söndag 28 juli 2013

100 hus 2013... hus nr. 32

... får bli Teklas hus i Åsens by, ett kulturreservat i  byn Haurida i Aneby kommun...
Det här är Tekla ca. 20 år gammal...
Har inte kunnat få fram något byggnadsår på huset, men här föddes Tekla 1903 och växte upp med sina föräldrar och sju syskon...
Tekla och bröderna Birger och Lennart blev kvar livet ut. Birger dog 1983 och Lennart 1986.

Den vackra glasverandan...
Huset är helt omodernt, förutom vattenpumpen... som dock inte fungerade under de sista åren Tekla levde...
den gamla järnspisen
... sovrummet med utdragssängen...
 Gaveln med köksingången, som användes till vardags...
Baksidan av Teklas hus...
... vattenbrunnen där Tekla fick hämta sitt vatten när pumpen slutat fungera
Tekla bodde kvar till 1989 och dog året därpå 1990.

22 kommentarer:

  1. Hej söta du och GODMORGON föresten.
    Villka spännande bilder. Det känndes som jag försvann i en svunnen tid när jag tittade på dem. Tekla 20 år gammal. Ja tänk......hur man kunde se ut som 20 åring förr. Men livet levdes ju på ett helt annat sätt åkso med mycket slit och så. Villken vacker glasveranda. Så fint med pelargonier där.
    Ha nu en fortsatt fin söndag vännen!
    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att läsa om Tekla! Tänk vad tiderna förändrats!

    SvaraRadera
  3. Det är synd att inte väggarna kan berätta hur det
    var på den tiden .
    Allt sådant är så spännande tycker jag.
    Trevliga bilder

    SvaraRadera
  4. Har precis tittat på SVT play på serien om staden Göteborg.
    Och jag är kluven till allt som revs på -70 talet.
    Men jag minns hur lyxigt vi tyckte det var att som 5-barns familj få flytta till 3 rum, badkar och elspis på tidigt 50-tal.
    Bra att hus kulturmärks, dagens generation kanske får sig en tankeställare!
    Vilket fint lapptäcke det fanns i sovrummet!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Tänk vad man kunde leva med så mycket barn. Huset ser ju jättemysigt ut på utsidan. Men inne - nej, jag skulle inte vilja bo så. Det är ändå trevligt att det finns kvar att titta på.

    SvaraRadera
  6. Håller med Lavendia att jag är glad för att få bo lite bekvämare. Men vilket mysigt hus. Någon sommarvecka kanske man kunde ha trivts att bo så, men inte i det långa loppet. Kram

    SvaraRadera
  7. Ett enkelt men ändå ett 'rikt' liv. De syskonen hade det ändå bra i jämnförelse med många andra på den tiden.
    Då är denna platsen öppen för allmänheten förstår jag.
    Tack för historien.
    kram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar och rofylld miljö, man kan känna historiens vingslag. Porträttfoton från förr är så vackra, mycket finare än de foton vi tar numera. Kanske för att de ofta var så högtidliga, man klädde upp sig i bästa stassen och log absolut inte, det var ju ett allvarsamt ögonblick att bli förevigad!
    Kramen

    SvaraRadera
  9. Ett fascinerande hus och en spännande berättelse. Det finns många öden och historier förborgade i gamla hus. Kram, 3M

    SvaraRadera
  10. Kom inte till Åsens By den här helgen, igår tog jag det lugnt överlag och idag har jag cyklat mellan Norsholm och Mem, tur och retur undrar om jag gå imorgon, var länge sedan jag cyklade så långt;)
    Förstår ju att Åsens By liksom Smedstorp är en guldgruva för oss som tycker om det gamla, enkla och genuina, kul att det finns grejor kvar som man kan få njuta av inne i huset.
    Är ju ett ganska så stort hus med tanke på när det troligtvis är byggt, syskonen hade det förhoppningsvis bra då dom bodde kvar där hela sitt liv!
    Lite regn här nu, hoppas för bövelen att det här klibbiga vädret tar slut snart!
    Kram!

    annette

    SvaraRadera
  11. Själv hade jag länge en liten gammal träsoffa, som varit monterad på en hästvagn. Denna stod i entrén till vårt kontor. Jag säger ganska ofta, "människan har inte alltid suttit i fina skinnsoffor". Denna historiebeskrivning visar samma sak. Det är berömvärt att det sparats till den yngre och kommande generationer. Jag hoppas det blir en tankeställare för många som aldrig sett detta tidigare. Hur de sedan skall få ekonomin att gå runt på Åsens By är nästa fråga. Kram.

    SvaraRadera
  12. Fint hus med en " riktig " spis!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilket vackert gammalt hus! Riktigt mysigt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Gamla hus, jag älskar dom. Och så har jag valt att bo i ett nytt, fastän jag hade ett gammalt, så fel det kan bli. Varenda vinter saknar jag det gamla huset. Det här var fantastiskt fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Åh ett drömhus...ett sådant man skulle vilja bo och leva i...men ack, nog inte hade de så lätt som vi idag skulle önska ha det...men så vackert..fina bilder och du är så bra på dina inslag..kram Karina

    SvaraRadera
  16. Jo inte hade dom det lättsamt förut minsann och det fanns en man i vår by som hade lite så där utan vatten och avlopp och med en köksspis som enda värmekälla och han dog för bara några år sedan. Ett hårt liv i kylan här uppe minsann. Det var tuffingar förut

    SvaraRadera
  17. Ett sådant mysigt hus skulle vi vilja bo i. Ha det bra !

    SvaraRadera
  18. Vilket fantastiskt vackert och välbevarat litet hus! Det var jättekul att se dina bilder.

    SvaraRadera
  19. Tänk om vi kunde vrida tillbaks tiden och få stå på sidan om och se hur de levde där på gården. Jätte fint hus. Hej så länge.

    SvaraRadera
  20. Ett vackert hus med en spännande historia!
    Jag har just läst boken "Den siste bonden på Tämmesboda" av Lars-Olof Hallberg. En fantastiskt intressant berättelse med vackra bilder därtill. Husen påminner om varandra. Kanske byggda under samma period. Där valde man också att leva kvar i huset utan el, vatten eller avlopp.

    SvaraRadera
  21. Huset ser ut att vara väldig välbevarat. Men jag är glad att vi i dag slipper utedass och att hämta vatten i brunn. men det kan ju komma tillbaka.

    SvaraRadera
  22. Så himla fina bilder. Historia och att faktiskt närvara där är ett stort intresse...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)