måndag 26 augusti 2013

Solsken och trevliga människor...

... så brukar det vara den sista söndagen i augusti, när årets Hembygdsdag går av stapeln... och så blev det även den här gången.
Alltid lika trevligt - mycket folk... och redan innan jag hann få upp mina svampar på bordet så kom bloggvännen Lennart. Så kul att äntligen träffas på riktigt :) Han var i Vånga på klassträff och övernattade i sin husbil bara ett stenkast från Hembygdsgården.
Här kommer han, Lennart... ser lite sammanbiten ut...:)
Kristina från Hejtorp var där... Anne-Sofie i Jogestorp spinner på den stora spinnrocken... och här möter man nya och gamla vänner :)
Slutar aldrig imponeras av alla duktiga människor...
Dockor och bakverk... virkade små konstverk... tänk vad man kan göra :)
Från en gård inte så långt från Vånga finns den här raringen!
Mjukt och varmt blir det! 
Anne-Sofie, hon med spinnrocken... hon har en handelsträdgård också...
... och visst hade hon som vanligt med sig en massa fint...
... som den vita solhatten!
En fick följa med hem till mig :)
Vår lokala honungsproducent, Mats Karlsson...
... han hade med sig en låda med bin... visade och berättade om hur man gör och hur en gammaldags bikupa fungerade...
I lördags  plockade jag ju som sagt svamp... och som man ser på den översta bilden så trängs de inte i skogen... bitvis helt tomt... 
... men en del roligt hittade jag... grönskål, en liten, liten svamp som man måste ha lupp för att se ordentligt... och den vackra sotriskan... och nej de går inte att äta :)
En liten svamputställning blev det i alla fall...
... räknade inte antalet arter, men gissar på runt 30...
Inte mycket att göra något åt... finns det inte svamp, så är det bara att ta det som det är...
En trevlig dag blev det i alla fall
och 
vi hade tur med vädret :)

Det här får även bli mitt bidrag till Helgbilden hos Marit

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Tänka sig att det är ett år sen vi sågs på Hembyggdsgården, men då var det fotoutställning! Tyvärr kolliderade det med en annan aktivitet i år. Många härliga bilder! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig höstmarknad!!!
    Ja, svamp är bristvara i skogen i år upptäckte vi också när vi var ute igår. Väldigt torrt!!!
    Ha en riktigt skön solig måndag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Så mycket trevligt det fanns att titta på. Härlig frisyr på den där alpackan eller vad det nu är som gömmer sig därunder. Så tjusiga svampar du hittade. Du måste ha en speciell sorts ögon, för jag ser då inget sånt när jag går i skogen. Jag ser mest saker jag kan använda som hobbymaterial. Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
  4. Hembygdsdag...så trevligt det såg ut då!! Inget krimskrams, bara genuint hantverk från orten. Å så en liten bloggvän mitt i alltihopa, han tinade nog upp med tiden tror jag...av allt det trevliga!!
    Tänkte på dej i morse på morgonpromenaden i skogen, det är inte direkt svamprikt här heller. Annars om åren har det alltid varit en massa mer eller mindre vackra och underliga svampar som man funderat över, men i år...inte ens flugsvamp!! Men en skön morgon var det, luften är fantastisk så här års, börjar lära mej uppskatta den mer och mer, hösten alltså, eller sensommaren...
    Nu får du kolla i din kalender framöver hur du har det, jag kör hårt den här veckan också, sen ska jag slå i bromsen lite. Eftersom jag jobbar helger så har jag ju en del lediga vardagar också.
    Nu ska jag ladda med lite mer kaffe och sen in på röntgen innan jobbet väntar!!
    Ha en riktigt fin måndag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det ser verkligen ut som en mycket lyckad dag :) Det har kanske varit en för torr sommar för svamparna.

    SvaraRadera
  6. det var mycket Du hade att berätta om.
    Kan ju vara roligt att träffa någon som Du bloggat med.
    Jag har inget att klaga på heller en jättefin Söndag för mig.

    kram

    SvaraRadera
  7. Vilken dag!!!
    Strålande sol och en massa trevliga människor, de flesta bekanta!
    Så fick jag ju äntligen träffa dig och dela ut förstapriset i förra årets midsommartävling!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken häftig rockstjärnefrisyr där i tredje bilden :)
    Jättefina collage!

    SvaraRadera
  9. Så häftiga svampar! Kul med lektionen om binas jobb kan jag tro :)

    SvaraRadera
  10. Så härligt och fint ni har haft det... och jag fattar inte hur de bär sig åt med de där underbara virkade bakverken...jag skulle trassla ihop fingrarna av dessa pyttehantverk....ihihi

    Tack för att jag fick följa med...det ser så trevligt ut!!

    Ha en fin sista augusti-vecka nu!
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  11. Du verkar också att ha haft en mycket trevlig helg! Och strålande väder har det varit. Men jag har inte ens kommit ut i skogen iår. Har ju också hört att svampen låtit vänta på sig så jag har väl ingen brådska. Får rikta in mig på trattisarna :-) Är inte så där väldigt svampkunnig så håller mig till de "säkra"! Ha de Gott!

    SvaraRadera
  12. Där skulle jag också vilja vara! Sån härlig dag, du verkar ha haft! och träffa en bloggvän också - trevligt!
    Lokalproducerade varor är ju mycket trevligare än annat krimskrams och den där tofsprydda alpackan är ju för söt. Svampar finns det ganska bra av här uppe men dessvärre skulle jag behöva en rejäl svampkurs för att våga smaka. Soppor och röksvamp och naturligtvis kantareller vet jag helt säkert, men där går gränsen... Den du kallar grönskål har jag aldrig sett, kanske den inte växer här uppe men däremot en vitgul variant är mycket vanlig.

    SvaraRadera
  13. Very nice post. I love the flower picture!

    Greetings from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvaraRadera
  14. Så fint Ni hade gjort och Du hade ju hittat en massa svamp, tror mina ögon inte riktigt är med i år, har inte ens hittat en sopp så något är galet, struntar i svampen nu och återkommer både till den och till hembygdsdagen nästa år.
    Gammaldags bikupa skulle varit kul att se hur den fungerar, fanns ju sådana i Smedstorp som även Du fotade, jag hade aldrig sett sådana tidigare.
    Blev en stunds njutning nu när jag tittat igenom Dina inlägg, tack för det, tvättade fönster och bytte gardiner när jag kom hem, fick en utmaning av en kollega, bra det för annars hade det inte blivit gjort, ingen riktig tåga här!
    Ha det så gott!

    Kramen

    SvaraRadera
  15. Tack för titten hos mig.
    Trevligt att titta in hos dig igen efter en nästan datorfri sommar.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  16. Att jag glömde bort det i år :( Men jag får väl skylla på 50 års festen. Ser att det var minst lika många försäljare i år som förra året..och den söta laman(?) var med i år också..jag klappade den i fjol.

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig dag, måste vara underbart att få gå omkring och botanisera där. Kram och ha en fin tisdag

    SvaraRadera
  18. Lennart så minst sagt lika gravallvarlig som han brukar göra. Visst är det kul att möta bloggvänner,som vi delar så mycket gemenskap med. Kram

    SvaraRadera
  19. Så rolig den såg ut den lilla blågröna skålsvampen. Här är det inte så mycket svamp ännu men jag har hittat några karljohan i alla fall. Det har inte regnat så mycket men inte gör det mig något. Lingonen börjar bli mogna i alla fall och det är väldigt tidigt men bra för då hinner man plocka innan älgjakten

    SvaraRadera
  20. Vilka mysiga turkosa svampar du hade hittat! Och det var säkert en fin utställning du hade. 30 arter är mycket för medel-Svensson, och räckte säkert väl.
    Kram Karn

    SvaraRadera
  21. Oj, vilken härlig helg, så mycket som hände!

    SvaraRadera
  22. Vilken vacker svamputställning Anki!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)