som våran Emma ju. Det är så mysigt med husdjur. Fina vårbilder på blommorna förresten.

    SvaraRadera
  9. Vårtecken är härligt! Idag har det snöat stora flingor här :(

    SvaraRadera
  10. Trevligt med besök och Kungsängsliljorna var riktigt fina!
    Vilka vårtecken! Har inte hittat några snödroppar än, men julrosen har varit på G ett tag!
    Ja så var det regn idag igen.....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Vilka trevliga tallrikar. Trodde först att det verkligen låg svampar i dom...Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Oj har ni redan vårtecken! Det kanske vi har också, fast jag har inte sett dem i så fall.
    Vad trevligt med fint besök :-)

    SvaraRadera
  13. Tack än en gång för en trevlig söndag!! Och som man ser på bilderna, alla njöt...oavsett hur många ben vi stod på, två eller fyra...!! Men jag tror att Zambo är bland det nyfiknaste som finns, det är inte mycket som undgår honom.
    Å vilken fin bild du fick på regndropparna sen!! Och visst är det vår över dina bilder, snöslask och leriga bygator, snödroppar...Här grävde jag också fram mina julrosor igår, de ser ut att ha överlevt men så mycket blommor såg jag då inte, och någon röd...det har jag fortfarande inte. Fick ju en av svärmor när hon sålde kolonilotten, och när den sen väl blommade...ja då var den vit!!
    Underbar bild på din vita pärlhyacinten också, och inte visste jag att dom doftade. Jag har små fesiga tulpaner i kruka, och faktiskt, de doftar riktigt gott också, vilket tulpaner inte brukar göra.
    Nu ska jag kolla i kalendern angående Rockdala. Ska man få något med utav godbitarna så ska man kanske vara ute i god tid. En vardag är det väl minst folk, tror du det kan passa dej också??
    Ha en skön fortsättning på dagen, här väntas fint fikabesök, lillprinsen med pappa!
    Hälsa Lasse!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Men vad roligt med blogg-besök och vad många fina vårtecken du har..
    Såg i ett tidigare inlägg vilken härlig svampskörd du fick också..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. Hej! Vilka läckra svamptallrikar, de ser ju tredimensionella ut! Var har du köpt dem? Har aldrig sett något så snyggt....bara liite grön av avund
    Så skoj att träffa bloggkompisen, ni har säkert träffats innan också eller? Nu under vintern har jag inte träffat någon men på somrarna brukar det allt hända ibland. Och alla är ju så himla trevliga, jag har aldrig blivit besviken utan alltid redan vid första mötet känt som om man känt varandra i evigheter!
    Nu plogas det för fullt utanför min port, det tackar vi för, det har nog fallit en decimeter idag...blötsnö, så Blinka tycker det är jättejobbigt att gå där det inte är plogat.
    Nu ska jag ta mig en kaffetår och sedan gå en promenad på de nya "salsgolven" på byn
    Kramen

    SvaraRadera
  16. Oj vad mycket vår du hittat, på "vår" gård är det bara snö än. Jag gillar din björk, även om den är gammal och ser sliten ut Kram.

    SvaraRadera
  17. Åh vad jag blir glad av ditt inlägg. Underbara vårtecken och fantastiskt vackra tallrikar!! Trevlig helg =)

    SvaraRadera
  18. Hej Anki
    Vilka underbara bilder och vilket suveränt besök.
    Jag blir riktigt avis man vi skall ta os bort till Paradiset i sommar och hälsa på dem.
    Tallrikarna är ljuvliga och jag förstår att du som är en stor svampkännare älskar dem.
    Kraizzz på Alla hjärtans dag på er båda

    SvaraRadera
  19. O så många härliga bilder och Schnauzern som hälsade på dig, är jättefin! På FB är en bild av mig med grannens Schnauzerflicka. Rara hundar är dom.

    Nu blir man verkligen vårsugen när man ser alla fina vårblommor som försöker tränga sig upp. Och snart så går det nog också - även om låånga månaden Mars är kvar.

    Ha det gott och hjärtliga hälsningar
    Eleonora

    SvaraRadera
  20. Härligt när det våras, men hos mig är det lite tidigt, får se vad det för med sig!?
    Ha en fin Alla hjärtans dag /bea

    SvaraRadera
  21. Men så härliga bilder, vännen!!
    Åå så mysigt besök av härliga Rigmor♥

    Tänk att våren börjar gry i rabatterna...lika hos mig...ååå jag blir såå glad för det..även om jag vet att det kan komma flera stora bakslag framöver...hiih..
    Nu sänder jag över ett helt lass med allahjärtanskramar till dig fina bloggvän♥♥♥ och önskar även en trevlig helg :)
    /Lollo

    SvaraRadera
  22. hej fina du <3
    ja...faktiskt så börjar vårtecknen visa sig så smått iallafall nu <3 och man längtar då ännu mer.. <3 mysigt att se detta på dina bilder <3
    varm kram om dig

    SvaraRadera
  23. Var bara tvungen att komma hit igen för att se och njuta av dina fina foton/ kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)