fredag 2 augusti 2013

100 hus 2013... hus nr. 33

Risinge gamla kyrka - Sankta Maria 


... ersattes 1849 med den nya kyrkan som byggts ca. 3 km norr om den gamla. Lyckligtvis revs inte den inte, utan 1907 överlämnades den till staten och idag är det Riksantikvarieämbetet som står för vård och underhåll.

Baksidan med fönster och dörr med fint handtag

Ett gammalt lås eller låsanordning på en tvärslå på en dörr
Den äldsta delen av kyrkan är från 1100-talet och den är om och tillbyggd flera gånger.
Kryssvalven tillkom i början av 1400-talet och kalkmålningarna tros vara från samma tid. Krucifixet är från 1300-talet.
De flesta av kyrkans lösa inventarier överfördes till den nya kyrkan...  bl.a. altarskåpet från 1500, som har ersatts med ett skåp med en skulpterad bild av jungfru Maria, daterat till 1475.
Kyrkbänkarna har tillkommit i olika etapper och är i stort sett oförändrade


Om du vill se mer så titta in här där du genom att klicka på punkterna kan vandra runt
och 
HÄR finns fler deltagare i 100 hus 2013...

13 kommentarer:

  1. Det är så vackert med gamla byggnader! Vilken tur att den sköts om och slipper förfalla.

    SvaraRadera
  2. Jättevacker. Fint hållen, fast det måste kosta. Jag har en dotter som bor i en kyrka. Så kan de också användas. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Liten vacker kyrka!
    Jag har varit inne i den!

    Synd att vägen förbi är så dålig numera, vågar inte ta den med bobilen!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fin gammal kyrka!! Säkert många som suttit där, lyssnande till präst med myndig stämma, en del sovandes till en lååång predikan. Har du varit inne i Boo kyrka?? Annars ska jag ta med dej dit, bara vi vet att den är öppen...också en fin kyrka med mycket trä i. Inte alls lika gammal, tror den är byggd på 1700-talet, men den är liten och söt och ligger väldigt vackert.
    Önskar dej en riktigt fin helg, den här första i augusti, och när ingen ser, så ska jag nog ha en liten regndans för mej själv...
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Jag är inte religiös på något sätt snarare ateist, men jag tycker oerhört mycket om den byggnadskonst som många kyrkor visar och Sankta Maria har jag själv njutit av ett par gånger, tycker den är oerhört fin och Dina bilder gör den verkligen rättvisa!
    Glömde besvara Din fråga igår om jag fotade med mobilen, inte så mycket dom flesta bilderna är tagna med Nikon, lite redigerade och beskurna innan jag skickat dom till mobilen!
    Ha en fin helg, det blir nog svettigt så jag skall åka ner till Åsvikenlandet och Torrö för att njuta av havsbrisen och allt fint som finns där!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Tänk att man klarade av att bygga dessa otroliga byggnader i svunnen tid. Kram

    SvaraRadera
  7. Åå såå vackert och tänk vilken berättelse som säkert gömmer sig i de väggarna..såå vackert med allt handgjort och vackra målningar!

    Ha det fortsatt gott i augustisolen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastiskt vacker kyrka, och jag som bara har kört förbi den utan att stanna och kika in....Det får bli augustis "mission". Kanske du har lust att följa med? :)

    SvaraRadera
  9. Man kan inte annat än bli imponerad av dessa byggnader. Många vackra kyrkor finns det. Ha de gott.

    SvaraRadera
  10. Helt klart en gammal kyrkobyggnad som innehåller mycket kultur- och kyrkohistoria.

    SvaraRadera
  11. En fin kyrka och som alltid gillar jag att läsa dina texter till. Lördagskramar

    SvaraRadera
  12. Gamla kyrkor fascinerar, vi åker sällan förbi sådana gamla rariteter utan att ta en titt. Tyvärr har man ju sett säg tvungna att hålla många låsta pga stölder etc, synd! Kram, 3M

    SvaraRadera
  13. En vacker gammal kyrka, där jag varit på dop, konfirmation och bröllop. Hoppas bara att man bevarar den framåt. Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)