onsdag 19 februari 2014

Fullt upp...

... både ute och inne... 
och det är inte OS som har tagit min tid :)
... utan motorsågsjobb och vedhuggning (ja, nu är det ju inte jag som är så duktig... men nån ska ju ha marktjänsten också :))...
... slit och släp... 
Casper provade hoppavståndet mellan fåtöljerna i tv- rummet...
Ludvig kollar om lyset funkar...
... hand på... det lyser... hand av det... lyser inte...
I helgen  blev det som vanligt en skogspromenad...  och  på jakt efter en speciell svamp, som jag inte hittade, så hittade jag de här :)
... brödkorgssvampar... knappt cm- stora... visst är de häftiga :)
... och de här...
... vinterskivling... bra matsvamp...
Man lägger ofta märke till de orangefärgade trädstammarna, - täckta med vägglav, men...
... det är kanske inte så ofta man stannar upp och tittar lite närmare......
... men om man gör det upptäcker man de små gula/ orange skålarna (apothecier)...
Igår såg jag de första vintergäcken...
... och ännu en av mina julrosorna har börjat sträcka på sig...
Idag såg det ut så här... känns sådär efter det sköna vårvädret...
Hade ärende till Finspång... passade på att gå ner till slottet för att fota lite till årets utmaning  "365 foton..."
Orangeriet... så vackert...
... och tittar man in genom fönstren...
 ... så ser man  den enorma vinrankan... som lär vara Sveriges äldsta...
Lite nerslagen av vädret så gick jag in på yr.no...
... och titta...
... lagom till helgen ser våren ut att återkomma  :)

Håll ut... ett litet bakslag bara...

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Är du botaniker eller!!? Du vet ju allt om allt som växer överallt! Å vilka vackra svampar. Är väldigt impad måste jag säga.
    Här var det fyra minusgrader imorse, ingen snö än. Hoppas den stannar hos dig;-)
    Visst är yr.no "användarvänlig";-)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder! Så duktig du är på alla växter o svampar. Jag kan inget om svampar och skulle väl förmodligen hitta den giftigaste av alla om jag försökte mej på att plocka någon. Vimsmaja som jag är. Skulle aldrig lite på mej själv i det fallet. Kul att titta in här och lära sig en massa nya saker :o)

    Här har vi fortfarande och väldigt länge än full vinter. Trots en vecka med blidväder så har vi massor av snö än.

    Ha det gott!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  3. Ja, det är riktiga skogshuggartakter det. Ser kul ut!

    SvaraRadera
  4. Det skulle vara kul att följa med på dina promenader. Dina ögon upptäcker så mycket annorlunda saker, som man ibland bara går förbi. Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Anki, brödkorgsvamparna du visar har jag varken sett eller hört talas om. Jättehäftiga ser de ut.
    Lavar och mossor är väldigt fina om man ger sig tid att titta närmre på den. Jag brukar också fånga dem på foto när mannen och jag är till skogs. Vi har som du förstår inte så nära till skogen som du, så det blir inte så ofta.
    Men så fort det blir vår börjar vi att åka runt, både med och utan husvagnen. Längtar.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  6. Yr.no har alltid bättre än dom andra för där jag tittade idag (inte yr alltså) så var det regn, regn, snöblandat regn, regn, regn........Så då väljer jag ditt väder!
    Dom små brökorgssvamparna var ju för söta! Det är så roligt när man får lära sig något nytt, det älskar jag och dom andra svamparna var också väldigt fina. Orange skålar på stammen!!! Häftigt.
    Vilken vindruva!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Ser att du haft trevligt sällskap - härligt!
    Fina bilder som vanligt.
    Här snöar det för fullt - usch!
    Kram och må så gott!

    SvaraRadera
  8. Det där vita har kommit hit ikväll.....
    Tänk vad vackra svamparna är på nära håll. Sällan att man tittar!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Kväller..Tackar och Bockar,för ditt Grattis,,nu bygger jag en ny årsring..Haé Kram.

    SvaraRadera
  10. Du är ju helt makalös som kan så mycket om svamp, dig skulle man gå på kurs hos! Brödkorgssvampar; har jag aldrig sett eller hört talas om, vilket roligt namn!
    Det är klart att du haft ett sjå med marktjänsten, att föda så många arbetsamma karlar tar väl en del tid och kraft, kan jag tro;)
    Ha det fint / Åsa

    SvaraRadera
  11. Det ser ut som påskväder, snö och blommor i snön. Kram

    SvaraRadera
  12. Men vilka bilder...!! Å så mycket smått och fint det finns, sånt som man säkert passerar dagligen (tänker på vägglaven och dess dekorationer) men ändå inte riktigt ser, iallafall inte jag. Från att ha blicken i marken nu för tiden så får jag väl höja den lite...
    Så skönt att ni fått hjälp med veden!! Det är inget roligt jobb, och det sliter verkligen på kroppen. Roligare är det att ha sällskap av barnbarnen...du var snabb att fånga höjd/längdhopparen i vardagsrummet, mitt i språnget!!
    Nu får vi hoppas Y.R. har rätt till helgen, att det blir vårkänning, för dagens nederbörd, ja den kunde vi verkligen vara utan!! Nu är jag ledig i morgon, men har massor att uträtta, så jag hoppas väglaget inte blir för besvärligt.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Brödkorgssvamparna är verkligen söta. Skulle passa i ett dockskåp.
    Håller med om att du ser saker som andra inte ser. Och så fotograferar du det fint, så andra också får upptäcka det.
    Jag kommer ihåg att du skrev om den gamla vinrankan. Häftigt.

    SvaraRadera
  14. Tack för promenaden genom din härliga bildskörd :-)
    Vilka underbara makrofoton på svampar och lavar.

    SvaraRadera
  15. Marktjänsten är precis lika viktig som det andra arbetet! Ja man VET ju att vinter gör sina små inhopp fortfarande men man blir lika besviken varje gång... Men en lite sol skulle göra stor skillnad. Kramar

    SvaraRadera
  16. Hej. Vilken vacker trädstam. Alla bilder är så fina. Våren har kommit lite längre hos er. Men efter att snön som nu drar in så har de lovat många plusgrader. Jippi.
    Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  17. Vilka vårkänslor jag får av ditt inlägg och vedkapning osv är väl en föraning av våren...både ljudet av motorsåg och doften av kåda och bark är så vårigt :) men ack så tungt jobb.

    Jättefina bilder Anki, hoppas på bättre väder för här kom en massa snö..nu får solen snart smälta bort den..hihiih.

    Ha det gott vännen
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  18. Såg också vintergäck igår :) B1 4½ år talade om att det var vintergäck. "Vem har lärt dig att de heter så?" "Det har min farmor, hon är lärare vet du"
    Jaa, Marie F var fruktansvärt bra, jag ska blogga om det, men har haft fullt upp idag. Det blev en kris-situation, så då får bloggen stå tillbaka! Men det kommer!

    SvaraRadera
  19. Samma händer hos oss, att såga i skogen är ett grovgöra, innan man får veden till pannan blir det många arbetsmoment.
    Ungarna hjälper till ser jag, *fniss*
    Vilka häftiga svampar, särskilt det där gula lavet på träden.
    Som vanligt toppen bilder Anki.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  20. Många fina bilder - men brödkorgssvampen fångade hela min uppmärksamhet! Hur coola som helst. Hade ingen aning om att de fanns! :)

    SvaraRadera
  21. Men åhh va ljuvliga bilder du bjuder på :) jag älskar oxå att fota såg ditt namn hos badtant så blev nyfiken :) då kanske du oxå har instagram? önskar dig en skön fredag kram

    SvaraRadera
  22. Visst är det häftigt med svampar och lavar! Hur har det gått med ditt svamphus? Ha en fin helg! Just precis efter några bakslag så kommer ju våren =) Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)