fredag 7 februari 2014

Första skörden!

De växte fort... de goda ostronskivlingarna!
Nu har jag skördat!
Blev till en underbart god soppa... och till en god stuvning :)
... extra gott med en klick smetana (syrad grädde)... eller crème fraiche... och en bit gott bröd...
Efter rejäl blötläggning av odlingspåsen så står den nu svalt några dagar för att sedan sättas igång för en ny skörd :)
Du som är intresserad, men missat var man kan köpa Svamphuset... här finns en länk till företaget...

Antar att en del är lyckliga över att Melodifestivalen dragit igång... en del över att OS startar...
 Vissa gillar bägge delarna...  :)
Själva kommer vi först och främst att följa Svenska Rallyt och på söndag får vi besök från Paradiset... det är något att se fram emot!
Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Det ser ju ut att bli litet av det. Spännande- och en skörd till kanske.
    Nästan sugen på att försöka.
    Trevlig helg. Får se om det blir något färgtema.

    SvaraRadera
  2. Oh nu såg svamparna inte så läskiga ut som jag tyckte sist,,,du tycker väl jag är knäpp men jag upplever svamp lite annorlunda än svampälskare...jo jo jag äter svamp men faktiskt bara en enda sort...tråkig -. jag vet :) Häftigt växtsätt, undrar just om de liksom växt sig ur huset ....ja förmodligen.
    Kramiz o go helg

    SvaraRadera
  3. Så hjärntumörerna har blivit ostronskivlingar - en svamp jag verkligen älskar! Mums säger jag bara - mmmmmmhhhhh svampsoppa:-)
    Svenska Rallyt har jag tittat på irl då en f d kollega deltog i amatörklassen. Väl värd att titta på och frysa häcken av sig;-)
    Mellis är ingenting för mig, men OS följer jag, fast inte lika fanatiskt som fotbolls-VM.

    SvaraRadera
  4. Ddet räckte ju till en hel del! Så skoj! och säkert gott också. Jag tänker titta på invigningen av OS men sedan blir det nog inte så mycket mer. Är inte speciellt intresserad. Mellon blev det förra helgen då det inte fanns så mycket annat att se. Få se hur det blir nu. Kramar

    SvaraRadera
  5. Ser verkligen gott ut!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj, vad många fina svampar!
    OS och melodifestival är jag inte speciellt intresserad av. Svenska rallyt däremot!
    Gubben och äldste sonen är uppe i värmlandsskogarna idag!
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Ser ljuvligt gott ut. Mums!!! Ha en fin helg. Kram

    SvaraRadera
  8. Men hörru...inte visste jag att du var intresserad av rally??!! Förr i tiden, när jag levde med barnens far så var svenska Rallyt nästan som julafton. Vi for runt på olika sträckor, och satt och frös i kalla bilar och åt äggmackor...!! Han körde rally själv, och det hände att jag och hans kompis körde servicebilen. Men det var då det...och absolut att jag föredrar det framför OS...Mello missade jag helt förra helgen eftersom jag jobbade, och i morgon...nja, finns det inget bättre att se så...
    Så roligt det såg ut ditt svamphus!! Nu ska jag bekänna en sak, jag tror jag bara har ätit Ostronskivling någon endaste gång, fråga mej inte varför. Man kanske skulle testa ett litet hus...nu har jag ju länken till företaget dessutom.
    Nu ska vi prova en nyhet, för oss. Pulled Pork...kan berätta på söndag hur det var!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Hur smaskiga ser inte de där svamparna ut! Det vattnas i munnen på mig när jag ser bilderna! Himla skoj projekt det där :)
    Ser OS-invigningen nu men jag är inte imponerad. Dansnumret före industrialismen gillade jag. Säga vad man vill om Ryssland, men balettdansare kan de fostra! Mellon är inte heller något jag prioriterar (hur tråkig verkar inte jag då, hehe), det finns annat spännande på Animal Planet och NatGeo att roa sig med! Roa dig med rally och paradisiskt besök och ha en fin helg!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  10. Kul att kunna odla svamp själv på ett så enkelt sätt :)

    SvaraRadera
  11. Jag var ju lite osäker på dom där (halvläskiga) svamparna. Är ju ingen direkt svampmänniska om det inte handlar om vanliga kantareller då. Ville bara höra, hur är det med Er? Lever Ni?

    SvaraRadera
  12. Hej! Bäst idag, rallyt såklart, och framför allt att segraren heter Latvala! Jag önskade ju honom lycka till igår när han stannat i byn för att byta däck, något samtliga förare verkade göra, det varma vädret gjorde att underlaget slet förfärligt på däcken. Nu ska jag börja koncentrera mig på OS också, gläds enormt åt Charlottes silvermedalj, det är hon verkligen värd, kanske kan hon knipa ett guld också innan spelen är över
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Vilken stor skörd det blev....det hade jag inte trott. Nästan så det vattnas i munnen. Tror nog jag ska testa det där också.

    SvaraRadera
  14. Kikar bara in för att önska en fortsatt skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Woooowww så häftigt det blev Jag måste testa.
    Kommer goingarna ifrån Bergamon
    Vilken lycka.
    Härliga bilder ifrån en härlig tjej.
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  16. Det ser nästan ut som Happy Meal ifrån Mc-Donalds .
    Huset alltså.
    Kramizzz igen

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig skörd och så vackra de är skivlingarna. smakade säkert utomordentligt gott också . Kram Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)