måndag 10 februari 2014

Trädgådsfärger - GRÅ

Lite sent ute kanske, men tiden vill liksom inte räcka till. 
Den här veckan vill Charlotta att vi visar något i GRÅTT.. vilket inte var det lättaste...
Min silverbuske är grå...
... liksom silvermartornet...
... men sen är det nog inte mer i växtväg... i alla fall inget som jag kommer ihåg och som jag har bilder på...
Gärdsgården  har grånat efter hand...
... statyn i kryddlådan är grå... och växthuset också...
... en grå fluga... på det nämnda martornet...
... en grå ödla på en grå planka...
... en av snokarna som kalasat på fiskarna i dammen...
... "våra" snokar är inte svarta... de är grå...
Under tegelpannorna bor familjen sädesärla...
Grå är också den stora larven av allmän (större) snabelsvärmare som vi hittar då och då...
I skogen däremot där finns mer grått... och eftersom vår tomt gränsar med skogen, ja går in en bit i skogen så blir det även lite sånt...
... som  lavar...
... renlav...
någon av bägarlavarna...
... och svampar...
... en liten grå med fjällig hatt på gammal halm...
... vackra brokskivlingar...
... några andra små bläcksvampar...
... i botten av en blomkruka...
... och så till sist en av de vackraste flugsvamparna...
... den gråfotade... 
Observera att ingen av svamparna här ovanför är ätlig.

I Charlottas trädgård finns mer grått att titta på :)

23 kommentarer:

  1. Vilka häftiga grå bilder du tagit och den där larven, den bilden är ju helt fantastisk! Det är intressant det här med färger, man får liksom plocka på sig bloggögonen och riktigt titta efter och tänk så mycket man ser då!
    Det var en härlig bildkavalkad!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiska foton! Speciellt de på insekterna och reptilerna :-)

    SvaraRadera
  3. Du hade kunnat komma hit och fotograferat himlen också. Såg på väderpresentationen häromdagen. 8 soltimmar på hela januari har vi haft här. Inte konstigt att man börjar anta färgen själv :-)
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Oj, så många fina bilder du lyckades få ihop. Det syns att du gillar att fota och jag tycker att du alltid har så intressanta bilder.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Du måste ju ha tusentals trädgårds-/skogs-/djurbilder i alla möjliga färger. Helt underbart! Åsså har jag lärt mig nu att flugsvampar inte nödvändigtvis behöver vara röda, liksom att det finns grå larver. Trodde de var gröna;-)
    Suverän bildkavalkad!

    SvaraRadera
  6. Det är en fröjd att se alla fina bilder. Alla är så fina. Staketet, reptilerna, flugan, larven osv osv. Går inte att säga vilken som är allra bäst.

    SvaraRadera
  7. Helt otroligt fantastiska bilder!

    Du skulle göra en bilderbok!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder tagna av en lika duktig fotograf!!!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  9. Maximalt med grått. Härliga bilder med stor variation. Tack för att du delar.

    Ha en riktigt fin och förhoppningsvis färgglad vecka. :))

    SvaraRadera
  10. Oj, vad mycket grått du hittade. Fantastiska bilder!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Så många fina grå motiv du fångat. Men din röda stuga tycker jag är kanon oavsett färg på omgivningen! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Jisses, vilka fina bilder! Jag måste nog ta en snabbkurs i fotografering.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  13. Jag tycker inte om grått ! Om man inte kompletterar den färgen med något.
    Att det fanns så mycket vackert i grått . . . . . . . . .
    Dina bilder är SUPER VACKRA, KANON FINA URLÄCKRA, fast de är i grått, hi hi hi.......
    BRA GJORT ANKI !

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Härliga gråa bilder...så vackert...finns inte mycket som slår det grånade träets skönhet....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  15. Så många underbara foton *tack*
    Så fort din svamp har växt och goda rätter fick du också.
    Ja din blogg är ren, snygg och lättanvänd *sant*
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  16. O så mycket vackert med tonen GRÅTT som du visar här. Helt underbara bilder tycker jag.
    Tack för att du tittade in till mig och tack för din rara hälsning. Kom väldigt gärna tillbaka.

    Kram från
    Eleonora

    SvaraRadera
  17. Och man kan väl än en gång konstatera att det det är betraktarens ögon som avgör vad som är vackert...tänk att det finns så mycket fint som är grått! Gärdsgården...patina skulle han i Antikmagasinet säga, en rysare är väl larven skulle nästa gubbe utbrista...och jag kan bara hålla med.
    Sen skickade jag en liten bild till dej på mobilen för en stund sen. Men eftersom du väckt ett visst intresse hos mej med all din kunskap om lavar, svamp och mossa, och allt däremellan...så letade jag på nätet och förstod att det var Gullkrös jag fått på bild. Och som en liten upplysning, isen som fanns runt den lilla vattensamlingen som var på bilden du fick, den höll inte heller, tänker på hur det gick för dej förra veckan...
    Ha det så gott vännen och snart måste vi planera in nästa träff!!
    kram kram

    SvaraRadera
  18. ÄLSKAR dina gråa bilder! Och jag som tyckte grått var lite tråkigt just nu....men hos dig hittar jag massor av inspirerande saker, även om det kanske inte är så många växter.

    SvaraRadera
  19. Många fantastiska bilder av en färg jag verkligen gillar. Larven var lite läskig sådär nära men så snyggt tecknad och färgad. Att kunna säga - jag såg första sädesärlan idag.. det är speciellt!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  20. Du är en fantastiskt duktig fotograf! Allt blir vackert i dina bilder till och med snoken ;) Kaprifolen mot den grå gärdsgården var superfin och den där statyn skulle jag inte säga nej till :) /Anette

    SvaraRadera
  21. Så vackrs och intressanta bilder du tagit , jättefina . :) // Anita

    SvaraRadera
  22. Vilka fina bilder, ormen hoppade jag över snabbt, men de övriga är fantastiskt fina. Ha det bra /Marika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)