torsdag 1 augusti 2013

Nu är de här!

Visste ju att de skulle komma... har väntat på dem... och nu har de kommit!
Har inte sett någon på tomten, men i vägkanten, bara 100 meter hemifrån och på väg i full fart!
Hallå! Stopp... ni är inte välkomna!
Förutom det här med de bruna skogssniglarna  (mördarsniglarna, alltså...) så blev gårdagen en trevlig dag :) Vi var på lunchutflykt med Lasses barndomsvän Totte. Det var länge sen senast, men nu blev det äntligen av.
Åkte mot Finspång... via övre Svärtinge... oj vilka hus det finns där numera! Riktigt roligt att se, för det var väldigt länge sen vi åkte den här vägen.
Från Finspång åkte vi över Doverstorp... hade väldigt gärna stannat till vid Sankta Maria kyrka, men det var jag ensam om... så jag tar den vägen när jag åker och handlar idag eller imorgon istället...
Stannade i alla fall vid Hejtorp Gårdsmejeri  :)
Goda ostar, god vinäger... 
Alldeles bredvid butiken gick getterna i sin hage...

Kom så till dagens matställe - Lingon & Dill...
Ett bra matställe behöver ingen reklam... eller... bara för lokalbefolkningen? 
Morgan, som driver denna lilla restaurang på en bakgata i den lilla hålan Skärblacka... han är inte viken kock som helst, utan han har varit med och lagat Nobelmiddagen :)
 ... här åt vi alldeles utmärkta Wallenbergare med potatismos och skirat smör... gott, gott!
Tog sedan en sväng i omgivningarna innan vi återvände till Norrköping för att lämna av Totte. En trevlig dag blev det som sagt :)

Regnet står som spön i backen!
Lätt att förstå det uttrycket :)
Efter regn kommer solsken... så då blev det en liten stund i skogen, som efter torkan ser väldigt höstlik ut...
... gula löv i massor!
Men... efter de senaste regnskurarna så repar sig naturen :)
Som en röd ryamatta lyser den röda vitmossan i skrevan på berget...
Tallörten reser sig...
 Inte mycket svamp... inte än, men de som ändå fanns i mängd var barrbroskskivlingar...
... de som står i skuggan och ännu inte torkat upp av solens strålar är mörka... annars är de alldeles vita. Vita pyttesmå hattar med svarta trådsmala fötter i mattor under granarna... en svamp på varje barr...
 Förutom att svamp och annan växtlighet (och så jag då :)) mår bra av regnet så får man möjlighet att fota vattendroppar... och det tycker jag är kul :)

Och som jag redan påpekat... onsdagen var en alldeles ovanligt trevlig dag... förutom  de där slemmiga, klibbiga sniglarna då.
Så nu får jag nog ta fram min lilla trädgårdsbok med tips...

Idag är det redan den 1:a augusti... var tog juli månad vägen?

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Skåne har erfarenhet av dessa röda slemmiga otäckingar!
    *Dela dem på mitten med spaden är ett bra tips! *Och så tycker dom om öl på ett fat!
    *Och vill ej krypa över vassa kanter, som ett lager krossad sten runt det ömtåliga man är rädd om.
    *Allra bäst är elstängsel (lågt) runt HELA tomten.
    Kramisar Karin

    SvaraRadera
  2. Nu får du jobb! Jaga sniglar!

    Vi har massor med mördarsniglar runt om men jag har aldrig sett någon på våran tomt!
    Undrar vad jag gjort för illa?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja de där små husdjuren är allt annat än trevliga. Osten däremot ser riktigt god ut! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  4. oj så vackra bilder på droppar. Du är verkligen en duktig fotograf. Jag har fått en ny kamera men har inte lärt mig att använda den fullt ut ännu men kanske kan jag så småningom ta droppbilder om jag tränar.

    SvaraRadera
  5. Åh så många underbara bilder! Älskar dem på vattendropparna :)
    Det lät som att ni regnet till trots hade en mycket bra dag.

    SvaraRadera
  6. Tänk i går kom maken hem och berättade att han sett en brun snigel på vår väg......usch och nej...de vill jag inte ha in i min trädgård. Nu blir man ju inspirerad att ut och fota på riktigt nära håll, så fina bilder! Jo regnet är behövligt, jag tog upp potatis och trots regnet, det var skyfall, så var det kruttort längre ner. Ändå har vi vattnat nästan varje dag.
    Vilken trevlig utflykt ni gjorde, I Svärtinge bodde jag några somrar så det namnet känns bekant.

    SvaraRadera
  7. Hu så hemskt. Kommer de hem till mig, gråter jag nog. De finns i mängd på andra sidan en större väg. Så det är väl bara en tidsfråga innan tårarna trillar.
    Vilka vattendroppar - så fint fotade! Tack för turen du skriver om.

    SvaraRadera
  8. Usch för de äckliga sniglarna! Gårdsmejeri och svampar låter mycket bättre!!!
    Skönt att det äntligen kommit lite regn, men då vill ju gärna sniglarna titta fram också.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Fina bilder förutom den på den äckliga mördarsnigeln. :( Vi har alltid ett spa färdigt för våra besökare i trädgården. Dit får de åka limousin. Enkel resa. Jag har oftast platsen bakom ratten så bilen hamnar där jag vill när vi är på utflykter. Annars finns risken att vi "hoppar" eller ska ta det nästa gång. Kram

    SvaraRadera
  10. Jag har också sett min första mördarsningel på tomten i år, blev inte speciellt glad heller.
    Beundrar din foton på regndropparna så, helt underbara.

    SvaraRadera
  11. Fy då för mördarsniglar, 50 tips i boken, måste ju vara hur svårt som helst att bestämma sig för vilken metod Du skall använda, gärna rapport senare om detta!
    Det lät som en alldeles utmärkt tur i blå igår, aldrig hört talas om det matstället i "blacka", skall jag komma ihåg, gynnar gärna ställen utanför city.
    Gårdsmejeriet däremot känner jag till och har besökt, finns en massa godis där;)
    Kan inte förstå att ingen mer än Du ville besöka Sankta Maria Kyrka, den är så fin, fast åker Du själv kan Du ju stanna hur länge Du vill;))
    Urläckra bilder på vattendropparna, glömmer bort att fota sådant!

    Ha det så fint!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Nu tar jag också gärna emot tips om hur man inte får in dom i trädgården...för här är de också på uppfarten på vår lilla byväg, första huset har de just passerat...Ser dom varje dag när jag är ute med Zambo, och de ser väldigt målmedvetna ut när de stretar på mot mitt håll...
    Lingon och Dill, det namnet liksom fastnade i mitt huvud, så det blir väl till att göra ett besök där någon gång när man har vägarna förbi, och tänk så mycket som kan dölja sej bakom ett litet speciellt namn på en liten ort, stjärnkock och allt!!
    Vackra bilder, speciellt dom på regndropparna. Och det var välbehövligt, har inte inspekterat mina svampställen, men lite till någon natt skulle nog inte skada.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Vilka magiskt vackra foton !!!
    Men den där lilla snigeln och hans kompisar vill man inte ska komma på besök ! Här uppe har vi hittills varit förskonade från att få sådana i trädgårdarna...Men hörde på radion för ett tag sedan att dom hade hittat mördarsniglar på två platser i Västerbotten. Samma gäller fästingar som nu också finns här :(
    Kram och tack för din gulliga hälsning ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  14. Hoppas det finns lite kvar av vackra Sverige när jag komme rtillbaka i augusti. Tänk, jag har aldrig varit o ätit på Lingon o Dill. Hmmm..de måste jag göra när jag är tillbaka i Svealand igen. Ja, här står det som spön i backen jämt! Kram

    SvaraRadera
  15. Kan du inte skicka hit ett gäng av dina vackra regndroppar? Saknar dem så! Trots några åskskurar är det snustorrt i markerna. Och solen gassar, idag klättrade vi omkring på ett hygge med en massa hallon men det var alldeles för varmt att börja plocka. Några nävar direkt in i munnen blev det dock. Vad många intressanta byggnader du pressenterar, så¨nt gillar jag!
    Kramen i värmen

    SvaraRadera
  16. hej du fina <3
    jo..guschelov så har vi varmvatten:-) annars så får man väääährkligen (brrr) tänka positivt ;-)

    visst är det roligt att fota droppar<3 dom är så sköra och vackra <3 ja..här slog regnet som spön i backen idag oxå...å åska...efter den 30gradiga hettan...
    hoppas du mår väl<3 men det tror jag att du gör<3 :-) varm kram

    SvaraRadera
  17. Fy för sniglar, vi har klarat oss från farliga typen, hoppas att det förblir så. Som vanligt fina bilder, men det där med höstligt kan vi väl glömma ett tag. Kram, 3M

    SvaraRadera
  18. Vackra foton som vanligt! Tack för tipset om restaurangen. Den kände jag inte till. Kram Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)