tisdag 12 juni 2012

Hus....

Röda hus är omgångens tema hos Nya Fotokedjan

Först bilder från Gamla Linköping, där jag var för inte så länge sedan...
Bankhuset vid torget
En av alla idylliska innergårdar...
... och den lilla kolonistugan 
 Och så ett stopp i Norsholm...
Vandrarhem och restaurang vid gästhamnen
 ... och så Kimstad
Ett av SJ:s gamla hus med personalbostäder
Vi var ju i Strängnäs och där på Norra Strandvägen... 
...hittade jag det här huset...
... och det här - bägge med sjöutsikt - bara gatan emellan.
Här finns massor med gamla fina hus och miljöer, som den här...
Linvävaregården...

Och så till sist...
den här idylliska gatan i Trosa...
 Fler röda hus finns här 

 Ha en bra dag!

15 kommentarer:

  1. Jättefina hus. Jag har också varit där en gång. Trevligt med gamla miljöer som är bevarade.

    Jag tittade också på inlägget med djurbilder. Kan det bli bättre bilder? Nej, det tror jag inte.

    SvaraRadera
  2. ÖGONGODIS! Jag älskar välbevarade gamla hus/stugor i genuina trakter. Hur det är att bo i dom, är ju en annan sak.... ;)

    Tack för dina alltid lika härliga bilder och berättelser! Kraaaaaam!

    SvaraRadera
  3. Fina Hus!
    Jag bor faktiskt i ett Rött Hus med vita knutar!
    Äkta Falu Rödfärg!
    Spikade på nya bräder för några år sedan, då kan man måla med Faluröd!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tänk vad mycket fina hus vi har här i landet:))
    Röda hus med vita knutar blir lixom lite bullerbyn:)) I like;))
    Kanske för att jag själv skulle vilja bo i ett:)

    Tack för fina bilder:)
    Ha det bäst
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att se dina hus! De från gamla Linköping tycker jag har lite tycke av bergmansgårdar från gruvbygder. Det syns att husen finns uppåt landet. Jag åkte mycket mellan Skåne och Småland förr och kontrasten mellan de låga husen i Skåne och de högre husen i Småland var slående. För mig är röda hus med vita knutar typiskt svenskt. Tack för ditt bidrag och hoppas du får en skön kväll!

    SvaraRadera
  6. Säger precis som någon ovan, och utländska vänner till oss; det är verkligen typiskt svensk med de här husen. Fina är de, men kräver naturligtvis sitt underhåll för att vara så fina. Härliga bilder. Kram 3 M

    SvaraRadera
  7. Rött är sött:) men nu ska jag erkänna o hoppas jag inte bli lynchad, man ska ju stå för vad man tycker:) jag gillar inte faluröda hus. För mig är dom förlegade, men jag kan också tycka att de kanske inte skulle passa i någon annan färg ändå. Jag målade ett hus knallrött en gång i tiden, tyckte de var så snyggt ...hihi, nu när jag ser bilder, ryser jag:)Faluröd är ladugårdsfärg för mig. Ska kanske tillägga att jag inte bryr mig ett skvatt om vad folk har för färg på sina hus, men själv skulle jag aldrig måla mitt i rött:)

    Men fina bilder som alltid.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Mmm, jag gillar röda hus, så tack för denna fina bildserie :-)
    Inte dumt att vi har så många röda hus i våra omgivningar!
    Här i Norrköping har vi uju t.o.m. Röda Stan en hel stadsdel med bara gamla faluröda hus.
    http://rödastan.se/
    Strängnäs och Trosa verkar värda besök.

    SvaraRadera
  9. Ja vad är inte finare än ett rött gammalt hus.
    Jätte fina bilder å G. Linköping är något alldeles speciellt.
    Kramizar

    SvaraRadera
  10. Just röda hus och helst gamla gillar jag och det har du lyckats hitta många..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  11. Det var många vackra hus...och en del kände jag igen! Gamla Linköping...och sen har jag bekanta bor i Kimstad, Vånga tror jag det heter, kanske fick det i fel ordning, men du förstår säkert var det är...
    Äntligen kom sommaren tillbaka idag!! Å lycklig är jag...ledig i morgon och det står trädgård över hela kalendern...
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Rött måste väl vara den vanligaste husfärgen i Sverige. Det är bra, för på vintern behöver vi färg.
    Du har som vanligt fångad röda hus med din kamera på ett vackert vis.

    SvaraRadera
  13. Här var det många röda hus! Vackert!
    Trosa gatan gillade jag, där har jag inte varit varit. Jag har varit i många städer men mest på soptippar, för där finns ju fåglarna.
    Ang smycken, så ska det enligt leverantören vara nickelfritt i alla metalldelar.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Så många vackra hus härliga bilder

    SvaraRadera
  15. Vilka fina hus du visar!

    Har du inte nån kursgård också att lägga upp så det blir fler bidrag till denna veckas hustema :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)