söndag 18 september 2011

Var är bussen?


-Sväng ner till Sörby Herrgård och sväng höger när du måsta välja, så sa Nettan och så gjorde jag... sen var jag den tidsoptimist som jag är och inte hade jag räknat med att en bonde med såmaskin skulle samma väg... från Wijkurvan till Klingapåfarten, så det vart bara att lugnt inordna sig i kön... och var då lite sen...
Trodde att jag kommit rätt, men hittade inte bussen, bara en låst grind. Ringde Nettan - jag kommer hojtade hon och rätt som det var så dök hon upp i rasande fart, gjorde en tvärnit vid grinden... Kom iväg lite sent, sa hon... det finns alltså fler tidsoptimister.
Hämtade upp 20 glada människor vid Gamla Busstation och så bar det iväg.
Via Åby och Gamla Stockholmsvägen så åkte vi till Mela - ett underbart ställe mellan Övre och Nedre Glottern, längs Östgötaleden.
Strålande sol och lagom temperatur...

Först en fika vid sjön...

... medan Nettan berättade om Mela och hur dagen var tänkt...
 Sen gick vi en bit längs Östgötaleden - vågade inte släppa alla svampplockarna helt fria, för skogen är stor... jättestor!
Vi gjorde små avstickare längs stigen... hittade mycket trattisar och en del strävsoppar men inte så mycket annat ätligt.
Tiden rusade iväg och så var det dags för korvgrillning...

Elden är fixad... Nettan kan tända utan tändstickor!

Lite svamp upplagt på gräset för genomgång

Och himlen var blå

Redan dags för hemfärd

Plockade några hasselnötter... ja, jag vet... man får inte, men bara några...

Dagen blev väldigt bra  - som vanligt - trevliga, glada, nyfikna människor...
...  och jag har träffat ännu en riktig svampnörd... kul.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.