måndag 27 januari 2014

Jag vann :)

Jag deltar då och då i utlottningar på olika bloggar... är oftast mindre lyckosam, men då och då står fru Fortuna på min sida :)
Som igår när Carita lottade ut sin bok...
... nu ser jag fram emot att få börja läsa :)
Årets fågelräkning är nu avklarad. Vi har ju en hel del fåglar vid fågelbordet - men tyvärr betydligt färre i år än tidigare...
-Vad äter du? Talgoxen sträcker på sig för att se vad pilfinken hittade för gott :)
Minns ni mitt svampprojekt? Undrar ni hur det går?
Här står svamphuset... och jodå... mycelet breder ut sig
och
efter två veckor ser det ut så här...
De vita "klumparna" är det som kommer att växa till svampar :)
Enligt vad jag läst mig fram till, så kan man ta två skördar på ett svamphus och sedan kan man plantera ut odlingen i stockar eller stubbar av lövträd... och förhoppningsvis kunna få ytterligare skördar till senhösten  :)

Idag blåser det och tidvis yr lite snö i luften... och även om termometern bara visar ett par minusgrader så är det inte ett dugg lockande att gå ut...
Men... dagarna blir allt längre - från att när de var som kortast här hos oss varade i 6 tim. 16 min. så är de nu 7 tim. 52 min. :)

Ha det gott!

31 kommentarer:

  1. Vi har haft en svamplåda som bodde i bastun. Vi fick minst två skördar. Kommer ihåg att vi sparade en del så de blev riktigt stora. Då gjorde vi falska sniglar. Super gott. Lycka till.
    Ingela

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten! Vi har också mycket mindre fågelbesök i år och det är inte alls så många arter som kommer heller. Lite synd. Kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att vinna något!! Det lyckas jag väldigt sällan med. Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  4. Grattis!
    Kul att få veta mera om ditt svamphus *tack*
    Här kommer ljuset också och här går det alltid lite fortare från början för att vi har haft det mörkare än er. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  5. GRATTIS till vinsten!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  6. Grattis till vinsten:)
    Så fina bilder gillar extra mycket den med fåglarna såå söt!!
    Ps: Du har en utmaning hos mig!

    Kram Lollo

    SvaraRadera
  7. Grattis till vinsten. Vad det ser mumsigt ut i svamphuset. Man blir riktigt sugen.

    SvaraRadera
  8. Så kul med en vinst, grattis !
    Svamphuset ser spännande ut !
    Det ser härligt ut när dagarna blir längre, äntligen !!!
    Ha de fint, kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Vad spännande med ditt svamp-projekt.. Jag kunde inte räkna en enda fågel vid mitt fågelbord när det var räkning.. Vart har de tagit vägen? Det enda vi ser häromkring just nu är en massa koltrastar..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Grattis till boken!
    Ditt svampprojekt är verkligen spännande!
    Här har vi mycket fåglar i år. Kanske det beror på de skalade solrosfröna......;-)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Det börjar ju likna svamp nu där i huset!
    Kul... Ser fram emot nästa fas i utvecklingen!
    Fågelräkning hann jag inte med. Vi ha mest talgoxar,
    blåmesar, pilfinkar och hackspett på besök.
    Hoppas de små liven inte frusit ihjäl nu när det varit
    så kallt i flera dagar därhemma. Vi fyllde på rejält med mat sist
    vi var där så de skulle klara sig ett tag. Det lär gå åt en del
    energi för att hålla kropparna varma....
    Grattis till vinsten! Kul att ha turen på sin sida ibland :-)

    SvaraRadera
  12. Grattis till vinsten!
    Trist att småfågelbeståndet går ner. Hos mig har jag mest talgoxar, blåmesar och kajor.
    Spännande att se hur svamphuset artar sig :-)

    SvaraRadera
  13. jag har inte varit med så jag vet inget tyvärr om Svamphusert.
    Fåglar har jag bara Kajor men jag bor så , att det inte bliver några små fåglar här. Trist men sant,

    SvaraRadera
  14. Såg det igår att du vunnit. Stort Grattis:-)
    Din svampodling ser ut som en hjärntumör;-)
    Är impad över dina fågelkunskaper. Gärdsmygen är ju ornitolog, hon räknade också.
    Å här är det lika svinkallt och blåsigt som hos dig. Burr!

    SvaraRadera
  15. Grattis till vinsten! Oj jag har visst missat ditt svamphus. Vilken kul idé när höstens svampskörd torkade bort. Champinjoner har jag hört att man ska kunna odla om man har en bra källare. Spännande att få följa svampens utveckling.

    SvaraRadera
  16. Grattis till vinsten. Har du gått från att fotografera hundra hus till svamphus? Det var något helt nytt för mig. Kram Bosse

    SvaraRadera
  17. Grattis till vinsten! Kul och spännande att vinna.
    Men så häftigt med svamphuset.........å flera skördar dessutom. Ska bli spännande att följa.

    Hua så kallt det har blåst i dag. Lite snö har singlat ner mest hela dagen men det är inga mängder.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  18. Så häftigt med svamphuset. Något sånt har jag då inte sett. Fränt

    SvaraRadera
  19. Grattis till vinsten!
    Snö och kyla kan jag vara utan, men det är skönt att dagarna blir längre.

    SvaraRadera
  20. Vad häftigt med ett svamphus, det har jag aldrig sett. Vad är det för svamp,champinjoner?
    Jag hörde att Talgoxen vann fågelräkningen, dom som jag har här blir ganska tama och sällskapliga. Det är roligt....
    Grattis till vinsten förresten, jag vinner sällan tävlingar,men ibland är det ändå kul att vara med,
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  21. GRATTIS till vinsten! Skoj. Men så roligt att se hur det går med ditt svamphus! Hoppas det blir ordentliga skördar! Spänd på att få följa fortsättningen.

    SvaraRadera
  22. Lycka till med vinsten, hoppas att den ger trevliga och mysiga lässtunder.
    Verkar som att talgoxen vann listan i år.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  23. Jag köpte jordnötterna i en djuraffär vid hyllan för småfågelfrön, så jag hoppas inte de är saltade. Det är kanske damm och annat bös som ser ut som salt.

    SvaraRadera
  24. Grattis! En god bok är aldrig fel! Fågelräkning ja.. Som vanligt glömde jag bort det, påmindes i söndags. Även här var det väldigt lite fåglar så jag la ner projektet innan jag började.
    Men du! Du kan ju räkna svampar! Det ser ut att bli en bra "poäng"! :)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  25. Grattis till boken!! Ska bli spännande att höra vad du tycker om den, jag har inte läst den, men har ett svagt minne av att jag hört recension på den.
    Så intressant med svampen!! Ja inte trodde jag väl att de skulle se ut sådär i "kläckningsstadiet"...
    Å inte var det mycket bättre väder idag, möjligen att det nästan var på nollan ett tag på eftermiddagen, men blåsten, ja den höll i sig. Fast i skogen är det skönt, så där tillbringar jag och Zambo vår tid mest.
    Å tänk, undrens tid är inte förbi, på fredag kommer luftvärmepumpen att installeras!! Ska bli skönt att få lite mer jämn temperatur i gamla delen av huset, och slippa höra den gamla pumpen när den drar igång, låter värre än ett tröskverk, man vaknar av den...eller jag iallafall, U kan sova om så världen står i brand...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  26. Grattis till vinsten ! Alltid lika roligt att vinna vad det än är . svamphuset ser intressant ut och du vilken vacker gammal gunghäst du har på bordet / Kramar Anita

    SvaraRadera
  27. Jag är nog lite tveksam till Din svampodling. Ser mest ut som om Du pressat in en degig ugnspannkaka i huset och toppat med några mosade popcorn. Men man ska inte döma ut något på förhand. Det kanske blir alldeles underbart goda svampar. En bok sitter aldrig fel. Grattis!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  28. En rolig idé att odla egen svamp, även om dom i nuläget inte ser så värst delikata ut;)
    Fåglar har vi väldigt gott om vid fågelbordet, men vi saknar nötväckorna. Vi brukar ha en 4-5 stycken här men inga syns till.
    Grattis till boken, hoppas den ger skön läsning någon kulen dag!
    Kram till dig från mig / Åsa

    SvaraRadera
  29. Grattis till Bokvinsten!
    Men du.... jag måste få fråga.... Vad har du fått tag på detta "svamphus och vad ska det bli för svamp? Jag har aldrig hört talas om något liknande!!! (kanske har du skrivit om det i ett tidigarre inlägg som jag missat) Önskar dig i varje fall stort lycka till med ditt "svamp-projekt"!
    Har du tama fåglar hemma hos dig eller... Själv lyckas jag sällan eller aldrig att få nå'n att sitta stilla så dom fastnar på plåten :)

    Kram!

    SvaraRadera
  30. Hejsan!
    Sååå häftigt med svampen?.
    Detta var något alldeles nytt för mig också.
    Spännande.
    Grattis till vinsten förresten. Visst är det kul att vinna.
    Hoppas att du får lite tid över så att du kan börja läsa i den.
    Huj för snö vi har fått och nu tittar solen fram emellanåt.Bara kortare stunder.
    Härliga bilder på allt.Det var verkligen kul med svamphus.
    Var får man tag i ett sånt Finns det med olika svampsorter?
    Ha det toppen .
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)