fredag 11 november 2011

Veckans hus

Hittade genom någon annan bloggare en länk till Hedwig som brukar inbjuda till olika teman i sin blogg Veckans hus och den här gången är temat "Passage mellan hus" och den här gången blir premiär för mig här.
 Eftersom Hedwig och ett par av deltagarna är från Norrköping med omnejd, så blev det till en utmaning att hitta något som inte de hade... och här är mina bidrag...
De tre första bilderna är från Ljuratorget.
Det var här jag växte upp... kom hit till farmor och farfar 1954 och blev kvar till 1970 - så här igenom har man sprungit många, många gånger


Passagen från Ekonomigatan in till Ljuratorget
... åt andra hållet - från torget ut mot gatan...



... och så från sidan... det blev lite konstigt perspektiv... men vadå...

Nästa passage - den var inte lätt, kan jag säga...
såg passagen, men Idrottsparken är numera som ett fort - omöjligt att komma in!

Passagen mellan IFK:s kansli och läktaren
Den här sista bilden är tagen bara ett stenkast från jobbet...

Och så till sist passagen från fram- till baksidan mellan "gamla" yrkesskolan  och  det gamla sjukhuset, där Montessoriskolan finns idag...

 Så blir det lite mer nostalgi... för mig i alla fall. När jag växte upp fanns allt man behövde här vid torget - förutom livsmedelsaffären, kanske var det ICA redan då... så fanns mjölkaffär, fiskaffär, post, bank, manufakturaffär, blomsteraffär, cykelaffär, apotek, damfrisering...
Och när jag nu ändå var vid Ljuratorget kunde jag förstås inte låta bli att ta några bilder till....


Här var förr bara en stor gräsmatta, som till jularna pryddes med en upplyst jättegran.

Här hade farmor och farfar kondiset  och som ni ser där hade jag mitt rum..

 Här var serveringen och här på hörnet fanns då även en plats för uteservering

 Albrektsvägen 71... det såg inte ut så här då...
Tycker det blev fruktansvärt fult med soprummen vid entrén. De tre fönstren längst ner t.v. hörde till bageriet.

Den här bilden är tagen hörnet Ljuragatan/ Albrektsvägen och här, där Mandins finns idag, där fanns förr Sparbanken

Ljuragatan är sig inte heller lik...
När jag ändå håller på med min nostalgitripp, så blir det lite bilder från Ridhuset också...

Ingången är kvar på samma ställe, men dörren är ny...

Stallet har ändrats en del... fler boxar, färre spiltor - annars som förr... 
... och så manegen... här har man ridit många, många varv... synd att det inte var lektion , så det hade varit  fullt med hästar här...

Fortsatte sen till Hageby Centrum för att handla lite. Har inte varit här sen det "Nya Hageby Centrum" blev klart...
Parkerade bilen och handlade det jag skulle... men, hur skulle jag hitta tillbaka... jag försökte tyda en karta på väggen men blev inte mycket klokare. Fick till sist fråga en vakt - hade som tur var, på något vis noterat "plan 3" i hjärnan... 
Klev ut ur hissen och tittade mig förvirrat omkring - åt vilket håll?
Mer av en slump, så fick jag se bilen, bara några bilar bort.
Lättad lämnade jag parkeringshuset...
 När jag åkte ut såg jag en parkeringsautomat...?... hmm... undrar fortfarande om jag kanske borde ha betalat...



10 kommentarer:

  1. Välkommen in i gänget ! Så här brukar det ofta bli - man gör ett inlägg från platser man känner till och vips har man gjort en rejäl nostalgitripp. Roligt med berättelsen om hur det såg ut i Ljura förut. Unde mina dryga 35 år i Norrköping har det hänt så mycket, stan är mycket, mycket finare nu. Minns med fasa 'statarlängorna' - husen på Albrektsvägen vi såg 1973. Det var innan de renoverades och fick nya fasader. Så grå och fula de var då! Mycket var fortfarande så uschligt i stan, många hål överallt. Linden var bara en grop då.
    Apropå Hageby C, det är bara ett fåtal p-platser ute som kostar, annars är det gratis. De som dagparkerar får kanske betala, vet inte. Men vi som handlar står gratis. Än har jag inte heller klart för mig vart de olika hissarna går, för de går inte mellan alla plan. Kostymen här ute känns lite stor ännu.

    SvaraRadera
  2. Åh tack Anki för nostalgitrippen,det blev många platser jag oxå kände igen och för den delen gator och passager jag vandrat på/förbi.
    Ridhuset är det nog 20 år sedan jag in i.Idrottsparken är det ännu längre sen jag var,kommer ihåg ngt som hette 70-iaden som var en friidrottstävling tror jag och det var väl även karuseller och annat där på sandplanen vid brandstationen.
    Hageby centrum är min "barndomsgata" bodde mina tonår nedanför hopptornet och flamman.Har inte varit där sedan ombyggnad.

    SvaraRadera
  3. Hahaha...jag skrattar gott åt det sista, det kunde ju ha varit jag!! Jag har så svårt med parkeringshus och utgångar, när vi var hos dottern i Göteborg och sen besökte Nordstan trodde jag först att de stulit bilen, men det var naturligtvis fel parkering...
    Trevligt att få besöka Norrköping så här från bildskärmen...å visst är det synd att inte gamla tiders affärer kan leva kvar, en speciell affär för ost och andra delikatesser,bagaren,charken och allt vad det fanns.
    Ha en fortsatt skön lördag!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Måste ha varit underbart att ha en farmor och farfar med ett kondis. Bakelser och wienerbröd - mums!

    SvaraRadera
  5. Det var en rejäl tur i Norrköping som jag inte känner till alls. Kul att se! Och tänk att det finns så mycket passager om man bara börjar titta efter.

    SvaraRadera
  6. Kul att du är med här. Gillar dina passager som jag känner igen, trots att jag tillbringade min forntid (50-60-talet) på Såpkullen.
    Övriga bonusbilder är både roliga och nostalgiska, men så kanske det blir när en "lantis" återvänder till sta'n.

    SvaraRadera
  7. Trevlig rundtur i stan. Jag bor numera inte så långt från Ljura, men det blir sällan att gå igenom området, så det var kul se dina foton.
    Visst ändrar sig stan hela tiden. Ibland behövs kameran för att upptäcka vad som sker. Ha dé!

    SvaraRadera
  8. Vilket nostalgiinlägg! Kul att se mer av en stad jag inte alls känner!

    http://vardagsnjutning.blogspot.com/2011/11/veckans-hus-passage-mellan-hus.html

    SvaraRadera
  9. känner igen allting från ljura där man är uppväxt o när jag ser kondiset där man som grundskoleelev gick och köpte "potatisbakelser" och kokosbollar som man klämde ihop mellan en franskbödbulle ...Fina minnen o bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thomas! Tack för din kommentar... trevligt att du kände igen dig :)

      Radera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)