torsdag 9 januari 2014

Hej då!

Vi ses igen om sisådär 11 månader...
Ja, jag är ju kvar här då,
 men
 igår blev de små glada julfigurerna nerpackade och inflyttade till sin plats i garderoben uppe i Överhuset...

Efter städningen blev det en promenad...
... ganska så blött och lerigt...
Njöt av stillheten och tystnaden...
... och synen av den mjuka gröna mossan...
... och en del svamp...
... som raggskinn...
... scharlakansröd vårskål
Stubbhorn...
som växer på... just det... stubbar :)
 ... och så vinterskivling...
... riktigt hyfsad matsvamp som brukar finnas under hela vintern... om det inte blir alltför kallt...
Efter en riktigt mulen förmiddag så kom solen fram...
... och gav en strimma solljus :)
En gammal granstubbe har blivit hem åt några smågranar...
Visst ger det en känsla av att den gamla granen skyddar de små...

Köpte ännu en julros härom dagen :)
... så svårt att låta bli :)
Nu sägs det att vintern är på gång... får se hur det ser ut om en vecka...
Så här vårlikt var det på Trettondagen...
Kanske blir det läge för lite snöbollskrig :) 

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Vad du skräms! Trodde du skulle bloggpausa hela året! Puh!
    Dina bilder är verkligen vårlika!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att det var tomtarna, blev faktiskt orolig!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, nu är det blött. Det plaskar om skorna när man går på gräsmattan. Svampbilderna är super!

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder från skogspromenaden!
    Ja, nu får vi se om det blir någon vinter. Hoppas det fryser till lite i lervällingen i varje fall!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Även min första tanke var - ska hon resa bort?
    Vilka fina svampbilder, att du bara kan hitta dem. Den gula vinterskivlingen ser rätt god ut. Hoppas inte det blir någon långdragen vinterkyla. Även om en mig närstående hade joddlat om det kom snö.

    SvaraRadera
  6. Vet inte riktigt vad jag vill med vädret, och inte har jag så mycket att säga till om det heller...Men skönt vore det om det frös till, och skönt vore det om det blev vår redan nu...Får se vad helgen har att bjuda på!!
    Fina bilder från din promenad, och tänk, så mycket "svamp" det finns fortfarande!!
    Var faktiskt inne på Rockdala´s hemsida, de har slutat med postorder. Så nu är det bara att åka dit igen...Har nämligen fått lus på en del av mina vilda pellisar, och det var med sorg i hjärtat de åkte i komposten. Än så länge lever de små fuchsiorna, men det är väl en tidsfråga innan de också är fulla med småkryp eftersom de stått på samma ställe.
    Ha en riktigt skön fortsättning på torsdagen vännen, och hoppas att Lasses mage rätar till sig!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vem vet. Det blir kanske snöbollskrig snart. Inte lätt att starta i den leran. Så fin bilderna på den gröna mossan blev. 11 månader går fort. Sedan står de där igen. Låt det dröja. Kram

    SvaraRadera
  8. Du kan konsten att skrämmas! Jag trodde också först att det var du som skulle försvinna i 11 månader. Nu kan jag andas ut. Kram

    SvaraRadera
  9. Dina bilder visar verkligen varför jag är en av få som älskar den här vintern. Hoppas att den fortsätter till mars då våren börjar.
    Du kan dina svampar också ser jag, inte bara alla blommor och växter. Kul att följa med dig på promenad och lära sig något nytt.

    SvaraRadera
  10. Nej tack, inget snöbollskrig för mig då jag har svår snöallergi. Ursäkta, nu blev jag nyfiken, vad är Överhuset?

    SvaraRadera
  11. Visst är det som vår! Men vi får väl se vad som händer i helgen.
    Julpyntet börjar glida ner i förvaringslådorna lite alleftersom jag har tid. I helgen ska allt ner i källaren.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  12. Du bjuder alltid på så mycket härliga bilder, så även idag. Fast traktorspåren får du behålla, de såg inte alls inbjudande ut. Stackars små Tomtenissar som tappar gemenskapen nu. På jobbet säljer vi riktigt mycket av Lisa Larsson Adventsbarn. Före jul var vi dränkta i order på den, men då gick det inte att få fram flera. I går blev vi erbjuda 100 stycken, köp sa jag. Jag fattar det inte, men de snurrar iväg några varje vecka under hela året. Jag skulle inte vilja ha dem framme. (Ta bort länken om du vill) Kram.
    http://www.torebrings.se/butik/RÖRSTRAND+JULPORSLIN/Adventsbarn+Lucia+11+cm+Rörstrand?artnr=137601

    SvaraRadera
  13. Här får julen hänga kvar ett tag till. Jag plockade ju inte fram så mycket... Vet du, jag kunde nästan känna lukten av skogen! Vilka fräscha bilder! Jag som inte är någon snömänniska håller tummarna för att det INTE kommer något och enligt rapporterna så verkar vi slippa. Däremot blir det visst kallare och det i kombination med regnandet är ännu värre :(
    Och vaddå? Har Rockdala slutat med postorder? Katastrof!!! Fast det är å andra sidan bara ett par timmars bilkörning dit (lite längre) och ett besök där vore ju super :D

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  14. Vilka sköna naturbilder du bjuder på. Härligt gröna färger på mossan. Så många roliga svampar du känner till! Jag måste erkänna att jag liksom inte "sett" så noga på svampar förut, bara kantarell i stort sett, men det är ju en ny värld att utforska, verkar det som.
    Kram och ha en skön helg! Åsa

    SvaraRadera
  15. Åh vilka härliga skogsbilder de fick mig att längta till våren hemma. Svampar i Januari är väl inte det vanligaste att se. Det verkar som om vintern numera inte kommer förrän efter jul och nyår. Åtminstone var det lika förra året. Vi fortsätter att njuta av värmen och solen, men saknar all den grönska som du har fotat.

    SvaraRadera
  16. Jaha, tomtarna! Ja, dom kan vi säga hej då till ett tag. Härliga skogsbilder, finns så mycket fint att se i skogen och jag brukar ta mycket kort där. Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  17. Nu fick jag lära mig något nytt "igen" :-)
    Vinterskivling och matsvamp ... då vet jag vad jag brukar fota *ler*
    Mossa är så tacksamt fint att fota ... så grön och vacker.
    Ha en bra dag/ kram

    Ps Håller inte alls med dig i din kommentar på min blogg *ler*

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder och härliga texter du bjuder på. Jag älskar den där mjuka gröna mossan. Nästan så man skulle vilja lägga sig ner där och njuta..*L*..
    Men i dag fryser jag på promenaderna, man är inte van att klä sig lite mer. ..nu ska visst vintern komma..**
    Kramar♥

    SvaraRadera
  19. Ja du Anki, vintern tror jag lyser med sin frånvaro....Men jag njuter av alla dina vackra bilder och längtar efter lite värme och sol! Kram Sivan

    SvaraRadera
  20. ja, ni bor verkligen ljuvligt som sagt anki <3 ja, visst säger dom det..att nu kommer kylan...och här i detta nu så faller faktiskt snöflingorna ner på backen, så ja...lite lek ute i snön imorrn kanske kan var nåt, hihi <3 ängela kommer nog att bli glad när hon vaknar imorgon <3
    varm kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)