fredag 12 juli 2013

Heja Norrköping!

Den nya Strömparken med Lekbäcken för fiskarna och lekplatsen för barnen... det är nog bland det bästa som gjorts under senare år i sta´n. 
Invigdes den 30 maj och nu har Casper och farmor varit där :)
Så fint med de två parallella vattendragen... och i bäcken finns möjlighet att använda trampstenarna eller vada över till den lilla ön...
Riktigt rolig är pumpen... man kan välja vilken väg vattnet ska ta...
... och man kan få riktig fart på skovelhjulet :)
 Fortsatte längs den konstgjorda fiskvägen och Strömmen...
... vi går under Gamlebro... och här vid Hästskodammen börjar (eller slutar Lekbäcken )
Fortsatte så in bakom de Geerhallen och tittade på det stora vattenfallet...
Oj, så mycket vatten, sa Casper...
 Vid Knäppingsborg blev det lite mellanmål med glass och dricka...
... tillbakavägen genom Swartzens valv, förbi den gjutna soffan... och så efter lite snack med en orädd kaja...
Ett snabbstopp i lekparken innan vi fick skynda oss tillbaka till bilen innan p- tiden gick ut.
-Han får träna mycket, innan han blir lika bra som jag, så sa en tjej i 7-8-årsåldern.. - jag har klättrat sen jag var fyra, fortsatte hon...
Haha... visst är de rara, ungarna :)
Hemma igen så hjälptes vi åt med det sista av veden... 
... slit och släp... men inga sura miner :)
Tänk... det är fredag igen... redan!

Trevlig helg!


21 kommentarer:

  1. Så mysigt ni hade det! Idag har Yngsta varit hos läkare, fortsatt sjukskriven 1½ vecka. Tur, hon har så ont än och då är det inte lätt att jobba på äldreboende! Ha det skönt, vi drar vidare i morgon!

    SvaraRadera
  2. Underbart med ungar! Vad mycket ni hann se och uppleva på er promenad och vad trevligt med Lekbäcken för ungarna.
    Ha de gott.

    SvaraRadera
  3. Visst är det fint där, varit nere ett par gånger och bara njutit, verkar också vara väldigt populärt, alltid mycket folk och barnen verkar ha jättekul, kul att det händer något som alla kan ha glädje av!
    Snygga bilder Du fick till, vet inte hur jag fotade den dagen kameran var med, blev totalt fiasko!
    Varmt idag också, tror det får bli lite cykelåkning, fläktar lite mer om jag får upp farten vill säga;-))
    Ha en fin dag!
    Kram
    annette

    SvaraRadera
  4. Hejsan Anki !

    Det är fyndigt när de gör något för alla barnen i staden med omnejd.Lite som TomTits det där lek med vatten.
    Norrköping är en fin stad, det där fallet har jag aldrig sett.
    Det var ju häftigt.
    Kul med barnbarn när de vill vara med på lite upptåg och få glass i stora lass.

    Jättefina bilder

    Må så gott i solskenet.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  5. Så fint det blev!
    Måste dit och titta nästa gång!

    Industrilandskapet i Norrköping är den finast bevarade industrimiljö vi har i landet!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja Strömparken blev verkligen jättefin!
    Den förstärker vattenkänslan här i stan samt ger oss en grön mysig ny oas med bra sittplatser och promenadvägar.
    Hela Industrilandskapet och dess vattenmiljöer vandrar jag ofta genom, då jag ju bor här. Tycker det är underbara miljöer här i Norrköping.
    Fina foton du visar från Strömparken och stora vattenfallet.
    Jag vart bara så sjuk 9 veckor i en kraftig bakterieinfektion (bihålor m.m.) pga sjukvårdsmissar, så tappade orken med hemsidan igen - ska försöka att tag i hemsidan med uppdateringar, men sommarvädret lockar ju ut mig på härliga campingutflykter istället just nu ;-)
    / Bosse

    SvaraRadera
  7. Kanske skulle ta en titt i Norrköping när solen skiner. Sist jag var där regnade det....
    Ha nu en riktigt skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. för 2år sedan besökte vi Industrilandskapet när vi åkte hem från Strängnäs
    vi kollade på dinosaur-utställningen då barnbarn gillar dessa monster
    och det stora vattenfallet var häftigt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  9. Härliga Bilder, synd bara jag råkar så dåligt i Norrköping och sällan stannar till där. Men det såg verkligen trevligt ut. Kram.

    SvaraRadera
  10. Morgonpigg?, Japp född sådan, men nu när jag är ledig så är jag både kvällspigg och morgonpigg, la mej vid midnatt och vaknade strax efter fem, nu varit ute och stavat en timme, hinner mycket med så lite sömn;-))
    Ha en fin dag!

    annette

    SvaraRadera
  11. Älskade Anki, så underbart. Om du visste så mycket jag varit där, men på 30 och 40 talet. Gick den vägen från SanktOlofsskolan över spången, till min pappa som var kock
    på Mitropa. Var tvungen att hämta nyckel hem (Kungsgatan ). Ja det är länge sen, jag är ju 82 fyllda. Men Mitropa tror jag finna kvar än. Du förstår jag älskar mitt Norrköping,
    Det går aldrig ur mitt hjärta. Tack Hajan

    SvaraRadera
  12. Ser kul ut. Som jag sagt har vi haft litet anknytning till Norrköping, men inte längre. Min man hejar dock fortfarande på Norrköping (han föddes där bl a).

    SvaraRadera
  13. Hunden jag hade på min blogg är fin, men inte min. Det är sonens (och sonens familjs). De som simmade var dottern, dotterdottern, sonen och maken).

    SvaraRadera
  14. Varför är jag inte barn igen. :)

    SvaraRadera
  15. Det fanns även ett museum på orten, men när jag googlat på det, har jag inte hittat vad de visar där.
    I ärlighetens namn tycker jag kanske inte orten hade så mycket att visa, men vädret var vackert o vi var på bra humör. Men som sagt, vi såg inte vad museet kunde erbjuda.

    SvaraRadera
  16. Det är en fin stad, jag har bott där en gång, och det var jättemysigt med allt vatten och staden var så grön och fin!
    Härliga bilder därifrån.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Jag håller fullständigt med dig Anki...det skulle ha gjorts något där för länge sen...Fint blev det o jag får ta mig en tur och titta när jag är hemma igen :)

    SvaraRadera
  18. Tur vi har våra ungar, man blir själv barn på nytt.

    Norrköping har vi bara susat förbi, ja du det finns många städer i detta land som vi inte varit i.
    Men lever jag till 100 år och är pigg o kry ska man väl hinna med se Norrköpng oxå.

    Nu har jag bara två dagar kvar att jobba i vec.29, sen sem.
    Jiippi !!!

    Fortsätt och njut, kram/ Eva

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig utflykt! Och att sedan få hjälp med veden av en sådan rar liten dräng blev ju pricken över I :)
    Ordverifiering ja... Innan jag blev med progressiva höll jag på att bli tokig! Fattar inte heller varför folk har det, det är mest bara pest... Det enda som är kul är bokstavskombinationerna. De kan bli intressanta "ord" ibland, he he.

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  20. Ha en go tur i Småland, där finns mycket spännande att upptäcka!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Du skulle kunna ge ut en bok med dina berättelser och bilder. Sedan sälja in den hos någon av turistkontoren som reklam för Sverige. Vi hade ingen aning om att det finns så många fina ställen i Norrköping. Kramiz 3 M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)