söndag 12 januari 2014

Mitt projekt :)

... det blev ju en katastrofalt dålig svampsäsong... 
... så nu ska jag odla egen svamp.
Det tar sin lilla tid, men det kan det vara värt...
I plastpåsen i förgrunden finns pellets av halm... den vita påsen är fylld med svampmycel (det är den som gör att det blir svamp :))
Här har jag följt odlingsanvisningen till punkt och pricka...
Genom den öppna dörren skymtar man odlingspåsen...
Nu står det på bänken framför fönstret...  och här ska den stå i två till fyra veckor. I jämn temperatur står det - hur man nu fixar det i ett gammalt dragit hus med kakelugn och järnspis som värmekällor - men å andra sidan så växer ju den här arten vilt... och vem fixar jämn temperatur då?
Sedan ska det börja komma svamp :)
Här kan du se hur svampen växer - ta upp bilden i helskärm så syns det bäst :)


Återkommer om hur det går :)
Ha det gott!

25 kommentarer:

  1. Så spännande :) ska bli kul att följa hur det går för dej med svampen Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Nämen helläckert ... detta vill jag ha :-)
    Måste kolla in Svamphuset på nätet/ Kram

    SvaraRadera
  3. Meeeeeeen så kul! Hoppas att det blir en riklig skörd.
    Nu har vi i alla fall fått lite snö och mer dalar ner.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  4. Skoj! Hoppas det lyckas. Väntar spänt på fortsättning. Vore en rolig present till barnbarnen som älskar se saker växa och som man kan äta sedan också. Kramar

    SvaraRadera
  5. Så häftigt...
    Kan ju vara något för mig som älskar svamp...
    Ska genast maila till dem...
    Tack för tipset!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  6. Förstår problemet med jämn värme. I vår Lilla stuga brukar vi ha upp till 36 grader varmt i köket när vi eldar som mest i vedspisen. Om man då vill svalka av sig går man bara ut i farstun och temperaturen sjunker drastiskt till kanske 10 grader. Där skulle inga svampar trivas...hoppas att Du lyckas med Ditt projekt!!!

    SvaraRadera
  7. Men vilket kul hus! Det skulle faktiskt vara roligt att prova. Hoppas du lyckas, även om inte svampen växer så våldsamt som på filmen. Du måste berätta hur det blir.

    SvaraRadera
  8. För MÅNGA år sen hade vi en champinjonodling i källaren. Man köpte nåt i en plastsäck (som en jordsäck) sen minns jag inte mycket mer. Man gjorde inget särskilt...men champinjoner blev det.

    SvaraRadera
  9. Vilket super häftigt svamphus, jag kollade filmen och det såg roligt ut, hi hi hi . . .
    Tänk vad man kan hitta på om man har en massa idéer.
    Jag trodde den var större, men det är väl av mindre betydelse.
    Svamp äter jag men har aldrig varit odlare eller plockare. Men detta häftiga lilla hus kan man väl skaffa, då vet man att sorten inte är giftig.

    Lycka till kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Jösses...det är ju nästan som ur en skräckfilm när svampen trycker sej ut ur alla fönster och dörrar!! Men vad gör man inte...Ska bli intressant att följa ditt nya projekt, eller du kanske har testat svamphus förr...??
    Och inte lär folk hitta några fler kantareller denna vinter, för nu har Bore slagit till ordentligt. Fast det brukar alltid bli kallt i slutet av januari, och då är Hindersmässan här i Örebro, en riktigt gammal marknad. Men som med alla dessa marknader, de består mer och mer av krimskrams tycker jag. Man måste nog åka upp till Jokkmokk för att få gå på en genuin marknad!! Å så tappade jag helt tråden...som så många gånger förr...*skrattar*...
    Ha en skön söndagskväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Vad spännande! Ser verkligen fram emot att se resultatet.
    Svamphuset var ju riktigt gulligt också!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Här vet jag inte riktigt om du skämtar eller inte;-) Å om du inte gör det, så vad blir det för svamp - champinjoner eller nå't mera upphetsande som i filmen. Ett roligt hus är det iaf, nå't att vila ögonen på om man säger så.

    SvaraRadera
  13. Gud så kul...Själv har jag lagt potatis på groning idag...
    NU tror jag att jag fixat det där du bad om på min sida....Kram fr Wendela

    SvaraRadera
  14. Vad häftigt!! Blir sugen på att testa.
    Fint "blogghuvud" du fixat, så snygg han är kissekatten med svansen i vädret. Han påminner starkt om en röd kisse som flyttat in i vår trädgård.
    Tack för länken du hade skickat den en gång men det var bra att du gav den igen för jag hade förvirrat bort den. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  15. Vilket kul svamphus, har aldrig sett ett sånt förr. Det verkligen sväller ut genomtak, fönster och det som är, ska bli kul att se hur det går. Kan kanske hämta mycelin från naturen också?

    SvaraRadera
  16. Du vet säkert redan, hur lite eller rättare sagt inget, som jag kan om svamp. Jag stannar därför utanför Kapelluddens Camping i Borgholm och köper en låda kantareller på burk. De är faktiskt riktigt goda. Kram.

    SvaraRadera
  17. Wow vad häftigt att kunna plocka svamp från fönsterbrädan! Väntar med spänning på hur det kommer att gå, Var hittade du denna roliga grej?? Kram

    SvaraRadera
  18. Lycka till!!! Tror säkert det kommer växa bra med svampisar för dig.....blir kul att se!! Har en kompis som odlat på liknade sätt och han fick minsann svamp, några stycken...Kram Och god fortsättning//Karina

    SvaraRadera
  19. Spännande det där. Svampar som väller ut åt alla håll.....
    Vad är det för sort? Känner inte igen.

    Så snygg header du fixat! Är det så vackert du bor?

    SvaraRadera
  20. Trots att jag ingen svampmänniska är så tycker jag ditt nya projekt ser lite småkul ut, växande saker är alltid spännande - vad de en må vara. Lycka till.
    Kramiz

    SvaraRadera
  21. Det där ser superkul ut! Ska bli roligt att följa - men förstår det där med värmen.
    Vi har för varmt för krukväxter på fönsterposten, men de ränner iväg ändå och blommar fram på vårkanten. De tåliga som överlever, vill säga.

    SvaraRadera
  22. Mors,,Tackar,,det blev riktigt gott..
    Kul med sin svampodling,det kommer säkert att bli många goda Ostronskivlingar..
    Jo då min förkylning vill inte bryta ut på riktigt, än...Haé Kram.

    SvaraRadera
  23. Blir spännande att följa fortsättningen!

    Kram

    SvaraRadera
  24. Åh vad spännande och förhoppningsvis gott med en egen svampodling. Misstänker att vi kommer få se resultatet här på din blogg så småningom :-)

    SvaraRadera
  25. Oj så mycket jag hade att läsa här hos dig, så flitig du varit, och så underbara inlägg från i somras! Handelsbodar är otroligt mysiga, vi hade en i förra byn vi bodde i, den såg exakt ut som för femtio år sedan. Tyvärr dog tanten som var mycket ålderstigen och sonen försökte men orkade inte ta över. Så var den historien all.
    Svamphusen har jag sett hos flera andra, skördar man en gång eller kan man ta några nu och då och använda under en längre tid? Nu läser jag vidare..

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)