torsdag 18 juli 2013

Hänt sen sist...

Det har gått ett par dagar och jag har inte haft tid att blogga :)
... men nu står vi på en väldigt trevlig liten camping strax utanför Vetlanda - Östanå Camping - 
Koordinater N 57º24´29.0´´, E 15º02´46.5´´
Lagom stor (liten) camping med fin miljö och trevlig personal...
Vägen hit från Jungnerholmarna har varit lite krokig, men ååh så trevlig! Började med besök hos goa bloggvännen Anki i Grimhult
... ett underbart ställe, som snart byts mot ett nytt mysig boende i Blekinge...
Lycka till!
Fortsatte sedan till ytterligare ett par bloggvänner, eller rättare sagt, tre bloggvänner :)  - 3 M (= Mats, Marianne och fina hunden Molly) med bloggen Seniorer spekulerar
Hade bara tänkt stanna till för att få krama om dem och få prata lite... och förhoppningsvis få lite fika också... men övertalades att stanna kvar över natten. 
Det blev en väldigt trevlig eftermiddag och Mats tog oss med på en härlig rundtur i omgivningarna kring Timmernabben. Han är såå kunnig om traktens historia och vi njöt av varje minut där i bilen... och vilken glädje när vi kom till Pataholm och jag fick gå runt med kameran :) Tack snälla Mats för att du såg att jag gärna ville gå en stund!
Öppet för den köpsugne... mysiga små bakgårdar, trevlig port och vackra stockrosor :)
Vackra brevlådor, den gamla brunnen vid torget, vacker port och vacker dörr :)
Fina prydnader - härliga trädgårdar...
Började prata lite med paret i den här trädgården...
... de hörde att jag pratade östgötska (haha... konstigt :)) och jag fick komma in i och titta i deras vackra trädgård och i det fina lusthuset...
Det vackra fågelhuset hittades i sista stund innan det skulle eldas upp och i lusthuset bodde tranorna - ett tovat hantverk... såå fina!
Den gamla damen hade arbetat på Telefonstationen i Finspång 1954 (!) och hennes man hade jobbat i skogen i Lotorp... och de kände till var vår by Vånga ligger... lite kul :)

Så tillbaka till Timmernabben... och en helt underbar eftermiddag övergick så småningom till en skön kväll och vi blev bjudna på underbart god mat och dryck... ååh... laxen ... den smälte i munnen och såsen var såå god... tack kära vänner för en underbar kväll!

En morgonpromenad blev det förstås innan vi gav oss iväg...
... så härlig morgon... såå fint nere vid den lilla hamnen! Synd att man inte kan stå här med bobilen :(

Så var vi tvungna att åka vidare... hade bestämt möte med goda vänner på Hembygdsparken i Målilla...
Fortsättning följer...

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Pataholm...har inte ens hört talas om, men guuud så vackert och mysigt det verkar vara!! Vilka trädgårdar, lite som Västervik. Å så trevligt sen att bli inbjuden och få inspektera lite närmare, vi svenskar är nog inte så aviga som vi fått rykte om i alla fall...Men Anki...ja henne känner jag igen, och mannen bredvid henne på bilden oxå...!! Förstår att ni hade det trevligt, och tänk så mycket enklare allt blir med husbil...om man sen blir bjuden att övernatta, ja då är det bara att krypa till kojs i sin egna lilla kabyss.Å vilken tur ni har sen med vädret...det har väl knappt kommit en droppe på biltaket sen ni for. Här är det så torrt så vår gräsmatta, som inte blir ful i första taget (ja den består ju mest av mossa, men den är ju grön också...)den börjar se riktigt eländig ut.
    Själv sitter jag och väntar på att mannen i huset ska dyka upp med "nya" husbilen. Så fort han kommer hem ska allt provas, så vi vet vad som inte fungerar när vi ger oss på första turen...
    Ha nu en fortsatt skön resa, hälsa mannen vid din sida!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att ni gillar denna del av länet! Det är fint nere i Nabben och den varmrökta laxen man kan köpa är ljuvlig. Lilla Pata, som är Sveriges minsta köping btw, är supermysigt. Jag åker dit på julmarknad nästan varje år och i sommar var jag på plantmarknad. En riktig idyll som ALLA borde besöka!
    Ha en fantastisk resa och jag ser fram emot fler rapporter!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  3. Visst är det trevligt att träffa bloggvänner!

    Ha de fortsatt bra!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk vilka smultronställen ni hittar.
    Så himla mysigt bra att Du fotar, så en annan kommer
    någon stans med

    kram Harriet

    SvaraRadera
  5. Så underbart fina bilder i Timmernabben !!
    De känner ju vi och har träffast förra året...
    Såna fina människor det finns och förståndiga.

    Ha det lika gott på er tur i fortsättningen/Kram

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder och underbart sommarväder!!!
    God fortsättning på resan!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Pataholm har vi besökt även Timmernabben, men då kände vi inte till 3M våra jättetrevliga bloggvänner. För vår del är det hemmaplan denna sommar och vi klagar inte på vädret, bara jobbar, badar och njuter. Fina bilder som vanligt brevlådorna tror jag att jag också har fotat, riktigt fina är de :) Ha en fortsatt skön tripp.

    SvaraRadera
  8. Jag beundrar dina bildkollage, de är verkligen vackra. Man skulle kunna säga att ni gjort en riktig Eriksgata, genom det Småländska landskapet.
    Så kom ni till oss i Aneby också, på er vidare färd. Det var så roligt att få ett ansikte på er, att jag helt glömde bort kameran, trots att vi pratade så mycket foto. Tack för att ni tog er tid att stanna till hos oss i Aneby också, även om det blev lite improviserat. Hoppas ni får en fin resa vidare och hemåt. En stor Kram och tack för att ni stannade till.

    SvaraRadera
  9. Själv har jag inte laddat på det mobila bredbandet, riktigt skönt att slippa ett tag ;) Mycket att läsa ikapp när man är hemma bara!

    SvaraRadera
  10. Det var som vanligt så roligt och träffa er. Blev så glada när vi fick höra att ni var på gång. Klart vi var tvungna att ha vaktombyte i stugan eftersom Magnus med sambo precis skulle till att åka. Vi fick verkligen en skön och lugn eftermiddag och kväll. Dessutom hann vi titta lite på våra duktiga damer i fotbollen också. Det är en ynnest att få sina kära bloggvänner på besök. Värmer i hjärtesjälen. Men vi ses snart igen, tack kära vänner för att ni kom förbi! Stora kramar 3 M

    SvaraRadera
  11. Vilka fina brevlådor och bilder.

    SvaraRadera
  12. Full fart som alltid med trevliga skriverier och fina bilder, Ni verkar ha det trevligt både på Era turer och Era träffar med vänner!

    Ha det fortsatt bra!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilka fina bilder du har idag. Blev djupt imponerad av alla fina postlådor som fanns där mest för att jag själv har målat postlådor åt folk för länge sedan. Vilken kul resa ni verkar varit på.

    SvaraRadera
  14. Åhh jag blir så avund på dig som kan åka runt och bese dig om så mycket. Men när man har 'lilla huset' med sig då är det toppen bra.
    Jag smålänning har inte ens varit på de platser du nämner,
    är det inte fy skam.
    Men nu har jag semester och kanske tid, hi hi, då kanske ...

    Jo vi har bara kört förbi Timmernabben, det säger Rolf nu.
    Inte dåligt dä !

    Men tack för alla fina bilder från vårat vackra land och platser dit man kanske aldrig kommer.

    Du vet att du har mig kvar i Smålandsstenar Kvarnaryd.

    Ha en fortsatt trevlig tripp.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Men wow vilket inlägg! Både alla superfina bilder och allt du skrev. Snacka om att nyttja sin semester in i varje liten sekund. Träffa härliga människor i underbar miljö i vackra sommarsverige. Njut, min bloggvän, njut:)))
    Kram Annika

    SvaraRadera
  16. Minifuchsior har jag nog aldrig sett, eller? Men sådana ska jag försöka få tag på nästa på år!
    Ha det fortsatt skönt på resan, och jag ser fram emot fortsättningen!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Tittar bara in och säger hej, hoppas att allt är bra och ni har en fortsatt skön tur!!
    Försökte ringa dej en kväll, skulle skoja lite och säga att vi kommer efter...men jag kanske hade fel nummer eller också var du ute i svampskogen utan täckning för mobil!!
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Härliga möten i en fin trakt! Ha dé fortsatt bra! Elisabeth

    SvaraRadera
  19. Gud vad många fina motiv du hittade att avbilda! Alltid lika kul att läsa dina inlägg som är så väl beskrivande att man blir sugen på att själv åka dit där du varit! Kram kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)