fredag 10 januari 2014

Minnesbilder... 2013... del 3

... forts.
... ett par dagar efter Örebro packade vi bilen och gav oss iväg igen :)
Första natten stannade vi på parkeringen vid Kroppkärrssjön i Karlstad...
... en trevlig plats med fina promenadvägar...
Dagen därpå kom vi till Borgvik, knappt fem mil bort... en trevlig liten ort med massor att titta på... en trevlig liten camping...
... en gammal brukshandel...
... konsthall...
och över huvud taget en fantastisk bruksmiljö...
Därifrån åkte vi till den lilla butiken Lantligt Anno 1785 vid Ekholmens Säteri utanför Dals Rostock...
... så trevligt och så mycket fina saker... och gott Fika :)
Därifrån tillbaka norrut till Åmål... där vi stannade över natten...
... också en mysig liten stad att strosa runt i...
Därifrån till Svanskog...
... med sitt fina stationshus... väl bevarat både ute och inne... absolut värt ett besök!
Så ett stopp vid Vikingacentret i Nysäter... är lite fascinerad av dem, vikingarna...
Och här träffade jag vikingen Varg, som vaktade den öppna elden...
När vi funderade över var vi skulle övernatta kom vi till den här fina bron...
... och så småningom kom vi till Humletorps camping vid sjön Visten några mil från Sunne...
Nästa dag... fortsatte vi rakt österut de knappt tre milen till Munkfors...
... och så vidare till Bjurbäckens slussar, ett av våra verkliga smultronställen...
... nästa natt vid Hammarsundets rastplats...
...och sedan vägen över Ljungsbro för att handla lite...
Hemma igen efter tio dagar på resande fot...
... nu måste vi ta tag i en del saker här hemma... veden t.ex...

Förlåt Paula... tog fel på i vilken ordning vi åkt... Ludvika kommer  vartefter :)

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Trevliga minnen!

    Svanskog är en av många platser jag besökt ofta!

    Kram

    SvaraRadera
  2. var också och hälsade p. Det var därifrån jag fick idén om att prova väva brickbandsvävning. De hade hantverksvecka då jag var där och visade mycket av vikingahantverk. Köpte varsin mungiga till barnbarnen också. Kramar

    SvaraRadera
  3. Fick upp ett felmeddelande då jag skulle skicka kommentaren. Nu ser jag att en del av kommentaren publicerades men en del saknas. Det skall stå att jag också var och hälsade på i en Vikingaby i somras i Årsunda och fick se "vikingar" som höll på med alla möjliga sorters hantverk. Det var därifrån jag fick idén om brickbandsvävningen också. Kramar

    SvaraRadera
  4. Dina bilder får mig verkligen att minnas den härliga sommaren vi hade. Det är trevligt att åka på färd genom Sverige i din blogg :-)
    Mycket riktigt kallas huset för läppstiftet.

    SvaraRadera
  5. Som du förstår fastnar jag på allt "konstigt", konsten och broarna. Perfekta minnen att lägga upp just idag, då vintern verkar göra entreeeé

    SvaraRadera
  6. Den som inte är ute och reser, (med husbilen) får inte så mycket fina minnen som detta, att falla tillbaka på. Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken fin resa ni gjort! Alltså, jag som börjat röra mig utanför landetsgränser igen efter fobi-uppehållet kan bara säga en sak: Sverige är fantastiskt! Att åka härifrån på sommaren är otänkbart.
    Apropå något helt annat. Jag gick igång på ditt förslag. Kan du maila mig så vi får kontakt? Uppgifter finns på bloggen...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga minnesbilder du har tagit o visar upp :)de får en att längta efter sommaren Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Mycket fina bilder och fina minnen. Sjöbilderna gillar jag allra bäst. Så klara och vackra.

    SvaraRadera
  10. Detta är så intressant och jag njuter av dig igen. Dina ord och dina fina bilder och allt berättat precis lämpligt. Varmt tack för denna fina stund/ kram

    SvaraRadera
  11. Mycket vackra bilder Anki!!
    Ååh såå du får mig att längta till liknade varma dagar och upplevelser :)

    Men nu snöar det oavbrutet och det yr i vinden....brrr...
    Vi bor så nära Kilsbergen att vi oftast har lite mera snö än Örebro.
    Önskar dig en underbar fortsättning på helgen vännen ♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Tack för namnet stubbhorns svamp. Vi såg det häromdagen och jag kunde inte komma på namnet. När jag hade mullegrupper kallade vi det alltid för tändstickssvampar. Och sådana smeknamn glömmer man inte:-))) Har du köpt en julros, jag köpte aldrig en till mig själv bara till dottern. Ångrar mig när jag ser alla vackra julrosor i trädgårdarna. En sån här mild vinter kan den blomma hos oss i flera månader.
    Kramar Karin
    PS Hornugglan sitter och sover i den cypressen över dagen, men vi väckte den!!!

    SvaraRadera
  13. Ja Borgvik och Bjurbäcken är platser som vi gärna återvänder till också...Den förstnämnda känner jag att vi inte alls hann utforska som jag ville...och den andra besökte vi såpass tidigt på våren att inte ens cafévärden var riktigt vaken...Och när man summerar sina resor på höstkanten så inser man att vårt lilla land har så otroligt mycket att erbjuda, små, små ställen som knappt ens får en egen plats på kartan, och som ändå uppfyller så mycket när man sen väl är där. Sen var det en väldigt vacker bro, Nilsbybron, bara den värd ett besök. För att inte tala om Lantligt Anno 1785...gott kaffe och hur mycket som helst att titta på!! Och Nysäter...tror jag också vi ska lägga till på besökskartan, för den där vaktande vikingen såg då riktigt godmodig ut, skrämmer nog inte så många...
    Fast just idag tycker jag vädret känns som om vi skulle få vänta ett tag på husbilssäsongen...Nu ska det väl någon gång komma ned, så det är väl lika bra vi tar det nu i januari, men ja, jag jublar inte!!
    Önskar dej och Lasse en riktigt skön helg, att du slipper skotta alltför mycket och att han mår lite bättre!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Oj vad du är flitig med att så fint sammanställa minnesbilder över 2013!
    Ser ut som ni haft en väldigt fin husbilssäsong med väldigt många mysiga miljöer ni besökt.
    Jag är också lite dålig på att ha med stativ ut, men är skoj att kunna fota lite kvällsbilder så.
    Just det där blåsvarta mörka kvällsljuset den här årstiden tycker jag är så fint i naturen, nu innan snön kommit!
    Skoj du gillade mina foton :-)
    Ha det bra! / Bosse

    SvaraRadera
  15. Härlig återblick, med en massa somriga bilder! Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Haha, jag har sett så många spännande och vackra resmål, men Ludvika har jag inte sett till...men det gör inget, de vyerna kan jag ju redan!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)