fredag 23 augusti 2013

Hemåt!

Från Smedstorp...
... via Hofvetorp vid Kinda kanal... (tack för tipset Elisabeth)
... genom Linköping...
... förbi den högsta byggnaden - högre än Domkyrkan...
... till Borensberg för övernattning...
En idyll, bara drygt fyra mil hemifrån :)
Nästan hemma...
... allén vid Grensholm.
När vi parkerar står en familj stolta fjällskivlingar och väntar vid vägkanten... 
Den stora ulliga, mjuka ringen är en delikatess... äts direkt i skogen... har en fin nötsmak :)

Ja, nu är vi alltså hemma igen...  blir hemma ett tag, för nu drar svampsäsongen igång och börjar med svamputställning på söndag... och fotoutställning... och svampklubben på måndag... och Svampens dag nästa helg...
Det är mycket nu :)

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Alldeles underbara bilder som vanligt. Du har verkligen en härlig blogg. Det har varit underhållande att läsa om dina resor i sommar.
    Tack för alla fina kommentarer du lämnat på min blogg.

    Må så gott och ha en skön helg.

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Instämmer i Karins ord! Med allt!
    Kul du också har en sådan lampa, 200 gav han för vår.

    SvaraRadera
  3. Borensberg är vackert!
    Lycka till med svampsäsongen! Fast det är väldigt torrt ute i skogen...i varje fall här.
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Smedstorp finns i Skåne också. Har du varit där? Även om ni stannar hemma ett tag så har du ju många fina bilder du kan titta på. Jag avundas alla svampkännare. Det verkar så mysigt att ge sig ut i skogen och verkligen hitta ätliga svampar. Jag får hålla mig till de bär jag hittar. Kram

    SvaraRadera
  5. Såå söta svampar och trevlig tripp! :)Borensberg är ju så mysigt!
    Önskar dig en riktigt skön helg.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  6. Borta bra hemma bäst! Kan man alltså äta ringen till stolt fjällskivling rå? Ha en fin helg! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  7. Borensberg verkar vara fint. Jag får skriva upp det på listan. Helst rätt lista. :) Jag har en för film, en annan för boktips osv. Det är trevligt att samla in från Blogglandia. Akta dig för fotsvampen Anki. Helgkramisar

    SvaraRadera
  8. Klart att det skulle stå svampar och vänta på er!!
    Lycka nu till med svamputställningen imogon!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  9. Hemma är ju inte dumt att vara, även om det är kul att resa runt ibland. Blir allt lite avundsjuk på din svampkunskap och förmåga att hitta ätliga och goda svampar. Har jag tur så hittar jag lite kantareller då och då.
    Lycka till med utställning och allt annat du ska göra :)

    SvaraRadera
  10. Det finns mer än man anar att upptäcka hemmavid också. Kram

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder, Borensberg är fint, svampsäsongen är en härlig tid. Kram

    SvaraRadera
  12. Hjärtligt tack för trevligt sällskap med kaffe och god kaka i Norra Vi. Tack också för olika uppslag på ställplatser som vi tänker besöka.
    Hoppas att vi träffas igen på våra husbilsfärder genom landet. Tack också för att vi har fått ta del av dina vackra bilder med kommentarer.
    Göta o. Thore i Växjö

    SvaraRadera
  13. Vilken lycka att hitta Stolt Fjällskivling, den är så god, men det där med ringen visste jag inte, brukar jag kasta, fast inte i fortsättningen!
    Mycket på gång för en svampkonsulent nu förstår jag, för även om jag inte hittar någon svamp i år så finns det enligt andra!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)