söndag 4 augusti 2013

Även hästar behöver boklig bildning

Sagoläsning för intresserade :)
Sen är det andra hästkrafter... den gamla traktorn i vagnsskjulet är lika lockande varje gång...
... den här gången fick lillebror också sitta bakom ratten...
Lite blommor till farmor...
... men först måste man lukta lite...
Och på tal om blommor...
... vildpelargonens blomma...
... och klematisen som klättrar vilt och högt upp i rönnen...
En annan vildart av pelargon - mjuk... luden och starkt peparmyntsdoftande...
... inga blommor... vet inte ens om det blir några...
Minns ni den här? Frågade vad det var i våras...
Indiskt fotblad...
... och så här ser frukterna ut...
... hela växten lär vara giftig, så jag antar att de plommonstora frukterna också är det.
Av vännen Rigmor har jag fått ett par små plantor av ett annat fotblad... ett från Himalaya... 
och de har fått följa med på våra husbilsturer i sommar - vill ju  inte riskera något, men nu har de växt till sig och fått större krukor, så den här gången får de vara hemma.

Nu åker vi iväg några dagar igen... så... på återhörande när tid, lust och bredband finnes :)

Ha det gott!

29 kommentarer:

  1. ja,nog gillar hästarna sagoläsningen alltunderbart att få ratta en traktor
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Visst är det mysigt med " småkottarna "!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Första bilden...underbar!! De ser verkligen intresserade ut, eller kanske förvånade att någon tar sej tid att läsa för dom...!! Å det här med motorer, det ligger i generna,inte i uppfostran, det är jag övertygad om. Lillprinsen här, som växt upp med tre systrar, han är så motorintresserad en kille kan bli, och det har då inte kommit i någon "rättvis" uppfostran.
    Nu får jag skämmas, mina Fotblad...som jag planterade ut för att de skulle ha en chans att överleva sommaren...ja de är så ynkliga och små så det är inte värt att nämnas...Jag ska nog hålla mej till pelargoner.
    Så det är dags igen...här får bilen vila lite, jobbar nästa helg, så det blir väl först helgen därpå, en kort tripp. Gränna står som förslag på resplanen, lagom långt och fortfarande delvis outforskat. Sen har de flesta återgått till arbete, så det blir betydligt lättare att hitta ställplats...
    Ha det så gott vännen, hälsa Lasse och ha en skön resa!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Det ser ut som det kivades lite om vem som skulle få sitta på traktorn av minenerna att döma. Ja det är klart att hästen gillar sagor det vet ju alla. Ha det bra !

    SvaraRadera
  5. En läsestund behöver nog alla levande varelser :-) tänk jag hade aldrig hört talas om vildpelargoner. Så söt blomma! Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Indisk fotblad ser verkligen häftig ut, många vackra växter är ofta giftiga eller nyttiga.
    Hmm så det gäller att veta vad som gäller.

    Goa ungar, känner igen det där med att 'ratta' en traktor,
    det är många som vill, men aldrig sett sagoläsning för häst,
    *fniss*

    Ha en trevlig 'tur' igen.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Drömsommar för små barn, tänk att kunna ha det så....
    Fina växter och vilken intressant frukt! Törs du smaka, nej, väl...?
    Ha det fint på er tur!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. hihi :-) jag gillar bilden där det vankas läsning för märrarna ;-) härlig bild då hästarna kikar på denna lilla krabat och di nääästan lägger sina huvun på sne :-) härlig bild tycker jag,hihi och vad vackra hästarna är <3
    ja..kör nu försiktigt när ni beger er ut igen, lova! :-)
    kramar sålänge

    SvaraRadera
  9. Barn och djur, vilken underbar kombination, och alltid hittar du dessa fina blommor att fota. Ha en bra tur, spännande att få se vart ni far. Kram, 3M

    SvaraRadera
  10. Härliga sommarbilder, särskilt den med sagostunden....
    Ha det så skönt på nästa tripp!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Ni är så duktiga på varenda blogg, det är så intressant
    att följa Er.
    Så vackra växter, vildpelargon har jag aldrig
    hört talas om förut, men herre gud vad har jag hört
    inte ett jota.

    kram och tack

    SvaraRadera
  12. Hi, hi underbar bild med sagoläsningen för hästarna, dom ser nog fram emot nästa tillfälle;-))
    Vildpelargoner hade jag några stycken olika fram till för ett par tre år sedan, men det går tyvärr inte att förvara så bra när man bor som jag gör, skulle nog om jag hade möjlighet ha en hel samling just med "vildpellisar". Har en fd kollega som när jag träffade henne senast hade 240-250 pelargoner, däribland en hel del vildpelargoner, nu är hon pensionär så jag tror säkert hon har ännu flera!!
    Hoppas Ni har det bra på Er tur och får njuta av en massa fint!

    Kramen

    SvaraRadera
  13. Blommor kan man ju inte få för mycket av.

    SvaraRadera
  14. Blommorna är vackra, barnen har roligt och sedan funderar jag på märket på traktorn. Är det en International Harvester, (IH)?

    SvaraRadera
  15. Underbart att få vara barn och läsa saga för hästen. Vildpelargonen är vacker och skir. Den indiska ser kul ut.

    Nu är jag hemma efter några dagar på Västkusten med tjejgänget. Alida har precis kommit hem så det blir billetande i veckan. Jag skulle vilja åka lite husbil men vi får se hur det blir med det. Jag har en vecka kvar innan skolan börjar.
    Ha en god tur.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  16. Många fina bilder hos dig. Som den hästmänniska jag är, så blir ju hästbilden en klar favorit :) Ha det så skönt på semesterresan.

    SvaraRadera
  17. Klart de mår bra av hästsagor.
    Vildpelargoner är så vackra då man ser dem litet i närbild.
    Pepparmyntspelargonen har vitrosa blommor, men väldigt små. Det är ju de doftande bladen som är det primära.
    Jag har också Fotblad. Ibland står det att de är giftiga och ibland att bäret går att äta. Jag har smakat och det var litet sötaktigt.

    SvaraRadera
  18. Tycker att din pelargon ser ut som P. Tomentosum. Men det är det kanske inte? Googla på den, så ser du nog om det är samma. På engelska heter den något som Änglars täcken, för att det är stora mjuka blad.

    SvaraRadera
  19. Vackert fotblad det där!! Hade aldrig hört talas om detta. Ha det fortsatt gott. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  20. Här var det lite nya blommor som jag aldrig sett förr. Kul. Förstår att grabbarna tycker det är spännande med traktorerna. Härliga bilder. Hej svejs.

    SvaraRadera
  21. Ojoj så mycket fint du visar hääärligt och de allra sötaste små knattar..hihi..!!
    Fortsätt njut och jag önskar er ett riktigt härligt husbilsäventyr..hiih.. blir spännande och se varåt ni styr kosan!
    Stor kram från Lollo

    SvaraRadera
  22. Härligt inlägg som vanligt. Ha det så trevligt på er nästa tripp. Kram

    SvaraRadera
  23. Härliga sommarbilder, med barn, landet och blommor! De där plantorna som du fått är jag allt lite nyfiken på :) Hoppas ni har en fin tur! Kram

    SvaraRadera
  24. Hej, så ni är här i södra Dalarna. Vi bor ju i Ludvika kommun men den är vidsträckt, vi har 6 mil till "stan" Lika långt har vi till Filipstad och Vansbro, så visst bor vi centralt, "ler"
    Hoppas du får det fina vädret med dig u ppåt landet, här kom första regndropparna nu och åska väntas till kvällen. Ha så gott på er tur!
    Kram

    SvaraRadera
  25. Vilka spännande växter! Elisabeth

    SvaraRadera
  26. Leksand, är det inte där det finns fabriksförsäljning av Knäckebröd;-))
    Fortsätter Ni att kuska runt och uppåt ett tag till så kanske vi syns i Härjedalen i september;-))

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  27. Kul att se dina pelargonbilder. Har själv lite "dille" på dom och ahr en väldans massa olika
    Jag tror att denna heter P. Tomentosum
    http://wermstedt.wordpress.com/2013/05/10/p-tomentosum/
    Jag har flera stycken vildisar och dom flesta luktar lite myntoch annat gott

    SvaraRadera
  28. Nu är vår semester slut. Vi har haft en underbar sommar! Nu ska det bli lite reda med bloggandet igen :)

    SvaraRadera
  29. Vilken lycka för en liten kille att få "köra" en riktig traktor.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)