onsdag 5 februari 2014

Sköna dagar...

... med blidväder som får mig att tro att våren snart är på väg... nu vet jag ju innerst inne att vintern är långt ifrån slut, men ändå... det gäller att ta dagarna som de kommer...
Var ett ärende till samhället i måndags... 
 ... och när jag kom hem så såg jag att molnen började skingras...
... snabbt in med varorna - på med stövlarna... och det första jag ser när jag går stigen bakom vedboden...
 Stigen framför mig... massor med djurspår...
... som blir två... kanske omkörningsfil :)
 På väg hem hör jag hur det tjattras och kvittras... vänder mig om och tittat upp mot den fönsterlösa gluggen på gaveln av ladugården...
Visst ser de ut som om de njuter av solens strålar... :)
 Nästan hemma... där bakom kröken bor vi...
Igår stannade jag till vid Mårängen... följde ån... och kom fram vid badet... så skönt väder. Även om det nu inte finns så mycket färger så är det inte bara svart, grått och vitt... en färgglad jacka lyser upp...
... och alens hängen börjar skifta i lila... färgerna vid ån går naturligt åt sepia...
På en sten är det mer färggrant...
... med mossor och lavar...
Köpte en kruka pärlhyacinter...
... vårkänsla!
Svampodlingen då? Snart dags för skörd...
... kanske redan idag... eller i morgon...

31 kommentarer:

  1. Vårkänslor är härligt! Vissa dagar får man verkligen det!

    SvaraRadera
  2. Känns lite som vår här också idag. Det är så spännande att följa din svampodling. Kram

    SvaraRadera
  3. Härliga (nästan) Vårbilder,fast vi får nog vänta ett tag till !!
    Men nog vill vi ha Vår nu :-)

    SvaraRadera
  4. Fin bild på fina svampar!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej

    Den dära bilden med de små fåglarna, var så fin....gulligt när dom sitter så tillsammans.

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra "vårvinter bilder". Här har det minsann inte visat sig någon sol varken igår eller idag.
    Underkylt regn, med nedisade bilrutor, vägar och trappor. Inget vidare i mitt jobb.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Tog en liten promenad idag. Skönt med blidväder. Men min promenad var utan sol. Ja det är precis den här tiden man börjar tro på våren.. Men så vet man ju att det hinner komma många bakslag än. Men ljuset, ljuset det blir det bara mer och mer av. Visst ser fåglarna förväntansfulla ut :-) Spännande att få se vad du skall göra med svampen. Kramar

    SvaraRadera
  8. Svampodling, vad spännande! Det var vackra bilder och visst anar man lite vår, men jag tror vi får försöka sansa oss......även om det är svårt. /Anette

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder och underbart inlägg! Härligt att med fågelsången. Idag har vi också "varmt" bara -4! Helt gråmulet är det också. Känns som om det aldrig blev ljust idag. Och nu är klockan efter fyra och mörkret har åter lagt sig. MEN SNART.... så blir det ljusare igen! :o)

    Ha en fin kväll!
    kram
    Monika

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder! Det är så vackert där du bor :-)
    Önskar dig en trevlig kväll!

    Kram

    SvaraRadera
  11. På dina bilder ser det litet vårlikt ut faktiskt. Här har det inte varit det än.
    Svamparna ser helt fantastiska ut. Det borde väl nästan gå att skörda nu.
    Stackars Kalle - tur att kompisarna klarade sig. Nej, det gjorde de nog inte. De slaktar fåglar av alla sorter (kalkon, anka, gås, höns, vaktlar) och vi har förmånen att bli del av det.

    SvaraRadera
  12. Det är så härligt när det börjar att spira!

    SvaraRadera
  13. Vilka fina bilder du tog! Tycker också att det känns nästan som om båren är på G. Nu har vi inte sett solen på drygt två veckor, men snön är borta:-)
    Nu börjar dina svampar likna just det - svampar:-)

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder! Visst är våren på väg. Man hör fåglarna börja vårkvittra och luften liksom fylls av vårluft...kommer det mer snö då bryter jag ihop...fast bara lite grann

    SvaraRadera
  15. Ahhhh vad jag blir sugen på att prova på det där med svampodling!! Kram

    SvaraRadera
  16. Oj oj så många fina bilder - de e alldeles speciellt när solen kommer fram, jag fångade den i går morsö på väg upp ja sen stannade den hela dagen o jag njöt. Dina svampar - för mig är dom lite småläskiga men samtidigt spännande om du förstår hur jag menar.
    Kramiz

    SvaraRadera
  17. Visst satt de och njöt i solskenet. Fina vinterbilder. Kram Bosse

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga "vår-vinterbilder". Som sagt nu tar vintern snart slut, även om det skulle bli snö och kalla dagar igen. Kram

    SvaraRadera
  19. Kolla här då - jag "snokade" mig fram hit för att titta på svampodlingen. Blir ju så himla nyfiken. Vad spännande och vilket resultat!!

    SvaraRadera
  20. Vilket livgivande inlägg, jag blev alldeles glad av det, så mycket positivt och så mycket vackert och underbara bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  21. Väldigt sköna vinterbilder, men trots det vill jag ha vår och många med mig och den är
    'på gång'. Vilka underbara fåglar, visst solar de sig och väntar på våren de också.
    De där svamparna är det champinjoner eller vad, tycker de inte liknar dem. De ser lite otäcka ut tycker jag, men kanske är super goda tillagade.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  22. Vilka svampar :) Och allt ur en kartongodling? Inte illa. Inte illa alls!

    SvaraRadera
  23. Vårvintern när den är som bäst!
    Snart värmer solen lite mera och då ska jag njuta ännu mera av min vinter. Synd bara att vi har ovanligt lite snö i år )-: Fin, fina bilder! Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
  24. Men vilka vackra vinterbilder:) Den där med djurspåren o omkörningefilen var bra:-)) haha. Sv: Ni som har husbil ska få tidningen gratis hem i brevlådan. Kram

    SvaraRadera
  25. God Morgon ! Ja härom dagen så var det ett så fint väder här så det var nästan som man trodde att våren var på gång. Fåglarna sjöng också ute. Men idag så är det mulet och grått igen och ca +1 grad ute. Men vi går ju mot ljusare tider. Ha det bra !

    SvaraRadera
  26. Tack för den härliga promenaden :-) Visst finns det vårkänslor i dina bilder även om snön är kvar. Lycka till med svampodlingen.

    SvaraRadera
  27. Vilka härliga bilder från promenaden!! Sol...vem gör inte det glad?? Ett tag såg det ut som vi skulle få lite av den varan i helgen, men sen vart det ändringar, så nu kan det t.o.m. bli snöblandat regn...ingen rättvisa!! Å så fin bild på småfåglarna, undrar om de hade beställt plats på soldäck eller om det var bara turen att de satt där just då...??
    Å svamparna, ja jag tycker det är för festligt med en egen liten odling så där. Fick förresten en frökatalog idag, eller två, eftersom jag "råkat" trycka på beställning två gånger...tar med den ena på söndag!! Men tillbaka till fröerna, så vet jag ju att det är väldigt dumt att så en massa, för sen kommer husbilssäsongen...och den arme stackare som ska vattna får ju ett heltidsjobb. Men nu siktar vi in oss på söndagen, med fulladdade kamerabatterier!!
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  28. Ser allt att du trånar efter vår...med pärlhyacint osv...det töar lite och är väl en god början,...men ack vi ska inte börja tjata än, det är en bit kvar till det gröna...vitt vitt vitt...men rätt snyggt och rent är det...Kram Karina

    SvaraRadera
  29. Vilka fina bilder och du vad fort det går med svampodlingen :) // Kram Anita

    SvaraRadera
  30. Du är en riktigt konstnär som hittar fina motiv mitt i snön. Jag har ju lite svårt att se annat än att det är vitt vitt vitt. Nu längtar jag ut efter en vecka i sängen men orkar inte gå längre än till postlådan än så länge men det tar sig väl hoppas jag. Vad är det för svamp du odlar?

    SvaraRadera
  31. Vilka vackra bilder, nog har vi mer vinter att vänta, men de sista dagarna har varit lite vårliga hos oss, ljuset och luften är annorlunda, skönare på alla sätt och vis. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)