torsdag 15 augusti 2013

100 hus 2013... hus nr. 37

Mellan Kolbäck och Strömsholm i Västmanlands län ligger mitt hus nr 37
 -  Westerqwarn...
Nuvarande kvarnbyggnad stod färdig 1870, men det har funnits kvarnverksamhet här sedan 1400-talet.
Det sista mjölet maldes 1974 och 1987 beslutades det att den gamla, då förfallna kvarnen skulle rivas, men såldes 1988 istället till Sigvard Eriksson, som idag driver restaurang och pub och även vandrarhem strax intill.


En del av kvarnen är idag museum och här kan man se gamla stenkvarnar...

... och en del lite nyare kvarnar...
remdrift som drev kvarnarna syns fortfarande i taket
Tjocka väggar, vackra fönster...
Utanför finns en minigolfbana, inramad av gamla lantbruksredskap och stora gräsytor för olika aktiviteter...

Fler husfotografer finns HÄR

19 kommentarer:

  1. Vackert hur och trevligt att det kom till användning och inte bara revs. Det är trist när allt gammalt vackert försvinner så det är tur det finns eldsjälar!
    Agneta kram

    Haha, skrattade åt din dammsugande väninna och hennes tangenter!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att huset räddades kvar! Jättekul att titta in hos dig och bli guidad runt på ställen där jag aldrig varit :)

    SvaraRadera
  3. Verkligen en trevlig plats!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Westerqwarn har för alltid fått en plats i våra hjärtan, mycket tack vare Sigward. En härlig plats med speciell atmosfär och mycket intressant att titta på. Kram, 3M

    SvaraRadera
  5. Kanske jag är lite knäpp men jag älskar gamla lokaler där människor arbetade för. Gamla kvarnar,ladugårdar eller rena industrier. Känns liksom i hjärtat när jag ser de nötta och välgjorda detaljerna på maskiner och verktyg. Känner tidens vingslag och kan bli väldigt berörd.

    Har man någon gång blivit smekt på kinden av en gammal hand, valkig och förvärkt av många års hårt arbete kanske det blir så...<3
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Oj...vad man lär sig mycket här hos dig...beundransvärt att du vill skildra alla dessa vackra hus som bär på fantastiska historier:)
    Så fint att detta finns bevarat.
    Hoppas du får en fin helg nu vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  7. Härlig miljö, och så fint du visar och berättar! Det är något speciellt med gamla hus.

    Fint besök av räven hade du också! Och en annan röd snygging fastnade också på bild! ;-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet och Tiger

    SvaraRadera
  8. Vilken fin liten räv...roligt när dom vågar komma så nära huset. Gamla hus förmedlar något speciellt jag älskar gamla hus...mina barn brukar säga att ju äldre dom är ju bättre tycker du om dom.
    Önskar dig en fin helg/kramen

    SvaraRadera
  9. Härligt att se att gamla hus och bruksföremål tas väl om hand för eftervärlden att begrunda!

    Ha deet gott, kära bloggvän!

    SvaraRadera
  10. Det var ju för väl att en person insåg värdet av denna byggnad med omgivning när rivningshotet var nära.
    Helt fantastsisk vacker byggnad och så intressant att se lite från hur det såg ut när kvarnen var i gång!

    Tack!

    Kram

    annette

    SvaraRadera
  11. Hejsan!
    Härliga bilder och lite historialäsning.
    Ha en fortsatt fin lördag nu!

    SvaraRadera
  12. Ja här hos dig får man verkligen en dos med lite historia och vackra bilder därtill. Kul. Ha nu en skön helg. Kramen.

    SvaraRadera
  13. Detta låter intressant, så det måste jag stanna till och titta på någon gång. Jag minns hur jag som "pojk" ofta tog traktorn och körde till kvarnen med säd som skulle malas eller som redan var mald och skulle hämtas hem. Jag minns hur jag tog kedjorna och knöt om säckarna och mjölnaren hissade upp dem till olika våningar i kvarnen. Kram.

    SvaraRadera
  14. Ännu ett hus med historia. Fina bilder och trevligt med det du skriver. Fortsatt resa med bobilen.

    SvaraRadera
  15. Vilket vackert hus men en härlig historia. Kram

    SvaraRadera
  16. Blir verkligen nyfiken på Westerqvarn, och efter ditt inlägg...så det måste bli en tur dit vad det lider, kanske inte år, men det kommer fler somrar!!
    Hoppas du har haft en fin svamphelg, vädret har ju verkligen varit omväxlande i alla fall!! Själv kom vi hem för en stund sen, har gjort Vättern. En natt i Gränna, ömsom sol ömsom regn, sen rakt över till Karlsborg, eller ja...vi tog faktiskt vägen över Jönköping för att komma dit. Hade någonstans i mitt bakhuvud att man kunde stå vid fästningen, men se där högg vi i sten. Så då fick det bli campingen, vilket är emot mina principer...*blink,blink*, men efter ett tag så gick ju det rätt bra det också. Och nu väntar två intensiva arbetsveckor inklusive helger, sen ska vi hela avdelningen ha samtal med chefen. Jag laddar redan...
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Usch...nu får jag skämmas igen...nu hade jag för bråttom. Skulle ju tacka och säga...visst är blomman en Cikoria!! Och skit samma om den är ogräs, jag ska försöka rädda den, det är väl som med mycket annat här...inte så äkta men värt att älska ändå!!
    Och...tandpastan kom tyvärr till användning, inte på polkagrisar, utan hårt bröd...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Ännu ett exempel på att det är viktigt att försöka rädda gamla fina byggnader och kunskaper om hantverk och industri till eftervärlden. Stilig byggnad.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)