fredag 5 juli 2013

Jahaja...

... då är man hemma igen då...
Förra inlägget slutade med besöket i Svanskog...
och
fortsätter så till Värmlands Vikingcenter i Nysäter... där fanns den här fina båten...
... Vikingaskeppet Glad - 17,5 m långt, 3 m bred och 2 ton tung...
I vikingabyn fanns bl.a. vikingen Varg...
Jag är lite fascinerad av vikingarna, deras liv och de berättelser som finns om dem, så då var det lite kul med ett besök här :)
Här finns också en stor utställning under tak med försäljning av smycken, kläder, vykort och så kaffeservering förstås. Mycket att se, men dyrt att handla.
Fortsatte därefter mot norr...
Passerade den här vackra bron över Fryken, norr om Kil... 
324 m lång och 12 spann i rödfärgad betong... fantastisk utsikt :)
Bron vid den gröna pilen - A är Kil...
Behövde fylla på vatten och tänkte oss en natt på en mindre camping... såg en skylt och svängde in på en 6 km lång grusväg till Humletorps camping
 (koordinater N 59º41´34.96´´,  E 13º21´1.25´´)
En fantastiskt vacker plats...
... vid sjön Visten...
Vackert även i morgondimma :)
När dimman lättat var det dags för avfärd... åkte först till Sunne och sedan väg 241 till Munkfors...
 ... en trevlig väg med många backar och ännu fler krökar och vackra vyer :)
I  Munkfors tog vi oss till det gamla industriområdet vid Laxholmen och Gamla Bruket. Först till "De ovanligas museum"  i Kulturhuset på Laxholmen. Här kunde man åter möta personerna ur Åke Mokvists böcker - många har även varit med i program på tv. 
Många spännande livsöden - intressant! Bl.a. den här mannen...
Utanför finns det här "Ögonstenarna" av Birgit Oehmig

Gick så vidare över den gamla järnvägsbron - numer gångbro från Laxholmen till Gamla bruket
 Tittade på den gamla brandstationen...
... och dammen bredvid...
Lämnade Munkfors...
... fortsatte söderut...
till
Bjurbäckens Slussar.
Här har vi varit tidigare och det är verkligen ett smultronställe.
Regn  under natten, men innan vi åkte vidare hemåt så började molnen skingras...
Hammarsundet (N 58º48´39.55´´, E 14º56´10.43´´)  är ett bra stopp på hemväg... här kan man både ta en fikapaus, sträcka på benen... och tömma toan...
Så sista biten hem, där vi gjorde en avstickare till Ljungsbro för att handla.
Det är vackert i Östergötland! Här går vägen under Göta kanal...
Och nu är vi som sagt hemma igen... och det är ju inte så dumt det heller :)
Den här bamsespindeln har tagit vår förstukvist i besittning...
... ner t.v. har han paketerat två byten. Inatt gjorde han ett nytt nät :)
Och nu stundar snart härliga svamptider !
Från gårdagens skogspromenad... kantareller, aspsopp och karljohan... 
Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Åh, så mycket ni har hunnit med, trevligt att få följa er resa! Lycka till med svampplockningen, själv vågar jag bara plocka kantareller och trattisar.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt vacker resa ni gjort! Ja tänk så mycket det finns att upptäcka i sommarSverige och det är liksom att det öppnar upp sig mera under sommaren. Vilka vackra broar och fantastisk natur ni passerat.
    Svamp....ja det hade vi turen att hitta lite igår...dvs kantareller...mums.
    Önskar dig en fortsatt fin och upplevelserik sommar :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Sverige är fantastiskt! Det stämmer verkligen!

    SvaraRadera
  4. Det är lite konstigt att du åker på våra gamla kära stigar och vägar. Vi hade ju stugan i Sunne tillsammans med Mats' bor i många år. Det var deras föräldrars gamla stuga. Den låg utanför Sunne i Ö. ämtervik inte så långt från Mårbacka. Så i de omgivningarna har vi åkt väldigt mycket. Numera har Mats' bror stugan själv och vi har inte varit där på länge, tyvärr, men har pratat om att åka upp när de är där någon gång. Men alla de ställen ni besök känner vi väl till och det är väldigt fint där. Så nu skall ni jobba lite hemma nu och sedan kanske det bär söderut. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  5. En både vacker och intressant resa! Finns mycket att se i Värmland och vackert runt Frykensjöarna! Vi ska uppåt i september, till Kil på yngste sonens bröllop!
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Tack för guidningen i Värmland. Jag tycker att det är så vackert där. Förra året var vi på väg mot Torsby men så blev vi barnvakt i stället och tog en kortare tur.
    Du har riktig näsa för svamp det vet jag så jag njuter av svampbilderna också.

    Ha det gott hemmavid nu.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Jag har använt alla berömmande ord jag har. De tål dock att upprepas. Snyggast var morgondimman. Fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  8. vackra bilder från Värmland. Vi var i trakterna av Sunne igår och tittade på ett ställe i Västra Ämtervik. Ha det bra !

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder från er resa!
    Kan inte låta bli att undra vad ni inhandlade i Ljungsbro...??? ;-) I slutet av 90-talet arbetade jag där (inte på Cloetta alltså) så jag känner väl igen vyerna därifrån!
    Tack för kommentar hos mig!

    SvaraRadera
  10. Jag har också ögonstenar i min trädgård. Nu gav du mig en ide till nästa blogginlägg. Jag tar genast min nya kamera och går ut och fotograferar ögon.

    SvaraRadera
  11. Lilla vän vilken resa man får göra med Dig, Så
    underbara bilder de är ju som tavlor.
    Värmland är ju så vackert med alla sina sjöar,
    tack kära Du för den fina rundturen.

    En stor kram från

    SvaraRadera
  12. Fy, en lång kommentar försvann ut i intet;(
    minns inte vad jag skrev men jag tror det var om att jag passerat dessa platser på väg till ngt annat, och istället borde ha som mål att bara åka DIT, vill verkligen se dessa platser, är ju underbara, njuter av bilderna!
    Svamp, ja jag hoppas mitt anti mot skogen ger sig, fick sammanlagt 20 fästingar i Skåne, varav 14 hittades en och samma kväll, kändes nästan lite groteskt!!
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
  13. Härlig tur ni gjort! Är det månne lin som blommar blått? Kram

    SvaraRadera
  14. Jag trodde jag kunde Sveriges karta ganska bra. Nu ser jag att både du och andra radar upp vackra platser jag aldrig hört talas om. Kram.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)