torsdag 30 januari 2014

Minnesbilder 2013... del 5...

Forts...
... med risk för att ni börjar tröttna så kommer här ytterligare några minnesbilder från förra året :)
I början av augusti åkte vi norrut igen och första dagen var slutmålet Ludvika.
Hittade en bra ställplats vid en badplats, bara ett stenkast från centrum...
Morgonpromenaden gick förbi Ludvika Herrgård...
... och så runt bland gator och bakgårdar....
Från Ludvika fortsatte vi via Vansbro...
... vidare norrut på väg mot Mora...
Stannade till vid en fin rastplats...
När vi var nästan framme i Mora började vi titta efter ställplats eller mindre camping... och hamnade på
Våmhus camping...
... för att nästa dag fortsätta runt Orsasjön och så stannade vi för några timmar i Mora...
Så vidare söderut... längs mindre vägar... 
... genom Rättvik... förbi Leksand...
Så Falun... och ett besök i koppargruvan...
Intressant - absolut värt ett besök!
Så en natt på Sveriges absolut sämsta ställplats...
Vad ni gör... åk inte dit!
Nästa dag åkte vi via Hedemora, Ramnäs och Fagersta istället till en av de bästa - nämligen den vid Westerqvarn :)
Så efter en vecka ... raka vägen hem...
För intresserade finns en karta här...
N = hemma...
Hemma väntade fortfarande en del "måsten"...  veden, ogräset...
men en hel del trevligt också...
 som att träffa barnbarnen igen... nytt besök på Kolmårdens Djurpark...
... och
Hembygdsdagen i Vånga...
... osv...

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Det finns så otroligt mycket mysigt i Dalarna. Jag har varit i Malung på dansgala många gånger och varje gång tänkt att jag skulle vilja se lite mer men har inte haft tid när vi varit där. Man dansar sig ju liksom för trött för att orka så mycket annat

    SvaraRadera
  2. Trevliga sommarbilder!

    Ungefär som vi har det nu!

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Absolut inte! Det är jätteroligt att se alla platser ni varit på.
    Vilken sunkig rastplats. Naturcamping!!
    Är det uttrar som är på bilden från Ludvika? Uttern är Smålands landskapsdjur, så det borde vi haft några här.

    SvaraRadera
  4. Så vackert och skönt med lite sommar! Speciellt idag när snön yr runt stugknuten.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint det finns att se i Sverige. Min bror och svägerska har bestämt att de skall besöka minst en ny stad varje resa de gör. Det där lusthuset. Ååååå ville ha! Kramar

    SvaraRadera
  6. Underbart att se sommarbilder. Såg att Ni drog förbi våra hemtrakter...

    SvaraRadera
  7. Sommar du ljuva sommar :) inga bilder från Blekinge? de får ni ändra på till sommaren som kommer - vad är väl så vackert ..hihi
    Jättefina bilder.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Underbart fina platser, och vad härligt med sommarbilder nu när snön yr utanför fönstret.
    Tack för grattishälsningen, den värmde..
    Kramar♥

    SvaraRadera
  9. Tycker det är lite roligt med ställplatser som man inte vill besöka också...*skrattar*, annars brukar det mest vara så när jag är här inne hos dej att man tänker åhhh...det där måste jag skriva upp, och det där måste jag komma ihåg...men det finns alltså lite varningar!! Får väl hoppas att de åtminstone hade mage att inte ta betalt för platsen...eller...??
    Annars är det bara en njutning att följa er färd, särskilt en dag som denna...Faktiskt så mötte jag en husbil idag på vägen hem från jobbet, men jag antar att den var på väg till någon verkstad eller liknande, för det är ju inte direkt något semesterväder. Här yr gatan igen på nolltid, oavsett om den snöar eller inte. Så nu letar jag efter en gammal traktor med plog, jo jag vet att jag sagt det förr, men så här kan vi inte ha det. Igår fick jag ringa kära morbror innan jag skulle till jobbet så han kom och gjorde väg, men när jag kom hem var det nästan likadant igen. Men som sagt, jag njuter av din reseberättelse, många platser känner jag igen (runt Siljan...)och andra hamnar som vanligt på besökslistan!!
    Ha en bra fortsättning på dagen vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Se nu prickade du in några ställen där jag och min man har varit *kul*
    Njuter av dina resor *tack*
    Kolla mitt svar till dig på min blogg /kram

    SvaraRadera
  11. Hejsan Anki !

    Vilken underbar resa Du gjorde med finfina bilder utefter städerna Du for förbi.
    I min ungdom var jag i Rättvik fick följa med mina föräldrar och ett annat krögarpar från Hultsfred,
    Det var restaurangmöte med kräftskiva och jag blev förkyld på vägen upp. Fick av en krögarfru
    en halv tablett efter en halvtimme var den borta och jag blev piggare än vanligt och kunde vara uppe tills solen gick upp. Vad det var i det pillret, fick vi aldrig veta, Men nog gissar vi vad det var.,Härligt att minnas en snabb förälskelse från de ljuva ungdomsåren. Tack Anki.!

    Kram Mi Prinsen sover, så jag passar på att gå igenom några av favoritbloggar-vännerna.

    SvaraRadera
  12. Ja, idag behövs verkligen lite sommarbilder att njuta av med tanke på yrvädret som råder utanför fönstret! Så mycket fint ni sett!
    /Lotta

    SvaraRadera
  13. Sådana bilder och en sådan Sverigeresa tröttnar jag då definitivt inte på. Å absolut inte i det här vädret!
    Mera tack!

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder från kända platser vi vart på,nästan alla faktiskt !!!
    Man är ju Dalmas så därför har man vart på de flesta fina ställena!!
    Utom Myckelby,det klarar man sig ifrån :-)

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  15. Ja men titta, här känner jag igen mig! Om du tittat på kartan så har du sett att jag bor 6 mil väster om Ludvika, och jag har drygt 5 mil till VAnsbro så vi brukar besöka bägge städerna lite turvis då vi ska storhandla. I byn finns ju bara en närbutik.
    Vansbro järnvägsstation är jag särskilt imponerad av. Sen måste jag erkänna att jag inte varit i Falu gruva, trots att jag är i Falun ibland eftersom dottern bor där. Men det är ju så att vi åker dit enkom för att besöka henne och något turistande blir inte av då. Förhoppningsvis kanske det blir bättring till sommaren.
    Men än så är det vinter och skidan den slinter
    Ha nu en skön vinterhelg/Kram

    SvaraRadera
  16. Så vackra bilder och jag gillar verkligen att titta på dem från olika orter och tack för tipset om campingen . Såg inge vidare ut där . Ha det bra så länge // Anita

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig resa och ljuvliga bilder du bjuder oss på. Bobil är allt härligt de. Kram

    SvaraRadera
  18. Svensk sommar när den är som bäst. Nu längtar man till nästa. Tack för att vi fick vara med på er resa.
    Hej svejs.

    SvaraRadera
  19. Fina sommarminnen! Skönt att sitta och resa en gång till då snön yr runt knuten.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  20. Häärliga bilder som får mig att lääängta till värmen :)
    Önskar dig en fin vinterhelg <3
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  21. Hej..hihi..jag försöker förstå vad du skrev i min temablogg - alltså när jag kolla ser allt helt normalt ut.hummm..varför skulle jag bli arg - de krävs en hel del för att Fru Nilssons ska bli arg.
    Kramiz

    SvaraRadera
  22. När man ser de här bilderna blir man verkligen sugen på att komma ut med husbilen igen! Det blev inte så mycket husbilande för oss förra året, men i år kommer det bli mer!

    SvaraRadera
  23. Härlig sammanfattning med underbara bilder. Snart är det dags igen.... Kram, 3M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)