måndag 8 juli 2013

Härliga sommar...

... javisst är det skönt med sol och värme... men... nej, jag ska inte gnälla... men lite för varmt blev det igår. Inte för alla, men för mig :)
På morgonen är det skönt - helt i min smak och... tänk så härligt det doftar...
 Underbara honungsrosen... ljuvligt doftande...
... och kaprifolen... 
... som den doftar, speciellt tidig morgon och på kvällen.
Tagetes... ja, jag vet... inte alla som gillar dem, men just den här småblommiga, starkt doftande - den gillar jag!
Kryddtagetes - citrusdoftande... ätliga... och blommar hela sommaren :)
Nu ska jag gå till skogen och se hur svampen mår  :)

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Härliga underbara svenska sommar!

    Nu är det verkligen fina dagar!

    Det är ju fortfarande grönt i naturen också!

    Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Återkommer senare idag, Din blogg ser så underlig ut hos mej idag, bara en del bilder syns och dom är täckta av en massa färgfält, och headern är helt täckt med grön färger i olika nyanser;-))

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen prickat in mina favoritblommor!
    Älskar kaprifol och kryddtagetes! Något som jag alltid gjort.
    Rosor är ju alltid underbara!
    Idag är det lite svalare här. kanske en temperatur i din smak....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. de tidiga morgontimmarna är ljuvliga, ljuset, dofterna och stillheten. underbart. ha en fin dag. kram

    SvaraRadera
  5. Glad jag kikade in här för jisses villka vackra bilder du visar för oss! TUMMEN UPP!
    Ha en fin dag nu! / kramen.

    SvaraRadera
  6. Nu kom jag på hur jag skulle göra, jag klickar på alla bilder jag inte ser eller som består av färgfält och då får jag upp stora helt underbara bilder på blommorna, så läckra!!
    Visst är det lite varmt nu i alla fall om man vill röra lite på sig, men jag njuter vem vet hur länge det varar!
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Hittade du någon svamp? Jag håller mig till att plocka bär när jag är i skogen. Det är det enda jag med säkerhet känner igen.

    SvaraRadera
  8. Håller helt med.....det är en underbar tid nu, med alla blommor och snart även bär. Visst kan det bli för varmt, men då söker jag svalkan i källaren :) Fixa i trädgården får man göra på morgonen och kvällen. Så härligt att se allt som växer.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag har märkt att det är många som inte tycker om för mycket värme och som vanligt är det väl bäst när det är lagom! Men välkommet är det.
    Vilka fina rosor och tagetes du har, för att inte tala om kaprifolen, denna lilla underbara, väldoftande blommar som dessutom är landskapsblomma här i Bohuslän.
    Hoppas du hittade svamp!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Visst är lagom bäst när det gäller vädret !
    I går hade vi en väldans varm dag, så man flämtade och klagade förstås...Och som straff för det klagandet kom nordanvinden i dag...Så i dag svettas vi inte !
    Visst njuter man av alla blommor just nu ! - Man skulle helst vilja tillbringa dygnets alla timmar i trädgården.
    Om det inte vore för myggen skulle jag ta ut madrassen och sova där !
    Ha det gott !
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  11. Där är vi rätt lika...det här med värmen...men jag har lovat mej själv att inte gnälla, så jag lider i det tysta...*skrattar*. Men jag sitter helst under parasollet om jag måste vara ute mitt på dagen när det är sådär varmt.
    Vilka fina blombilder hos dej idag, kaprifolen...ljuvligt!! Och där gav du mej också en idé, för jag har funderat på att sätta upp armeringsjärn mot vägen mellan huset och den gamla rosbusken, ungefär där du gick in till altan. Och armeringsjärnet skulle då fungera som spaljé för nåt klättrande...som då kanske skulle kunna vara kaprifol!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Fantastiska bilder på blommor som vanligt. Om värmen måste jag hålla med dig, efter att ha haft mellan +30 och drygt +38 grader några dagar, jag mår inte bra av det jag heller. Kram

    SvaraRadera
  13. Det doftar gött om din blogg idag..blomster, så vackra..Nu blommar det som finast och jag brukar sätta in näsan i trädgårdarna jag passerar...och du idag doftade lindarna i stadsparken, så gott..Kram Karina

    SvaraRadera
  14. Jippi, idag ser allt normalt ut på Din blogg:-))

    SvaraRadera
  15. Inte ett hus så långt ögat kan nå. Men lika fint ändå. Vad du lyckats få kaprifolen fin! Jag gillar också att använda citrontagetesen. Den luktar riktigt gott.

    SvaraRadera
  16. Så doftrika bilder du förmedlar. Kan riktigt känna hur det doftar. Jag antar du fick med lite svampdoft hem också! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Det är ju sommar då ska det vara varmt, men det blir ibland liksom för mycket av det goda.
    Ja alla semester firare gratulerar jag, kul för familjer
    som vill bada m.m. De behöver det denna tidpunkt.
    Men vi som fortfarande jobbar, pust! jag blir nästan lite
    illa mående av värmen, jag vill ha luft. Jobbar i vården
    så det är fritt rörligt men tidvis när 'saker' händer
    rinner svetten 'här o där'.
    På rasterna brukar jag läsa bloggar och njuter av sköna
    bilder och berättelser av 'er'.
    Härlig honungsros, köpte en i våras den har fått en klase
    inte illa. Då är väl din ett antal år när den blommar så.
    Njut och må gott/ Eva

    SvaraRadera
  18. Tänk vad man lär sig av bloggare. Den vita rosen har jag också och den doftar underbart. Nu vet jag att den heter honungsros. Tack för den infon. Jag har alltid velat åka göta kanal men jag vet inte om det är den du var vid. Det kanske finns fler? Fint var det där i alla fall.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)