måndag 19 augusti 2013

Titta här!

Farmor... titta... en svamp!
... och en till... titta då farmor!
Lördagen ägnades åt rekognosering i svampskogen... med och utan barnbarn. Roligast med :)... och  efter en hel del regn, så börjar det märkas i svampmarkerna och det är ju bra för nu drar det ihop sig till  många sköna svampaktiviteter :)
Gul slemsvamp... något av trollsmören... tror jag...
Kladdig är den... mycket kladdig och man blir alldeles gul om fingrarana!
...  och då är det bra med en vattentunna :)
Det var tänkt att svampklubben skulle börja i kväll (måndag), men skjuts fram en vecka... så då packade vi bobilen med lite nödvändigheter och drog iväg...
... till Torpön i sjön Sommen...
 Sägnen om hur Sommen skapades...
... lite nött, men det går att läsa ändå... 
... hon är tjudrad i Urkons håla i Norra Vi...

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Fina omgivningar vid Sommen!

    Ha de bra!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka svampexperter de små kommer att bli! Det är då för väl att det där hemska vidundret är bundet. Kul berättelse. Kram

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att bara ta bobilen och dra i väg
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Kul med svamputflykt tillsammans med de små. Du har ju kunskap att dela med dig av så de blir säkert intresserade ;-)
    Torpön, låter som ett trivsamt resmål. Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  5. Allt, nästan, är roligare ihop med barn :)Härligt med en extra tripp!

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att få veta att Sommen kommit till pga en galen ko. Skönt att hon är bunden - man vet inte vad hon skulle kunna ta sig till annars.
    Jag fattar bara inte, att du hittar så mycket svamp. Och barnbarnen är inte dåliga de heller.

    SvaraRadera
  7. Åh nu blev jag sugen på att ge mig ut och leta svamp :)

    SvaraRadera
  8. Hahaha...så ni kunde inte hålla er!! Det gjorde ni alldeles rätt i, då hinner svampen växa till sej lite mer också. Och ännu ett tips att lägga till handlingarna, Sommern...
    Ikväll ska jag faktiskt ta med mej Zambo ut i skogen en liten stund, funderar på att lära upp honom till tryffel/kantarellhund...han måste bara lugna ned sej lite först!!
    Ha nu en riktigt skön resa, och njut av varenda sekund!!
    Hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Med Dej som läromästare kommer dessa små att bli svampexperter i unga år, förstår att det var roligast i svampskogen när de små var med;-))
    Ibland är det ju bra när saker skjuts upp, för vad kan vara bättre en tur i bobilen nu på sensommaren, är ju riktigt behaglig temperatur nu, bara man inte rör sig för fort;-))
    Ha det så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka söta svampplockare!!
    Härligt med ännu en sommartripp!
    Ha det så skönt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. När jag var bondpojk i slutet av 50- talet och en bit in på 60- talet hade vi fyra bröder och deras mamma som originella grannar. En dag när jag cyklade till skolan, sa den ene av bröderna: "Varför skall man ha kor, först ska man leta efter dem en timma i skogen och när man sedan mjölkat dem, sparkar de ut mjölken för en". Denna kossa kommer inte till skogs längre. Kram.

    SvaraRadera
  12. Det ska börjas i tid det som krokigt ska bli! Härligt att få barnbarnen svampintresserade! Urkon träffade vi också på för några turer sen. Kul1 Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Vad mycket roliga små utflykter du är ute på..
    Måste dra ut gubben till helgen, för det var längesen nu..:)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  14. Ja nu väntar en spännande tid i naturen med svamp och bär och friskare luft än innan.
    Vilka sötnosar du haft med på turen och de har ju läromästarinnan med sig..hihi..

    Ha de gott
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  15. Jag måste vara en av få som aldrig plockat svamp. Jag har överlevt på något vis ändå. Kram

    SvaraRadera
  16. jag tycker också det är skönt att kon
    är bunden.
    Vilka historier man kan få reda på.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  17. Ja, snart är det svampjakt som gäller. Hoppas jag hittar något fint att färga med. Dina svampar har blivit till fin ull och jag myser medan jag spinner, så fina färger!
    Härlig bil av barnbarna, med plåsterlapp mitt på pannan :)

    SvaraRadera
  18. hej min vän<3
    åhh...dessa vackra mornar...med dimman över sjön, morgondaggen, den lilla snigeln ute på morgonpromenad <3

    och den där gamle bänken i bokskogen som du fann....det är något speciellt med den tycker jag<3

    historien om sjön sommen var intressant där, kan denna sägen vara sann :-) men där står hon iallafall..urkon...urkoa ;)

    jag tror att många sägner har någon sanning, eller är helt sanna...för nånstans i från kommer det ju <3 :)

    varm kram om dig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)