söndag 19 januari 2014

Trädgårdsfärger - skär...

... eller är det kanske ROSA?
För mig är det samma sak :)

Oj, så mycket rosa det finns... och jag som inte ens prioriterar  rosa blommor... de bara finns där - både i trädgården och i naturen :)

Blåsippa... plötsligt fanns en rosa bland de vanliga blå...
Gräslöken blommar för fullt i kryddlådan
I kanten av åkern blommar mjölkörten...
... eller rallarrosen... vilket namn använder du?
...och Jungfru Marie nycklar, som växer i hagen...
... stjärnflockan... en av de gamla vanliga...
... med kamouflagefärgad besökare :)
 Rosa rosor finns det många...
... nyponros...
... en New Dawn...
 ... och några till...
Vissa är mer populära än andra... blombagge, humlebagge och en fluga har visst bestämt träff här :)
 .. och i dammen blommar näckrosen...

 Minifuchsior... stora favoriter i litet format :)
... och rosa aklejor som jag glömt att jag hade...

Åkervinda... ett ogräs, men ganska fint...

... och en rölleka... oftast vita, men ibland blir de rosa...

Och så till sist...
... höstkrokus... plötsligt en dag när de flesta blommor slutat blomma, så bara finns de där :) 
Vill du se fler blommor i skära eller rosa färger så titta in till  bloggen Charlottas trädgård  :)

23 kommentarer:

  1. Alla dessa underbara skära - helt enkelt kära - blommor. Sån glädje de skänker!

    Tack för att du delar.
    Kram Charlotta

    SvaraRadera
  2. Vad mycket fint. Spindeln var ju så passande till blomman. Och vilken trängsel det var i rosen.
    Ja, rosa eller skära. Charlotta ändrat det till kära. Det var bra.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina blommor,nu längtar man verkligen efter Våren o Sommaren i kylan !!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder på underbara blommor! Jag tycker dock inte att Åkervinda är något ogräs. Tvärtom, jag försöker få dessa blommor att klättra på Lilla stugan. Precis som dom gjorde när man var liten...

    SvaraRadera
  5. Stjärnflocka är en favorit hos mig. Den har funnits med ända från barnsben. Och visst säger jag rallarros! Kramar

    SvaraRadera
  6. Rosa näckrosorna var för läckra, har nog aldrig sett dem i den färgsättningen förut. Förstår att du är en hängiven trädgårdsmästare så mycket blomster som du har omkring dig. Fantastiskt fint, hur hinner du med då ni ju ändå är ute och far på vägarna rätt mycket under sommaren?
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  7. *Lycklig suck* Så många fina bilder du ger oss. Rallarrosen är så himla fin i närbild och jag tycker den är fin i naturen också. Stjärnflockan tröttnar man inte heller på. Vilken detaljrik blomma. Ha det så bra. /Anette

    SvaraRadera
  8. Vilka fantastiskt fina foton.
    Ja det finns en hel del i trädgården ock omgivningarna om man letar.
    Jag älskar näckrosorna en så romantisk bild.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Håller med - bilderna var verkligen härliga. Gillade spindeln som klätt sig i skärt han också... Vi har faktiskt en tredje variant - rävrumpa! Mellan de två du gav så är det nog dött lopp här. Jag säger rävrumpa :-) Synd att den är så svårkontrollerad för den är vacker.

    Ha en skön kväll! Carina

    SvaraRadera
  10. Näckrosen, stjärnflockan och aklejorna blir mina favoriter idag Jag har alla möjliga aklejor, men inte en enda helrosa, måste skaffa. Åkervindan är vit hos mig. Hänförande bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  11. Förstår att rosa är en av dina favo färger! Bilderna är otroligt vackra. Mina favon är bilden med den lilla statyn - gillar "stämningen" i det fotot åsså "insektboet" i rosen. Helt suveränt fångat!

    SvaraRadera
  12. Så fina! Får riktiga vårkänslor!

    SvaraRadera
  13. Som alltid
    fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilka fina bilder! Jag som tycker det är kallt och eländigt ute blir varm av att se dem! Rosa gillar jag på blommor, i övrigt håller jag mig undan ;-)
    Jag fick mailet och håller på att förhandla med maken. Jag har en plan om att vi kan övernatta i Norrköping och få en minisemester. Förmodligen blir det innan april, jag hör av mig när jag vet mer!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  15. Åh, rosa blommor!!! Det är verkligen sommar!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Himmel och pannkaka så mycket vackert.Rosa är en fantastisk färg på blommor.
    Ohhhh vad jag längtar till sommaren nu.Det är alltid lika spännande att se vad som kommer upp och vad som inte kommer.
    Nu har vi ju fått snö.Jag hoppas den ligger till långt fram för det gör gott som isolering.
    Dina bilder är sagolika.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  17. Morron ! vad glad jag blir utav att se alla sommarbilderna ty här är allting bara vitt utanför nu. Men det har ju vänt nu så dagarna blir ju ett par minuter längre för varje dag så det går ju åt rätt håll. Ha det bra !

    SvaraRadera
  18. Sååå många underbara bilder!! Och rosa...säger som du...kanske inte favoritfärg bland blommor, men jo, det blir det nog iallafall!! Så många söta små besökare sen, humlebaggen, hur fin är inte den?? Kommer fortfarande ihåg när vi gjorde skogarna häromkring och du hela tiden hade namn på alla små varelser, hur jag blev mer och mer imponerad, vid första anblicken var de ju nästan likadana, och skalbaggar var alla för mej...Och vore jag yngre och hade "hårddisken" i trim skulle jag köpa en "baggebok" och försöka lära mej jag också...eller det kanske inte är för sent?
    Ha en riktigt skön måndag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  19. Du är verkligen uppmärksam. Tänk att fånga en spindel på en blomma som matchar så perfekt. Kram

    SvaraRadera
  20. Jag kan inte säga vilken av dem är vackrast, alla är lika sköna ROSA - SKÄRA - underbara.
    Men den ljust skära rosen är super söt och tala inte om näckrosorna i dammen och . . . . . . .
    Men den där lilla gossen ? i trädgården var ju också så fin, är det din i trädgården,
    i så fall var har du köpt den ?!
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Vilka underbara bilder,du är verkligen makalöst duktig med kameran, och vilken sommarkänsla jag fick nu..**
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  22. Härligt och rosa tillhör mina favoritfärger i trädgården, det finns en oändlig massa växter att välja på och dina var jättefina. Jag har missat trädgårdsfärgerna sen det var rött och sen turkost. Jag får bättra mig! Tänk, om mindre än ett halvår kanske det ser likadant ut igen.....ja, det gör det ju!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  23. men oj så mycket rosa vackra bilder, vad du kan tillsammans med din kamera, massor av vårlängtan ger det mig. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)