söndag 2 februari 2014

Trädgårdsfärger - BRUN

Charlotta gav oss färgen BRUN... 
och jag tänkte först... näe, jag har väl inget brunt...
Jag hade fel...
Den här fina råbocken stod i skogskanten - bilden tagen från köksfönstret...
... en solig vårdag för snart ett år sedan...
Så mycket blommor med brunt har jag inte... men visst är det bruna strimmor i pensén...
... och humleblomstret går också lite i bruna toner... liksom ormbunken som just börjat sträcka på sig...
Och fotbladet... det har i alla fall  brunfläckiga blad...
 Den gamla mjölkkrukan... absolut rostbrun...
På vallen nedanför huset - mor med tvillingar...
... taget genom rumsfönstret...
Bruna löv...
 Bruna sporkapslar...
... och en mossa med bruna toner...
 Bruna spindlar... en brun, en gul med bruna prickar...
... och...
... en brunögd fluga...
 Och så svamp förstås... bara ett litet urval...

Alla bilder utom följande tre är tagna hemma eller i naturen som gränsar till vår tomt...
 Mera svamp :)
Vånga Hembygdsgård...
En liten, liten snäcka...
Norra Vi i södra Östergötland...
... och så sporaxet på en fräken (tror det är vanlig åkerfräken)
Apelviken, Varberg
Ännu fler bruna färger hittar du i Charlottas trädgård

23 kommentarer:

  1. Det tänker man aldrig på då färgen brun finns i ens trädgård. Att färgen kan vara så många nyanser och att det då blir riktigt vackert! Kramar

    SvaraRadera
  2. Har inget brunt!!! Jojomensan, hur mycket fina som helst. Och sådant som ingen annan haft. Svamp tänkte jag direkt när det gällde dig och det kom ju också.
    Fräkenbilden är ju häftig. Man skulle kunna tro att det var en jätteväxt. Spindeln var fin, även om jag inte är så förtjust i dem.

    SvaraRadera
  3. Vilken samling det blev! Fröställningar är fantastiska! Rådjursbesök är jag kluven till, de är alltid snyggast någon annanstans än i den egna trädgården. Eller på bild.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  4. Vilka söta rådjur! Brunt finns ju lite överallt, året om.
    Tycker humleblomster är så söta.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga svampbilder, längtar redan efter svampsässongen men det är ju ett tag tills dess.
    Så det där är en råbock, har sett ett par ute i skogen men aldrig riktigt vetat namnet på dem. Ha en skön söndagskväll! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder Du tar! Och vilken ordning Du måste ha dom.

    SvaraRadera
  7. Du har ju hur många bruna motiv som helst ser jag! Å ormbunken och spindlarna är ju helt fantastiska. Tur att jag inte har spindelfobi kang jag ju säga!
    Dina bästa bilder ever förresten!

    SvaraRadera
  8. Mamma med tvillingar var bra!!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Många vackra bruna bilder, men snäckan på slutet...vilken bild!! Brunt är ju riktigt vackert, fast man sällan tänker på det.
    Och om du undrar, var jag håller hus i bloggvärlden...så är det error i storkontoret, och jag är helt slut...Som råge på det har jag anmält mej till en liten utbildning som börjar på tisdag...jag borde ha förstått bättre kan man tycka, att jag är för gammal för sånt, men sen ibland tar nyfikenheten överhand. Vi får väl se vad det blir av det.
    Vad jag däremot har helt klart för mej, det är att det blir utflykt till helgen...!!
    Ha en skön söndagskväll vännen och hälsa Lasse!!
    kram kram

    SvaraRadera
  10. Råbocken på första bilden, var inte bara vacker, det kortet är dagsaktuellt. Lite snö i skogsgläntan, men träden rena från snö. Kram

    SvaraRadera
  11. Så otroligt många vackra foton på temat brunt!! Ha dé gott! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Så fina bilder , fastnade lite extra vid mjölkkannan men spindlarna dom titta jag "fort" på , ja det säger väl lite om mig det också kanske :))) Ha en underbar vecka // Anita

    SvaraRadera
  13. Du är verkligen fena på att ta bilder...Mycket vackert och brunt..Kram fr Wendela

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt inlägg det blev Anki!!
    Underbara bilder att njuta av och du är ju en mästare att fånga ögonblicken i livet!
    Mycket vackra bilder på rådjuren...den översta är nog min favorit, gillar när de har basthuden kvar på hornen :) Men den ändra är såå söt den med.
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  15. Jösses vad många härliga brun-bilder från dig.. Du är suverän med kameran.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  16. Dina bilder är så vackra, jag njuter i fulla drag oaktat färg.

    SvaraRadera
  17. Oohh du har nog någon form av rekord här. Så mycket brunt och det utan att du hade det i tanke vid fototillfället. Vilken skatt ditt fotoarkiv är! Jag får brunfrossa - den bra sortens frossa alltså. :D

    Tack för att du hjälper till att sprida glädje med dina bruna bilder.

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder på brun fägring....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  19. Oj så många finfina "brunbilder". Njutbart att sitta och scrolla en stund.
    Ha en bra fortsättning på veckan!
    Hälsningar /SA

    SvaraRadera
  20. Älskar speciellt dina insekts och spindelbilder här! :)

    SvaraRadera
  21. Men oj här var det mycket brunt Jag har tydligen helt missat det
    Härligt och fint
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  22. åhh...anki, vilken UNDERBAR bild på rådjursmamman med ungarna...oaoooo... <3 kram anna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)