måndag 22 juli 2013

Härliga dagar...

... ja, helt underbara dagar på tur med bobilen :)
Efter Timmernabben blev det besök i Målilla hembygdspark... 
Somrigt, härligt... men ingen skillnad från sist vi var här...
 ...sedan ett besök på Virserums Telemuseum... riktigt intressant :)
Det har hänt en del... och kolla priset!

... och den fina Örtagården strax intill...
... med massor av vackra blommor.
Efter en natt på Östanå Camping i Vetlanda fortsatte vi och 
stannade en stund i ett riktigt varmt Eksjö. Alldeles för varmt för någon längre promenad, så det blev inte så många bilder därifrån den här gången :)
mysiga gårdar...
... vackra dörrar...
Sedan var det dags att styra mot Aneby, där vi skulle besöka ytterligare vänner vi fått genom bloggandet :)
De har en fantastisk trädgård... många mysiga detaljer att titta på...
Matts Torebring och hans Birgitta välkomnade oss, trots att de egentligen var upptagna :) Först kaffe och så en ordentlig titt på företaget - Torebrings - mycket intressant att få ta del av... och sedan blev vi bjudna till deras trevliga hem för gott kvällste och goda mackor :)
Så trevligt att äntligen ses i verkligheten - tack, tack för några trevliga timmar hos er! Kram till er båda :)
På kvällen fortsatte vi till Åsens By - ett kulturreservat i Aneby kommun som under fyra dagar visade hur livet på landet var för sådär 100 år sedan. Det här var något jag verkligen sett fram emot. Vi parkerade alldeles utanför grinden ... och blev kvar i tre nätter :)
... där stod redan en husbil när vi kom... Gunnar och Iréne - ett trevligt par från Halland...
Så mysigt med hästarna i hagen på andra sidan vägen :)
Fredagsmorgonen startades med en skön promenad... ååh vad jag njöt av dofterna, tystnaden, de gamla miljöerna... så skönt att gå där alldeles själv...
Hälsade på hos grisarna... 
Gick längs den lilla vägen...

... besökte Teklas hus...
Tekla föddes 1902 och bodde kvar i stugan fram till 1989 - utan el och andra moderniteter.
På eftermiddagen förbereddes ardennerhästarna för premiering med flätning av man och svans,,,
 ... ett riktigt hantverk som nog fordrar många timmars övning... och tålamod...
Sedan körning...
... och plöjning med parhästar
... inte alls lätt i den torra, steniga åkern...
Gick in till byn för att köpa lite mjölk... och för att titta in i den gamla lanthandeln...
Här finns allt man behöver - ja inte bensin då... inte nu längre... Affären drivs av en gammal dam på 83 år (hon ville inte vara med på bild) Hon är född i huset och har levt hela sitt liv här...
 I Åsens by fanns många aktiviteter för den som ville känna på hur det var... då en gång för länge sedan...
... höhässjning, vävning, docktillverkning för barnen... eller bara känna på hur det är att åka i en vagn efter hästen... säkert spännande för stadsbarnen :)
Bykdag... mycket arbete! Två gånger om året tvättade man på den tiden... man kan ju tänka sig hur mycket tvätt det måste bli...
Asklut av björkaska för vittvätten... och handtvätt med grönsåpa... och tvättbräde...
En liten blåsorkester underhöll... 
... solen skiner, mässingen blänker!
Jag följde en av vandringslederna en bit...
... gladde mig åt slåtterblommorna i hagen, tittade på de små timmerstugorna i skogsgläntan och njöt av det fina vädret...
 Valde sen att gå mot Tuta torp...
... stigen slingrade sig genom skogen, förbi myren med ängsull... den sällsynta tickan Stor aspticka fanns på flera av de gamla asparna :)
Lite läskigt med den vildsvinsbökade marken intill stigen...
 Kom till den gamla källan -Tuta källa...
... men valde att inte smaka på vattnet - massor av spår av vildsvinen här och det kändes inte så aptitligt :)
Kom fram till platsen där torpet en gång låg...
Det var inte något lätt liv de levde...
Det blev ett långt inlägg det här...
men snart är vi framme i nutid :)
Igår åkte vi från Åsen...
... förbi hagar och gårdar och snart  såg vi Vätterns blå vatten ...
I Gränna mötte vi den här häftiga gamla husbilen :)
Kom till Hästholmen... denna pärla... ett av våra favoritställen :) - koordinaterna är N 58º16´41.4´´, E 14º38´07.2´´
Så här såg det ut igår kväll :)
Härlig miljö... vacker solnedgång...
... men... säg den glädje som består... kan inte annat än bli lite besviken...
... vissa tänker bara på sig själva :(
Hade de backat några meter hade både de och vi kunnat njuta av utsikten mot vattnet...
Nåja... vi kommer ju hit igen - får väl hoppas på bättre utsikt då :)
 Idag ska vi åka hemåt igen... åtminstone för några dagar...
Åter igen - stort Tack till alla som visat oss sin gästfrihet under den här veckan vi varit ute!

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Vilka spännande bilder. Att det finns ett telemuseum i Virserum visste jag inte. Ha det bra !

    SvaraRadera
  2. Vilken resa!

    Tack för alla tips på resmål!

    Tänk så mycket man får se tack vare bobilen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder,du är fantastisk att få fram det hela!!
    Trevliga ställen ni hittar på er färd.

    Synd att Bobilen förstörde er fina utsikt där......

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  4. Synd på den fina utsikten, som försvann....
    Fina bilder!
    Ha det gott hemma med!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Hästholmen gillar vi också, bara runt Vättern så finns det
    flera fina platser.
    Jisses vad ni har åkt runt, mkt att beskåda.
    Trevliga resmål som även vi hade gillat.
    Tack igen för denna trippen.

    Nu pustar jag en stund inomhus, det är stek-hett ute
    men ändå njuter vi av sommaren.

    Må bäst/ Eva

    SvaraRadera
  6. Hej o hå vad ni far o slukar i Er hela småland :) Tusen tack för titten hos mig - så himla kul NI kom. Nästa gång blir de i Blekinge, nu får rulla neråt nästa gång ni är ute och rullar. Jag går här i kartongerna och får njuta av dina bilder som tas runt om i landet:) för själv ser jag just nu mest bara prylar o husgeråd hihi
    Kramiz o hälsa Lasse

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk vecka Ni varit ute på, bra planering krävs det ju för att både hälsa på många vänner och även att få se så här mycket intressant som Ni gjort!
    Ni har verkligen besökt fina platser, nästan som om jag skulle planerat och åkt resan, kan inte förstå att jag missat Åsens By, aldrig hört talas om, tack för det tipset, får jag fundera på till helgen;-))
    Så mycket fina bilder, får nog titta både en och två gånger ytterligare för att riktigt kunna se och smälta allt fint Du visar!
    Svårt beslut Ni hade att ta idag, är Ni kvar i vackra Hästholmen en natt till eller är Ni hemma och rensar ogräs i Vånga;-))

    Kramen

    SvaraRadera
  8. Det första jag konstaterar är att jag bor två mil från Åsens by, men har bara varit där några timmar på kurs, som vi på företaget lagt där, i en av de gamla stugorna.

    För det andra tänker jag på den humoristiske pastorn som talade i en kyrka och sa så här i sin predikan: "Jag har växt upp bland grisar på landet, och det har jag haft nytta av hela livet som pastor".

    Så till det tredje, jag har växt upp med hästar, jag har kört i skogen, jag har kört häst- & släp räfsa med häst, jag har kört sken med häst som liten pojke, men klarat mig undan med blotta förskräckelsen. Jag ville bara att pappa skulle köpa en stor traktor, men det hade han inte råd med i början av 60- talet. Jag har har aldrig gillat bondlivet, jag vill bara glömma den perioden i mitt liv. Fantastiskt att du kunde stanna i tre hela dagar där ute, det är beundransvärt. Återigen beröm för ditt bildcollage. Kram från Birgitta & Matts.

    SvaraRadera
  9. Oj, vilken resa! Vad mycket spännande ni fått uppleva!
    Härligt med riktiga arbetshästar!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Oj så mycket ni varit med om...vackert å roligt. Åsens by skulle jag vilja besöka sånt gillar jag. Snällt att du delar med dig av era resor.
    Kramizar

    SvaraRadera
  11. Så mycket fint och det är vårt land när det är som allra vackrast, och husen är så fina dörrarna fantastiska. Alla miljöbilderna njuter jag av!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Du har sett betydligt mer av Åsens by, än vad jag har gjort, trots att det ligger mellan där jag bor o sommarstugan. Men visst har jag varit där. Såg dock inte hälften av vad du gjort.
    Allt är så vackert som du fotograferat.

    SvaraRadera
  13. Oj vad mycket Ni har hunnit med på denna utflykt. Jag är jätteglad åker ju snålskjuts med Er.
    Hoppsas ni inget har emot det.
    Tusen tack

    kram

    SvaraRadera
  14. Vilket underbart gammalt ställe och så fina hästar. Dit skulle jag vilja åka men jag blir nog hemma i mitt Fisksjön för här är det så många gäster och människor som kommer den här tiden och nu är det fint väder. Idag väntas kusiner och faster mfl komma och ikväll blir det nog dans. Å så mycket ni får se på era resor och få inspiration av.

    SvaraRadera
  15. Du kan verkligen skriva och visa upp bilder som väcker all nyfikenhet inom en som man förfogar över. Det blir så spännande och intressant med dina texter och bilderna till. Man känner bara att man vill dit för att själv kolla om det verkligen är så vackert och annorlunda som du skildrar det. Vi har ju varit flera gånger i Aneby, men aldrig sett Åsens by. Det ser vi nu att vi verkligen måste besöka. Verkar vara väldigt intressant med allt de visar och gör. Skulle nog också kunnatillbringa flera dagar där av ren och skär nyfikenhet. Väldigt fint komponerad text med bilder som var väldigt talande. Förstår att du upplevde allt starkt. Kram 3 M

    SvaraRadera
  16. Men du...så mycket trevligt och vackert ni hunnit med!! Dels träffa "bekanta", som man kanske inte hinner med i vardagslag, och sen sett en massa fina platser. Och något jag fastnade för, det var ju dörrarna förstås...Då skulle du komma till Visby...tror de har nån inbördes tävlan där om vackraste dörren med de finaste rosorna som utsmyckning på sidorna. Och den originella husbilen...riktigt läcker men kanske mindre praktisk...Sen att få se hur de hanterade hästar förr i jordbruk, det är en upplevelse. När jag var liten hade vi en granne som då använde sin häst i allt jordbruksarbete, av princip. En udda man, men väldigt klok.
    Här packar vi bobilen för fullt, i morgon bär det av till Dalarna. Premiärtur, och vi får väl hoppas att det mesta fungerar...Och det ska bli skönt att komma iväg lite, tre intensiva dagar på jobbet, vilket resulterat i ett ömmande knä...
    Vi kan väl höras av sen när allt lugnat ned sej, svamp kanske det blir dåligt med efter denna torka, men det finns så mycket annat vi kan roa oss med!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Vilken fantastisk resa vi fick följa med på !
    Ja för det känns ju som man åker med er genom ditt underbara sätt att beskriva miljöerna och platserna ni besöker.
    Visst är det en otrolig känsla att besöka hus och platser där tiden liksom stannat, och man gör en tidsresa tillbaka 100 år !
    Så viktigt att vi värnar om vår historia så kommande generationer för en liten insikt hur det var förr.
    Varmaste kramar / Anneli

    SvaraRadera
  18. Så intressant att få besöka Åsens by. Tänk så annorlunda det var mor nu. Men det var nog inte lika stressigt som i dag. Dina bilder gör att det känns som man nästan är där.

    SvaraRadera
  19. Hej, där i byn hade jag kanske stannat för gott! Jag har en bloggvän som bor i Norrköping och hon har tidigare visat bilder från denna fascinerande by. Och inte nog med det, idag hade hon varit i Eksjö, o hon lade med en länk där jag läste lite om trästaden. Själv har jag dålig koll på Östergötland...också!
    Tänk vilket fantastiskt land vi bebor, man kan resa runt hela livet utan att ha hunnit med alla platser som är av intresse!
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Hi, hi när jag läser Paulas inlägg här ovan så tror jag hon blandat ihop byarna lite, för jag har ju inte varit i Åsens By, men det är ju inte lätt att ha koll på alla platser!
    Ser ju inte direkt ut att bli någon lättnad i den här tryckande värmen, faktum är att på jobbet är det bäst temperatur, har bra luftkonditionering pga. lite värmekänsliga instrument.
    Var ute en sväng för "röra" på kroppen när jag kom hem, gick så tungt, finns inget syre alls i luften!
    Skall väl komma lite regn söndag/måndag, vi får väl hoppas det blir bättre både för oss och svampen då;-))
    Kram

    annette

    SvaraRadera
  21. Tur att man kan få följa med på era utflykter, nu när vi inte kan åka med vår egen husbil. :) Den byn lockar även mig, något som vi missat, men får ta igen vid ett senare tillfälle. Som vanligt otroligt fina bilder.

    SvaraRadera
  22. hej fina du<3
    sådant där tycker jag ju är så intressant...det är verkligen historia...hur dom levde förr i tiden...att besöka den där byn skulle jag tycka vore intressant... jag tänkte inte på att inlägget var långt, man är så inne i att läsa om de bilder du tar och man kikar intresserat:-) så man tänker inte på att det är långt, då det är mysig läsning<3
    kramar om dig <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)