måndag 24 februari 2014

Jag har hört lärkan!

Härliga dagar har det varit nu... flera plusgrader och t.o. m. lite sol :)
De tidiga krokusarna... snart kommer de att titta upp i hela gräsmattan... älskar dem!
Snödropparna är också på gång...
... liksom vintergäcken...
... som verkligen har etablerat sig, men det tog många år...
Var till lokalen med scharlakansvårskålar för att se hur det såg ut...
... och visst hade det blivit fler... nu har de kommit igång på riktigt :)

Tänkte sedan fota lite hassel... men så besviken jag blev... all hassel var nersågad!
Trist... men om en månad kommer marken här att vara alldeles blå av blåsippor... och lite rosa och lite vit... också av blåsippor :)
Den gamla notboden (och det är inget hus för noter, utan för fiskenät... ) har fått nytt tak...
Någon har ristat ett hjärta... och det var inte igår :)
Inne i notboden finns fortfarande några gamla nät...
... och utanför ligger tre gamla stammar... 
... riktigt dekorativa... med kransar av raggskinn...
... och på murkna ekgrenar fanns massor med mörkbrunt, nästan svart krös... ekkrös...
En hasselbuske fanns det kvar!
... tyvärr satt både hängen och blommor väldigt högt upp så någon honblomma kom jag inte åt att fota... Jag får leta efter ett nytt ställe med blommande hassel  :)
Måste säga det en gång till - idag har jag hört lärkan!
Ha det gott!

PS... det här får även bli mitt bidrag till Helgbilden hos Marit...

29 kommentarer:

  1. Vad roligt att ha hört lärkan. Tyvärr är jag dålig på fåglar.
    Tänka att det finns svampar även så här års. Raggskinn var ju häftigt. Skålsvamparna också, men de har du ju visat så nu vet jag att det finns sådana. Och så mycket vintergäck.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara vårtecken du visar. Här ser jag solen genom jobbets fönster idag. Skulle mycket hellre vara ute och fota vårens försiktiga frammarch.

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder, och det riktigt spritter av vår inne hos dig..**
    Kramar♥

    SvaraRadera
  4. Lärkan...ja men då går det åt rätt håll!! Å visst är det lite vår i luften. Och efter alla tråkiga nyttogöromål nu på förmiddagen ska jag ta med mej kameran ut i trädgården och se om det har hänt något här också. Nu har vi krokus och snödroppar på fel sida om huset, så de är rätt sena.
    Men du...hassel...nu får vi nog kasta om våra planer...Det är bättre du tar med kameran och kommer hit, så kan vi gå ned till den fridlysta lilla skogen som heter Berga äng...(http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat-och-nationalparker/sevarda-naturmiljoer/orebro/berga-ang/Pages/index.aspx) istället för Rockdala. Du kommer säkert att hitta en massa "matnyttigt" och jag kommer att lära mej en del, om det sen fastnar, ja det är en annan fråga...
    Vacker gammal notbod, tur att det finns folk som bevarar och lägger ned energi på att underhålla.
    Underbara vårbilder du delar med dej av, och nu har jag lärt mej något nytt, ekkrös...
    Ha det så gott vännen, och ta dej en rejäl funderare på Berga äng!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Härliga Vårbilder,hoppas den kommer mer upp över oss oxå !!!
    Idag + 8 grader,inte dåligt i Februari !!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  6. Så många fina bilder! Vi satt nyss ute och fikade. 11 plus, men det blåser kallt.

    SvaraRadera
  7. Raggskinn ser kul ut precis som ekkröset. Har aldrig hört talas om det förr. Tänk vad man kan lära sig genom att läsa bloggar. Du visar alltid mycket annorlunda och spännande saker. Kram

    SvaraRadera
  8. Jösses vad du hittar mycket svamp av olika slag, på en rundtur :)
    Många okända för mig men har nog sett några av dem i svampboken.
    Alltid lika kul att följa din blogg.

    SvaraRadera
  9. Nu vet jag inte ens hur en lärka låter och de flesta av din flora har jag aldrig sett heller. Å för sådana asfaltbönder som jag borde du filma (med ljud, tack) åtminstone lärkan;-)
    Fantastisk fin naturpromenad hos dig :-)

    SvaraRadera
  10. Så härligt med fågelsång och spirande växter! I grannbyn har några svanar redan kommit. Dom hade visst hittat till en liten vak med öppet vatten. Annars är ju här full vinter och tjocka isar länge än. Gamla grånade lador och bodar är sååå vackert!

    Må så gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Du har fantastiska bilder Anki. Tumme med kameran har du verkligen...

    SvaraRadera
  12. Vad fint det blommar hos dig! Här har det inte kommit lika långt, men snödropparna har satt fart!
    Härligt att få höra lärkan och den där notboden gillar jag!!!!
    Ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. vilka härliga bilder, så vårligt ! Lärkan vill jag också höra, gärna imorgon :-) Kram Åse

    SvaraRadera
  14. Härliga o klara bilder & vacker natur så mysigt att du hört lärkan :) det känns vårigt fast kallt ändå ha en skön kväll kram

    SvaraRadera
  15. Men det är ju som vårtecken alltihopa - så underbart! Och vilken han du har med vårlökar som så villigt kommer upp! Snödroppar och vintergäck har jag ingen "tur" med alls, men jag ska försöka igen. Dom där krokusarna, det är sådana jag ser, tror jag, när jag går med hunden, dom är helt ljuvliga. Är det tidig botanisk sort, tro?

    Och så har dina vårskålar växt på sig! Kul! Jag har hittat ett ställe till nu och den här vintern verkar ha varit gynnsam för dom. Så fort jag ser svampar i skogen tänker jag på dig, och eftersom jag tillbringar mycket tid i skogen med Leia vovven så tänker jag ofta på dig!!!

    För länge sedan, i dom här trakterna, fick man inte ta bort hassel. Den ansågs för värdefull och jag vet att här finns ett stort snår som är fredat. Vi planterar in hassel på tomten när vi kan, för det blir så härliga buskar av det. Fast när dom tagit bort dom nu, så lär det väl komma många, många för varje som tagits bort!

    Agneta kram


    SvaraRadera
  16. Riktigt vårigt hos dig! Fantastiska bilder - och så får jag lära mig nya namn.
    Tack för det. Du är en fena på det där med växter o svampar!

    SvaraRadera
  17. Underbart med inlägg som vittnar om att våren är kommen!
    /SA

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga vårtecken du visar oss! Lärkan, wow!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  19. God morgon på dig ...här avnjuter jag en kopp kaffe :) och blogg ett skönt sätt att börja dagen med :) ha en skön dag kram

    SvaraRadera
  20. Stresssigt att vara pensionär, har tydligen tappat bort dig några dagar!

    Som alltid, fantastiska bilder!
    Ibland önskar jag att jag haft en riktig kamera!
    Trevligt att få höra Lärkan!
    Sista månaden i Marbella hade vi en glad Koltrast som spelade för oss så vi vaknade, härligt att vakna till fågelsång!

    Kram från södern!

    SvaraRadera
  21. Dessa vårskålar har jag aldrig hört eller sett förr. Tack för den bekantskapen *tack*
    I en grånad träbivack en bit ifrån vårt torp så hittade vi min mans syster och hennes mans namn inristade för några år sedan. Vi fotade det och visade det. Det sitter kvar än och de är båda döda nu men lever kvar i den grånande bivacken. Fina foton/ kram

    SvaraRadera
  22. Jättefina bilder du har tagit. Det så underbart nu, fåglarna har satt igång med sina vackra våtdrillar.
    Hoppas vi får behålla detta fantastiska väder.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  23. Även om våren inte kommit lika långt här så blir jag sååå glad över dina vårbilder. Gillar det gamla huset, jätte fina foton. Lärkan....nu är det alltså vår hos er och snart hos oss.
    Kramen

    SvaraRadera
  24. Men då är det ju vår på riktigt!!! Underbart med lärkan och super fina bilder =) Kram

    SvaraRadera
  25. 'Lärkan drillar högt i skyn, våren är ju evigt ny . . . . . . . . sprider fröjd åt alla'.
    Denna underbara vårsången 'Alla fåglar kommit . . . . , som man sjöng ofta som barn, jag kan den fortfarande. Undrar om barnen i dagen skolgång får lära sig dessa små visor ?!
    Att du redan fått höra lärkan är ju helt fantastiskt, du bor ju ändå högre upp i landet än jag.
    Alla vi människor blir som tokiga när våren kommer, det kallar jag för pånyttfödelse.

    Vilka konstiga namn på svampar som jag aldrig hört om innan. Scharlakansvårskålar de ser verkligen speciella ut, både vackra och lite 'läbbiga', men de är väl inte ätbara . . . .?!

    Tack för vackra vårliga bilder, kram/ Eva

    SvaraRadera
  26. Underbara vårbilder som jag blir glad av att se. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hjärtat. Hur gick det för de två som rymdes innanför? Eller är det du som gjort det? Vissa frågor får man inget svar på.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  27. Det var de mest underbara bilder som du lagt ut på länge. Nu är det vår i vårt land. Kram

    SvaraRadera
  28. Så många fina bilder du lagt ut - en njutning för ögat. Tack!
    Önskar dig en fin morgondag med fint fotoväder!
    Kram

    SvaraRadera
  29. Vilken fantastisk fotograf du är och hittar alla små saker som många inte ens ser. Lärkan finns inte här längre tyvärr, jag vet inte varför. Det dröjer länge innan vårfåglarna kommer men hackspetten har börjat fria och lever om hela dagarna i sin jakt på vackra honor

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)