måndag 6 januari 2014

Minnesbilder... 2013... del 2

Forts...
Ut på vägarna igen... nu mot Roslagen 
... och första natten blev på hamnplanen i Norrtälje...
... centrumnära, men annars inte världens bästa plats  - här kördes streetrace till långt frampå småtimmarna och då är det inte lätt att sova...
En trevlig liten stad som vi säkert kommer att återkomma till :)
Småstadsidyll...  och samtidigt fanns en del lite pampigare byggnader att titta på...
Min vana trogen så blev det en tidig morgonpromenad och det var nog bara jag som var vaken i hela sta´n...
Från Norrtälje gjorde vi en avstickare till Singö...
 ... där vi följde vägen tills den tog slut...
Tillbaka på fastlandet - nästa stopp blev Hargs bruk...
... med en fint bevarad bruksmiljö.
På e.m. kom vi som planerat till Öregrund och här blev vi kvar i två nätter...
... första natten här...
... och den andra här.

Öregrund var en helt underbar liten ort... helt fantastisk miljö att vandra runt i... och hit bara måste vi åka igen!

Från Öregrund - på väg mot obestämt mål kom vi till Forsmark... så otroligt fint!
Forsmarks bruk... värt ett besök!
Efter ytterligare några mil, mestadels på slingrande småvägar hamnade vi i Kungsgården där vi blev kvar över natten på en liten trevlig campingplats.
På morgonen blev det förstås en morgonpromenad och då kom jag förbi det här fina huset...
Nästa dag blev det en paus i Säter...
... ännu en liten trevlig stad som jag gärna återvänder till :)
...och dagen därpå kom vi till Hedemora...

... och Norberg...
... där mina farföräldrar hade bageri på 1940- talet...
Sedan fortsatte vi till Krylbo...


I stationshuset finns ett riktigt nostalgicafé!
Mycket trevligt!
... nästa dag vidare till Ängelsbergs Skulpturpark...
Mycket att titta på!
Nästa övernattning på Prästbäcksrasta strax söder om Filipstad...
Bra ställplats med gatukök för den som så önskar...
Koordinaterna är N 59º 37´ 29.05´´. E 14º 15´ 36.60´´
Ett intressant besök vid Hornkullens silvergruvor ...

... och så till Gullspång, som tyvärr var lika ödsligt som det ser ut...
På hemväg igen... sista natten på Revelbadets camping...
... tyvärr en camping som sett sina bästa dagar och vi kommer nog inte att stanna där igen... så fint läge och såå misskött!
Hemma igen efter två veckor i husbilen... alldeles lagom för att fira Midsommar...
... med god mat, solsken och trevlig samvaro...
Och veckan därpå åkte jag till Rigmor i Paradiset...
... och hon bor såå fint :)
Det blev en härlig dag... vi hämtade  Annika...
och åkte till Wadköping där Karina hade utställning...
... hon är såå duktig!
Sedan blev det fika och en härlig promenad i Rynningeviken...

... och avslutade dagen i Karlslund... ett fantastiskt område i Örebro!

Det blev lite långt det här... och ändå är det en bra bit kvar av sommaren...
... fortsättning följer!

Ha det gott!


17 kommentarer:

  1. Håller med. Öregrund är jättefint. Och Kungsgården ligger ju bara några kilometer från där jag bor. Eller kungsgår´n som de säger här. Åker ni dit igen måste jag rekommendera Berglunds bageri och fik. Jättegott bröd! Kramar

    SvaraRadera
  2. Krylbo nostalgicafé, dit måste jag ta med Kulturtanten...

    SvaraRadera
  3. Ja du milde tid vad mycket vacker ni har sett i vårt land, blir riktigt avund på er.
    Men med en bobil är det alldeles utmärkt att åka runt och bese sig, det är toppen bra,
    Vilka vackra bilder också, den på Forsmarks bruk var vacker.
    Som jag nämnt innan finns mycket att utforska för oss. Det är bara att fråga dig om en speciell
    plats ja då har du mycket att rekommendera.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Ni har verkligen sett mycket. Vilka hus i Harg! Fina bilder på alla miljöer du visar.

    SvaraRadera
  5. Detta måste ju absolut vara Sveriges Bästa Turistbyrå! Ska du inte försöka dig på att skriva en bok om alla smultronställen ni varit på? Det skullle i alla fall alla samhällsintresserade/campare/turister tycka vara toppen!

    Jag bugar och bockar för allt du delar med dig av ♥

    SvaraRadera
  6. Sverige är fantastiskt!

    SvaraRadera
  7. Fina bilder från trevliga minnen!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Somriga inlägg får du lägga upp hur många och hur ofta du vill!
    De enda platserna jag besökt är Norrtälje och Örebro. Norrtälje har ju Custom Bike Show varje år, så då sticker vi dit. Gillar den mysiga staden och silona, men jag skulle inte vilja sova på "plattan".

    SvaraRadera
  9. Ja men du...nu är vi ju där igen...det här med att du borde ge ut nån slags husbilsguide eller liknande, alltid så många bra tips!! Och bilder...man riktigt ser hur mysigt det är i Krylbo...för att inte tala om Öregrund!! Där har jag varit några gånger, och helt klart finns det en massa att se där. Sen har jag faktiskt åkt över till Gräsö. Nu vet jag inte hur det är med husbil och färja där, men det är säkert inga problem heller. Kommer bara ihåg att Gräsö var en riktigt idyll. Å Revelbadet...en sorglig historia, som när jag var ung var otroligt välskött och populärt. Sen en massa härliga midsommarbilder...och så kommer det en hel del välbekant...*skrattar*!! Tänk vilken trevlig dag vi hade, så mycket vi hann med, så mycket vi hann se, så jädrans ont jag hade i knät...Det sistnämnda helt mitt eget fel, jag hade ju faktiskt kunnat suttit ned på något ställe då och då och väntat in sällskapet...Men jag ville ju inte missa något!! Sen är det roligt att se bilder från ett gemensamt besök, mycket har vi sett med "samma" ögon, en del hade jag totalt missat...
    Så nu ser jag fram emot nästa inlägg, säkert en massa matnyttigt igen när det gäller ställplatser, kryddat med en massa fina bilder...Toppen!!
    Självklart kommer det att finnas skott av den något annorlunda julrosen!!
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Förundrar mig över att det finns många små städer som har sin fina träbebyggelse kvar.
    Härlig och nostalgisk känsla att vandra på de smala gatorna!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Oj oj den resan var inte fy skam. Så gott att få följa med ut i landet utan att lufta på rumpan alls :) jättefina ställen, tänk ändå vad många fina platser de finns i vårt land. Kul att du tar oss med runt så även vi får besöka dom.

    Kramiz

    SvaraRadera
  12. Njuter och njuter och suger in varje foto som du visar. Skulle in här igår kväll men då bråkade datorn men den som har något att se kan vänta lite längre *ler* Vilket underbart land vi lever i. Älskar dina foton och dina texter. Har du gjort fotobok av dessa inlägg också? Det måste jag bara börja med *ler* Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  13. Morn,morn så roligt att titta och göra en återblick. Det är så intressant och se på det
    förra årets arbeten.
    Du berättar på ett sådant trevligt sätt.
    En stor kram från mig, kram harriet

    SvaraRadera
  14. Oj så många fantastiska minnesbilder du visar! När man tittar in hos dig inser man hur lite av Sverige man själv har sett. Hoppas du fotar lika många härliga bilder 2014.

    SvaraRadera
  15. Sitter och lapar dina solskensbilder medan regnet smattrar mot rutan. Det kommer bättre tider, du har ju bildbevis för det! Tänk så nära du var i somras att även hamna i Ludvika kommun där jag bor. I Dan Anderssons tassemarker. Då har du något kvar att se. Tyvärr är inte stan så hemtrevlig tycker jag men naturen är desto vackrare. Snart kan man åter börja planera för sommarens små turer.
    Kramen

    SvaraRadera
  16. Oj, jag orkade inte ens räkna alla bilder. Tänk vad mycket vi får vara med om i våra husbilar. Kram

    SvaraRadera
  17. Härligt att få följa med dig på husbilstur genom Roslagen. Vilka ljuvliga bilder!
    Sommaren och de soliga dagarna känns väldigt avlägsna just nu. Dagarna är inte långa i Bodö nu - solen upp 10:43 och ner 13:35 idag. Är det dessutom mulet så är det ju inget dagsljus att hurra för...
    Har passerat en del av orterna - men det blir ju inte på samma sätt när man inte
    har husbil/husvagn och framförallt ledighet = tid att gå på upptäcktsfärd och njuta...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)