fredag 8 juni 2012

Vi är i ...

Köping!
Tack för tipset Peter och Helena... för det var hos er jag läste att man kunde stå i hamnen i här i Köping  -  och 100:- med el det är bra det :)
Solen sken och vi kunde bara inte låta bli att ta oss en tur , även om regn lär vara på väg...

På vägen ut till "stora" vägen passerar vi Vånga prästgård...
Här finns en butik, Ateljé Prästgården med keramik och annat kul...
... och så vägval... först mot Finspång...
... genom Örebro...
... med nybakade studenter :)
Gamla vägen mot Arboga... undrar varför de gjort
så här med träden?
... och så första stoppet... Fårtallen - tack för det Lennart :)
Här är bildbeviset... och här blev det "dagens"... helt OK....
Farthinder...
 ... och så var vi då framme...
i Köping
... vid den gröna pricken nere till höger... där står vi...
Sämre utsikt kan man ha:)  - men ser ni tåget? Undrar om de  låter mycket inatt?
Med tanke på regnhotet och mörka moln i horisonten så tog jag en promenad längs med ån in mot centrum...
Hmm... motorsågskonst?
Bro med dammluckor...

Här fanns ett snickerimuseum, men det var stängt...

Hittade det här vackra huset - Lyckholmska huset, 
som när det byggdes 1890 
lär ha kallats "Stora Högfärden"  :)
Tillbaka... där står vi med en bil på var sida, varav den t.v. försvann...
 men det kom en annan i stället...
Så här är vi nu... fortsättning kommer - kanske...
Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Då var/är vi ganska nära!

    Skicka ett mail, adressen ser du på bloggen, så ska jag berätta mer om " Tallen"!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Finspång har vi aldrig varit i, men Örebro har vi gästat flera gånger, pga fina fågellokaler som finns där.
    Kram Karin, som är i norra Skåne fn.

    SvaraRadera
  3. Finspång ser nog inte ut som när jag var där på 50 talet. Efter att ha sett dina fina bilder så blir man sugen och nyfiken på att ta en tur dit. Blir många platser som i Sveriges avlånga land som kan få besök i sommar. Öland ska få besök av oss i morgon.

    SvaraRadera
  4. Jaha...så ni är på rull igen...och passerade oss också! Å jag noterar som vanligt...hamnen i Köping är alltså också en bra ställplats!!
    Fina bilder blev det också på er färdväg, och tänk att det är så roligt att se andras bilder på Örebro!!
    Vädret däremot...hoppas att där ni befinner er nu är betydligt bättre än här!! Efter att ha kört ett antal tvättmaskiner och fått ut allt på tork, så ja... naturligtvis så öppnar sej himlen!!
    Ha en fortsatt skön lördag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det ser riktigt trevligt ut i där ni åker fram i Sverige. Själv kommer jag aldrig längre än till Finspång, där vi har vår största kund, Siemens. Köping kommer vi knappast aldrig till. Kul att få lite tips hit och dit.

    SvaraRadera
  6. Första fotona är lite nostalgi. Min morfar kom till Vånga prästgård i början av 1900-talet och körde prästen runt till olika gårdar. Vägskylten vid Göstad passerade jag många gånger, då jag gick real- och gymnasiet i Finspång och for med buss och senare bil från Skärblacka.
    Köping är en trevlig liten stad. Har varit där på lite jobb. Ha dé gott!

    SvaraRadera
  7. Så himla mysigt.Skyltarna i korset visar där Maria bor.Nästan.Hon har Skärblacka som postadress.
    Detta är jättekul för jag fick fick se att Elisabeth här ovan hade sin mamma i Skärblacka så då gav jag henne denna adressen och de kände varandra Ja Maria hade haft Elisabeths mamma i skolan Tror det var.
    Maria är en superduktig fotograf så kolla in till henne http://mariasbilderblogg.blogspot.se/ om du inte har varit där förr.
    Jättrekul att kolla på dina bilder under färden Du får göra en fotobok om alla era äventyr genom Sverige.
    Ha det toppen.
    Gott att du vande dig vid tåget.
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  8. Nu börjar jag också tröttna på blogger för det har hänt en massa gånger på senare tid att det står att servern inte är tillgänglig eller nåt i den stilen efter att man har tryckt på publicera och plötsligt är kommentaren borta.
    Jo jag skrev att detta var ett kul sammanträffande för Jag sammanförde Elisabeth här uppe med min kompis Marhttp://mariasbilderblogg.blogspot.se/ia
    Hon bor där i de trakterna. Jag fick se skyltarna i korsningen.Häftigt.
    Kolla du in till Maria om du inte har gjort detta förut för hon är suverän på att fota
    Jättemysigt att följa er på era färder igenom Sveriges avlånga land.Gör en fotobok om era äventyr.Jättekul.
    Ha det toppen Kramizzzz
    Nu skall jag kopiera innan jag skickar.

    SvaraRadera
  9. Nu gick det bra. Jag fattar inget .
    Kramizzz igen

    SvaraRadera
  10. Men kolla nu kom den första också med.
    Ja detta är ett mysterium.Förlåt att jag tjatar men det var inte meningen
    Hej svejs!!!!

    SvaraRadera
  11. Köping är ett ställe som vi alltid åkt förbi. Men tyvärr är det så med många platser i Sverige. Oavsett var man bott så har man alltid haft ett mål och siktet inställt mot det och sedan bara åkt och åkt, tills man är framme. Därför missar man så mycket, det upptäckte ju vi själva på vår sista resa norröver. Men det är fördelen att läsa de här olika husbilsbloggarna, man får så fina tips på härliga utflykter. Det tackar vi för! Kram 3 M

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.