söndag 27 november 2011

Va... är det redan...

... 1:a Advent... Hur gick det till?
Ja, var tog alla dagar, veckor och månader vägen? Jag bara undrar.
Och bara den här sista veckan - förstår inte!
Söndagen, då trotsade jag hostan och regnet och tog en skogspromenad på förmiddagen.




På eftermiddagen var vi bjudna till Ugglebo på fika.
Ludvig ligger i mammas knä...


 ... och Casper springer så fort att kameran inte hinner med - spöklikt.


Måndag - då var jag däckad igen... host, host, host - inte en blund på natten...
Tisdag och onsdag jobbade jag - inte helt OK, men kände att jag inte blev bättre av att gå hemma.
Torsdag - då var Kulturarvsdag i Linköping. Vi var inbjudna och hade tackat ja... så vi var där och presenterade ArkivData och vårt arbete. En trevlig dag blev det... även om vi inte vet hur vår framtid ser ut...
På andra sidan gatan stod den här välbekante figuren, Tage Danielsson - synd bara att han inte finns kvar på riktigt - saknad av många.


Kulturarvsdagen ägde rum på Länsmuseet och på lunchen fanns det tid att titta runt lite...

Ett gammalt kök, med järnspis...

... ett lite nyare - 50-tal, kanske?
Och så badrumsskåpet - snacka om överfullt!
Fredag - semesterdag och det var riktigt skönt, för förkylningen vill inte riktigt släppa taget - fortfarande hostiga nätter...
Och så lördag - då kom Calle och Casper... och då är det full fart!
Spring i benen!

Casper i full fart...
... liksom en av hästarna uppe vid Granmyra...
... ja full fart var det!
Och så idag, då... söndag, en ganska blåsig dag... och regnig... 11 plusgrader - ja, vad säger man - "upp och 
ner" är världen.
 Fastän jag sörjer inte snön... men den gör ju att det blir lite ljusare och barnen blir ju glada...
Idag blev det en liten skogspromenad - gick genom skogen med susande trädkronor - man känner sig liten där... men samtidigt en härlig känsla.
Gick över berget där den här röda vitmossan växer...


 ... undrar om stubbarna väntar på vintern - de har i alla fall tagit på sig mössa - en grön mössa av mossa...


Vid Brunnsvik finns den här gamla vattenkällan - har aldrig sett den sina, trots torrsomrar...


Och fortfarande finns det en del svamp...

Blodvaxing...

och någon slags navling...
 Så var det dags att vända hemåt igen - har lämnat "storskogen" bakom mig och tar stigen förbi granplanteringen - snart hemma igen...


Med detta önskar jag er en riktigt bra Adventssöndag och en fortsatt bra vecka.

Javisst ja, jag har öppnat en blogg till, för den som är intresserad.
 Där kommer det att finnas bilder till olika fotoutmaningar.
Adressen är Ankis bilder... 
Den är bara påbörjad - mer kommer... och den som vill är välkommen dit.













3 kommentarer:

  1. Fina bilder, blandad kompott, och rolig och intressant läsning. Det som slår mej när jag är inne på alla olika bloggar, va mycket som händer ute i vårt avlånga land, inte bara stora evenemang utan utställningar både här och där. Jag är ju mycket för det här att det måste finnas en mångfald, inte bara stora företag och stora evenemang som drar tusentals med folk utan även smått ute i stugorna.
    Krya på dej förresten, den där hostan tycker jag var och varann går och drar med efter förkylningar.
    Ska titt i din nya blogg nu också!!
    Ha en skön adventskväll och hoppas att blåsten avtar!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Hej Anki!
    Vilken härlig massa bilder du lagt in på både springande barn (huh vilket spöke!) och vilda hästar!
    Häftig den där röda svampen och att det fanns röd vitmossa hade jag ingen aning om!
    Statyn på Tage var jättefin! Utställningen var kul att se, sicket badrumsskåp! :)

    Hoppas du har kryat på dig lite mer nu.

    Tack för dina kommentarer hos mig! :)
    Kan det vara så att du vattnar dina orkidéer för mycket? Typiskt med glödlampan! Jag tycker det börjar bli en djungel det här med att köpa glödlampor - och så dyra de blivit!
    Ha en fin vecka! Kram Pia

    SvaraRadera
  3. En massa bilder ja:) Trevliga också speciellt badrumsskåpet, saknar ett par hyllor :) Likadana små svampar i skogen på ett träd har också jag fångat (små, pyttesmå)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)