torsdag 25 juli 2013

Regnbågens färger...

... eller i alla fall nästan :)

Gunnel med bloggen Pantertantens passioner letade regnbågsfärger i naturen redan i vintras (då var det inte lätt :))... och nu har hon gjort det igen... 
Jag tycker det var en bra idé och efter att hört med henne så gör jag också ett färgglatt inlägg :)
Först regnbågen då...
... sju färger...
Kärlekspelargonen... den är röd den...
Lite svårt först med orange... men så fick jag se...
citrontagetesens ståndare och pistill... alldeles knallorange :)
Gult - här drabbades jag av lite beslutsångest... johannesört, någon fibbla, renfana kanske...
... nej det får bli en helt vanlig ringblomma :)
Grönt är det ju överallt... än så länge... men om vi inte får regn snart då kommer snart allt att skifta åt det gulbruna hållet...
Min orensade kryddlåda... där är det väldigt grönt!
Svårare då med den turkosblå färgen... hittade ingen blomma som stämde...
... så diskborsten och kantsaxen får bli  en nödlösning :)
Den näst sista - den indigoblå... tror den här stämmer sådär... kanske...
... blå riddarsporre med dragning åt violett i mitten...
... och så den sista av de sju färgerna - violett...
... det får representeras av fackelblomstrets lite för ljust lila färg...
Tack för tipset Gunnel... riktigt kul att söka efter färgerna :)

Från det ena till det andra... vi är hemma igen - kom hem tisdags, efter att vi tillbringat de två sista nätterna i Hästholmen.
Vet att en del av er gärna vill se en karta över vår rutt... så varsågoda...


Vet att många av er älskar sol och värme... 
... förlåt mig, men jag vill ha regn!

Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Vackra bilder!

    Vilken fantastisk sommar vi har!

    Om det inte kommer något regn så har jag kanske klippt gräset för sista gången!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis! Du hittade indigoblått. Tyvärr är inte skogen fullt lika färggrann som trädgården. Jag skrattade gott åt din turkosblå blomma, men jag tycker att diskborste och kantsax är ett bra alternativ. Kul att få följa med på din färgvandring, Kram

    SvaraRadera
  3. Vackra färger du har på dina blommor!
    Idag är här mulet, kanske det kommer regn mot kvällen. Det kan gärna få skvala ner hela natten!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte också ide´n med regnbågens färger var kul. Min blå vallmo var faktiskt starkt turkos, nästan konstgjort blå.Tar kanske efter ide´n med färgtema någon gång.
    Vilken resa ni gjort. Faktiskt kul att se på kartan också.
    Jag tycker bäver i stan är rätt spännande, men vildsvin skulle jag vilja slippa. Nu har det varit två inne i Jönköping också (de var ju på Plantagen i Norrköping - fast det var väl inte samma?).
    Det är så roligt att se vackra bilder oavsett om man tagit dom själv eller någon annan.

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för besöket hos mig :) Vilken fin blogg du har här! Jättehärliga bilder på de vackra färgerna och många fler vackra bilder.

    SvaraRadera
  6. Härliga färger!!!
    Jag vill också ha regn, NU !!!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Kul idé med regnbågens färger! Härlig resa ni verkar ha haft!
    Jag önskar dig fler sköna sommardagar kanske med regn och lite sol blandat :) (själv vill jag ha sol på dagarna och regn på nätterna!)

    SvaraRadera
  8. Hej, här kom äntligen lite regn imorse, först en sjutusans åska och sedan ett störtregn som förstörde delar av balkongblomstren! Men, nu är det lika äckelhett igen och en klarblå himmel. Puh, det räcker nu!
    Vi avstår från bilresor för tillfället, det måste bli svalare för att kunna njuta av dem, persienner ner och ikväll Diamond League på teve...
    Trevlig helg/Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken bra idé att bestämma sig för att leta efter bestämda färger, blev ju hur bra som helst, behövs lite inspiration för att få igång flödet av bilder igen.
    Ja, det blev lite regn idag, men mest åska anar jag, kändes lite friskare i luften vid lunchtid, men nu är det sådär "läbbigt" igen!!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Det blev flera stopp än hela vår Sydeuropa resa i sommar. Kram

    SvaraRadera
  11. Ett färgglatt inlägg som gör en glad och alltid kul med en karta som visar hur ni färdats på er rundresa. Kram, 3M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)