onsdag 27 juni 2012

När det slutat regna...

... så jag tog en liten promenad... ja, liten och liten...
Hemmaskogen känner jag ganska bra, men idag gick jag i en del där jag inte går så ofta, trots att det är ganska nära... och vet ni vad... jag gick bort mig!

Tittade till mina "säkra" kantarellställen ... och jodå de kommer allt, men är lite små än...
... på första stället...
... och det andra :)
Mina allra bästa ställen med tidiga är tyvärr borta... men jag hinner nog med ändå... 

Den här gula klumpen, som varken är svamp eller djur... utan någonting mittemellan... den har ni nog sett i skogen någon gång, den heter trollsmör... och kan faktiskt förflytta sig för egen maskin!
 ... det är en myxomycet, en slemsvamp - ja, de heter så, fastän de inte är svampar... jösses så krångligt det där blev :) 
Här kan ni läsa mer om slemsvampar...

Passerade hygget och där fanns det gott om de här... 
... vackert blå förgätmigej
Stigen till den andra skogen går här... eller andra och andra... det är väl egentligen samma skog - bara det att det numer är ett hygge emellan.
Knappt skönjbar är stigen till Brunnsvik...
Lite längre fram är det bättre och där vid stigen ligger vattenkällan


Första tecknet på att man närmar sig...
ett gammalt oljefat (eller vad det nu har varit i)...
... en gammal mossklädd säng t.v.
och något annat ospecificerat... 
... och lite mer skräp...
Det gamla torpet - numer sommarbostad - ligger där mitt inne i skogen...

Synd att det är så skräpigt runt omkring  :(
Hade en bild från framsidan också, men den lyckades jag radera av misstag...  
(ska ta en ny en annan gång :))
Vad jag gjorde här? Nja, ingenting egentligen - det vara bara så länge sen sist...
Det var sen, när jag gick därifrån, som det blev lite fel. 
Jag tog en stig som jag inte gått förut och tänkte att det är ju åt rätt håll i alla fall...

... efter ett tag kom jag fram till hygget, men inte alls där jag trodde :)
Nu var jag ju inte helt vilsen, men det blev en rejäl omväg.

En gammal stubbe ger plats för en ny generation små granarna...
... räknade till sju, som grott uppe på stubben :)
Så äntligen på rätt väg...
först den fina stigen...
och sen den leriga...

 Och så den allra sista biten från gården, där jag hämtade morgontidningen - ja det var ju egentligen därför jag gick... "Ska hämta tidningen och så tar jag en liten promenad", så sa jag till Lasse när jag gick...
... och här var jag 2½ timme senare. 
Där borta, strax efter kröken, där bor vi :)
Det här var igår... nu är det en ny dag
och kan ni tänka er...
solen skiner!

Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Fina bilder!

    I år måste det väl bli hur mycke svamp som helst!

    Som det har regnat!

    Stockholm har slagit Juni- rekord, 100 år sen sist!
    Lev väl o
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det var en rejäl pormenad du tog för att hämta tidningen!!!! Men en sån ljuvlig väg du har att gå. Det är lätt att villa bort sig, har jag med märkt. Man tror man vet precis var man är nånstans, tills når oväntat dyker upp. Kram

    SvaraRadera
  3. Stackars Lasse...han fick väl slå på tv:n för att få några nyheter...***skrattar***, han undrade väl vart du tagit vägen??!! Men en vacker morgonpromenad blev det, och nu blev jag ännu klokare...trollsmör...så passande namn!! Sen vart det ett vackert torp du har på din promenadväg, nu förstår jag att du är lite som jag, det sätter fart på fantasin och man undrar hur deras liv var, de som bodde där. Om det kanske var deras säng som låg och skräpade...eller kanske rent av trollens??!!
    Ha en riktigt fin dag nu, och vi får väl hoppas att det förblir uppehåll...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Gå lite vilse är ju rätt spännande - i efterhand:) har varit med om de en gång, men vi var två o de var ju tryggare:):)

    Härliga bilder, oh jösses vad skogstrollen skräpar ner, för inte är de väl de i torpet som gör så runt sitt egna? Nä jag tror de är trollen.

    Ha en skön onsdag.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder,och roligt att se att kantarellerna börjar titta upp,men det krävs mycket värme nu,det är ett evigt regnade.Usch,jag skulle få panik,om jag gick lite fel.Tack för dina rader hos mej,och tipsen.bland vet man inte var man ska leta.Idag skiner solen,gjorde så igår med,fast på kvällen gick åskan så det stod härliga till.Vi skulle ut på en sista kvällspromenad med hundarna,åskan gick,men inget regn,men när vi kom halvägs,stört regnade det något så otroligt,så man var ganska dyngsur när man kom hem,inget paraply hade hjälpt,dessutom blev man lite skrämd,när man hörde vad som hände i Borlänge,med dessa ungdomar.Man kan hoppas på lite bättre väder idag.Ha det så gott denna dag.kram

    SvaraRadera
  6. Oj, vad fint att få välja din väg. Och kantareller hittade du - inte SÅ jättesmå ändå.
    Vad synd att man inte tar bort sånt där järnskrot ur den fina skogen.
    Djävulsspirean är mycket lättskött, jag gör absolut inget alls, mer än beskär så den inte blir för stor.

    SvaraRadera
  7. Roligt att du frågar om tröjor. De som jag sytt är inte med Bärgarn. Jag har klippt ut bilar från ett motivtyg (troligen till gardiner o likn).
    Men jag hittade en sida - Lerolai, som hade tyg med Bärgarna, men det visades bara på Facebook, vilket inte jag har. Men det fanns bild på Bärgarn-tröja som man kunde beställa.

    SvaraRadera
  8. Som vanligt, så många vackra och härliga bilder, men jag kan inte förlåta dessa människor som skräpar ned i naturen. Jag älskar blommorna, grönskan, vattnet, svamparna, men hur kan någon vara så hjärtlös och "skrota ned" i naturen. På vägen till stranden låg det idag tre färska blöjor, ett antal högar hundbajs mitt där alla går, jag bara undrar varför det är så...

    SvaraRadera
  9. En lång promenad efter tidningen, men så fick du många fina bilder också!

    SvaraRadera
  10. Ibland kan det vara lite olustigt när man upptäcker att man kommit fel i skogen, framförallt i en skog man känner. Tyvärr är det lätt gjort om man går i andra tankar och tappar bort de instinktiva riktningarna. Med allt vacker (och skräpigt, tyvärr) omkring sig kan det alltför lätt hända. Tur att du hittade tillbaka till valda spår. Så härligt att hitta sommarkantareller. Det är ju en sann njutning. Här nere hos oss är det tyvärr inte lika gott om dem som i era trakter, men sugen blir man ändå. Det är så härligt med dina fina bilder. Men vad tar det åt människor som slänger grejor på det sättet. Säger som de andra har sgt, är nog trollen, för så dumma i huvudet kan väl ingen vara, eller? Hoppas det går bra med Lasses läkning i benet. Kram på er! 3 M

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)