tisdag 30 juli 2013

Kompisbesök...

... ja det har jag haft idag... trevligt! Länge sedan vi träffades... så det kändes väldigt bra att det äntligen blev av. Att hon dessutom hade med sig både jättegod vinbärskaka och glass till fikat... ja det var ju inte helt fel :)
Glömde att fota... hade ingen bild, men hittade de här på nätet och la ihop dem :)
Vi träffades idag för att planera inför en av höstens svampaktiviteter...
... svampplockning ...
 ... en svamphelg med lite svampkunskap och för deltagarna gemensam tillagning av svampen tillsammans med en "riktig" kock  :)

Tanken var att vi även skulle bege oss till Glans kalkbrott för att gå  vandringsleden... kanske något hon kan ha med som utflykt med Ekoturen framöver...
Nettan och Milou...
... men regnet tilltog och vi beslutade att åka dit vid senare tillfälle...


Visade henne bilder från Åsens by och nästa år blir kanske även det en programpunkt hos Ekoturen :)
Kul om fler får chansen att uppleva hur livet var förr i tiden...

Regnet fortsätter och det gläder mig... bra för svampen... och det sägs att solen ska komma tillbaka!

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Så fint med besök och tid att umgås.
    Det regnar här också och det var efterlängtat eftersom allt var så torrt...ett stilla och varmt regn nu är toppen. Hoppas på tillväxt på svampfronten.;)
    Ha de gott kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Började regna här nyss!

    Det blir lite friskare då!
    Det stod helt stilla på förmiddagen, man blev svett bara av att dricka kaffe!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Även här är regn idag. Trevligt med kompisbesök. Det ska jag ägna mig litet åt i september. Men i veckan hade jag en kompis här som var en klasskompis sedan tredje klass. Och i Åre träffade vi kompisar som vi inte sett på 30 år. Hu, så gammal man är.

    SvaraRadera
  4. Lite regn på natten skadar inte bara Solen skiner på dan!!

    Ha det fortsatt gott/Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt med regn! Här har det regnat sedan i morse och jag har jobbat hela tiden....;) Kul med svamppromenad. Blir bra nu efter regnet.
    Ha en fin kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Måst erkänna att det kändes skönt när man vaknade upp i husbilen i morse och hörde hur regnet smattrade på taket...Och då tänkte jag också på alla "dina" svampar, jag borde allt gå en kurs hos dej!! Gick lite i skogen vid Kullsbjörken nu medans vi var där, och inte en svamp så långt ögat kunde nå, varken kända ätliga eller av annan kaliber...så regnet behövs verkligen!!
    Nu ska jag väl påpeka att jag verkligen haft det gott under dessa dagar, med sol och bad, så jag gör nog ingen riktig gnällkärring härifrån gnällbältet...men som sagt va, det behövdes regn!! Å nu är vi väl och lyckligt hemma, återstår bara det tråkiga, att packa ur och börja tvätta...Men som du märker hamnade jag framför datorn istället...måste ju se vad du och alla andra har haft för sej under tiden jag varit borta!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Ja, det behövs regn för att det skall bli svamp, men här har inte kommit tillräckligt ännu, men det gör det nog framöver. Vilka roliga projekt ni har på gång! Inspirerande!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Att gå ut och ströva i skogen är härligt, men att plocka leta svamp, nej tack. Jag får ont i skallen när jag går böjd
    eller böjer mig ner, så det där med blåbär och lingon gäller också. Men att äta dem gör jag mer än gärna.
    I och med jag ej plockar blir svamp intresset minimalt.
    Jag hoppas att alla glada svamp plockare får mycket i år.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  9. Trevligt med så givande besök, ja jag menar då inte bara vinbärskakan och glassen utan att allt annat Ni planerade. Låter väldigt intressant med både svampkursen och kanske en Ekotur till Åsens By, förstår att Ni hade en toppendag, synd att det skulle regna just då men det får man väl acceptera för det är ju bra för svampen;-))
    Ha en bra dag!

    Kramen

    SvaraRadera
  10. Hej! Vi är nog många som gläds åt att det kom lite regn. Ger ju hopp om att svamparna tittar upp...
    Ha en trevlig helg!
    /SA

    SvaraRadera
  11. Får hoppas att ni hittar många goda svampar :)

    SvaraRadera
  12. Instämmer med de övriga att det här regnet behövde allt som växer, även svampen. Men idag skiner solen igen. Så roligt med efterlängtat besök. Ha det fortsatt gott.

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt besök, lite regn skadar inte, håller tummarna för massor av skogens guld i år. Kram

    SvaraRadera
  14. Vad glad jag blev då du kommenterade i min blogg. Så skoj med nya bekantskaper!! Att du gillar att fotografera det syns minsann. Jätte fina bilder. Jodå jag har allt kikat runt :-) Det första jag tänkte imorse då jag såg vattensamlingarna här var att det här är bra för svampen! Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Nu börjar ju din högsäsong och det är väl inte fel med lite regn i skog och mark då, eller hur? Kram, 3M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)